Gå til innhold

HP innfører RFID-merking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selve brikken er nok på størrelse med et sandkorn, men antenna er mer i størrelsesorden 5x5 cm og den er det ikke så greit å forminske uten å måtte gå over til en annen (høyere) bærefrekvens.

 

Ellers er det sikkert nokså trivielt å lage et apparat som induserer så mye strøm i antenna at mottageren (også med eventuelt overspenningsvern) blir svidd i stykker.

Lenke til kommentar
Ellers er det sikkert nokså trivielt å lage et apparat som induserer så mye strøm i antenna at mottageren (også med eventuelt overspenningsvern) blir svidd i stykker.

Det hadde jo vært fantastisk gøy å vandre inn i en WalMart butikk med en sender som svidde av alle disse brikkene. :lol:

"Never leave home without it" :lol:

Lenke til kommentar
RFID - eller Radio Frequency ID-brikker er bittesmå radiosendere som sender ut en unik 64-bits identifikasjonskode til alle som spør.

 

En unik ID på 64 bit? Er det bare noen svært få, utvalgte produkter som skal benytte dette?

 

Edit: leste dette nå:

 

RFID-brikker kan scannes fra avstand med radio, og den 64-sifrede tallkombinasjonen de kodes med gir omtrent 18 tusen billioner mulige kombinasjoner.

 

Sikkert 64 byte eller noe sånt da.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

64 bit holder nok i massevis det... :)

 

Ikke uventet at dette kommer nei.. desverre. Teknologi som dette er jo rett å slett genialt, brukes det rett. Problemet er misbruk - vi vet alle hvordan mennesker er og jeg er redd noen kommer til å misbruke dette her til de grader. Kanskje ikke i norge helt enda, men det kommer.... desverre.

 

Teknologien springer litt fra oss for tiden... den gir overvåkeren STORE muligheter, men føler det går litt for sterkt utover retten til å ha ett privatliv.

 

Noen som vet om datatilsynet i Norge har uttalt seg om slike brikker? Er det bare å innføre? Krever de at kunder skal kunne skru dem av?

Lenke til kommentar
Skritt for skritt nærmer vi oss Orwells 1984.

Og det utrolige er at det virkelig ikke er noen som hever på øyenbrynene en gang...

Vet! Det er virkelig farlig! Får lyst til å melde meg inn i EFF.

 

 

 

 

"I worry about my child and the Internet all the time, even though she's too young to have logged on yet. Here's what I worry about. I worry that 10 or 15 years from now, she will come to me and say 'Daddy, where were you when they took freedom of the press away from the Internet?'"

-- Mike Godwin, EFF

(Offtopic, men et utrolig bra sitat likevel, mener jeg.)

Lenke til kommentar

Ser faktisk ikke problemet. Synes faktisk dette er helt OK, så lenge vi brukere blir informert om det. Bryr meg lite om hvorvidt HP kan spionere på printeren min, høres ut som en svært kjedelig jobb :) Dessuten tviler jeg på at noen vil bry seg om disse senderene med mindre man er på jakt etter tyvegods.

 

Ser problemet med å putte disse tingene inn i klær, særlig dersom man kjøper på kort, men er det kontantkjøp har man liten mulighet til å gjøre en link..

Lenke til kommentar
Ser faktisk ikke problemet. Synes faktisk dette er helt OK, så lenge vi brukere blir informert om det. Bryr meg lite om hvorvidt HP kan spionere på printeren min, høres ut som en svært kjedelig jobb :) Dessuten tviler jeg på at noen vil bry seg om disse senderene med mindre man er på jakt etter tyvegods.

 

Ser problemet med å putte disse tingene inn i klær, særlig dersom man kjøper på kort, men er det kontantkjøp har man liten mulighet til å gjøre en link..

Slik holdning provoserer og skremmer meg!

Dette er ikke noe endelig kontroll det er snakk om, men NOK ET SKRITT på veien dit!

Det er på tide at folk reagerer!

Lenke til kommentar
Ser faktisk ikke problemet. Synes faktisk dette er helt OK, så lenge vi brukere blir informert om det. Bryr meg lite om hvorvidt HP kan spionere på printeren min, høres ut som en svært kjedelig jobb :) Dessuten tviler jeg på at noen vil bry seg om disse senderene med mindre man er på jakt etter tyvegods.

 

Ser problemet med å putte disse tingene inn i klær, særlig dersom man kjøper på kort, men er det kontantkjøp har man liten mulighet til å gjøre en link..

Slik holdning provoserer og skremmer meg!

Dette er ikke noe endelig kontroll det er snakk om, men NOK ET SKRITT på veien dit!

Det er på tide at folk reagerer!

helt enig med deg. Dette er ganske idiotisk å kaste på forbrukere, la det heller være forbeholdt militæret. De kan jo ha bruk for dette.

 

Skjønner ikke vitsen med dette. HP kan da umulig ha så veldig mye nytte av å spionere på printeren min. Hva om jeg er advokat og skriver ut en del dokumenter som ingen andre har noe med, så kan HP sjekke dette? Dette er å gå for langt synes jeg.

Lenke til kommentar
Ser faktisk ikke problemet. Synes faktisk dette er helt OK, så lenge vi brukere blir informert om det. Bryr meg lite om hvorvidt HP kan spionere på printeren min, høres ut som en svært kjedelig jobb :) Dessuten tviler jeg på at noen vil bry seg om disse senderene med mindre man er på jakt etter tyvegods.

 

Ser problemet med å putte disse tingene inn i klær, særlig dersom man kjøper på kort, men er det kontantkjøp har man liten mulighet til å gjøre en link..

Slik holdning provoserer og skremmer meg!

Dette er ikke noe endelig kontroll det er snakk om, men NOK ET SKRITT på veien dit!

Det er på tide at folk reagerer!

helt enig med deg. Dette er ganske idiotisk å kaste på forbrukere, la det heller være forbeholdt militæret. De kan jo ha bruk for dette.

 

Skjønner ikke vitsen med dette. HP kan da umulig ha så veldig mye nytte av å spionere på printeren min. Hva om jeg er advokat og skriver ut en del dokumenter som ingen andre har noe med, så kan HP sjekke dette? Dette er å gå for langt synes jeg.

Poenget slik jeg har forstått det er å spore opp tyvegods. Jeg ser for meg at selskaper som HP opplever at store partier med varer "forsvinner" under frakt hvert eneste år.. og hvorfor ikke merke dem slik at disse kan spores opp? Viktig våpen mot organisert kriminalitet, etter min mening. Disse senderene kan etter det jeg forstår KUN brukes til å spore opp, ikke til å spionere, dvs sjekke hva du skriver ut etc. Tviler på at HP konstant monitorerer at printeren din står i stua di.... oops der flyttet gspr printeren sin 10 meter :)

 

Enig i at vi skal være på vakt mot total overvåking av alt vi foretar oss, men vi lever i en tid hvor noe overvåking faktisk er nødvendig. Det er vanskelig i et samfunn å finne ut hvem som er "gode" og "onde" uten at alle overvåkes til en viss grad og når de "onde" blir stadig mer ekstreme kan hvertfall jeg til en viss grad se nytten. Men det er sef viktig at hverken vi her ute eller de som overvåker blir paranoide og ser farer og trusler overalt :)

Lenke til kommentar
.. og den 64-sifrede tallkombinasjonen de kodes med gir omtrent 18 tusen billioner mulige kombinasjoner...

 

Dette er sikkert ikke så relevant, men 18 tusen billioner er faktisk for lite til å beskrive potens 2^64. Dette tallet er tilnærmet lik 1,8 * 10^19, som etter SI-enhetene skal betegnes for 18 trillioner (Trillion = 10^18). Tallet tusen billioner er derimot lik en billiard, som skrives 10^15.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...