Gå til innhold

Minne og harddisk spørsmål


Mute

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha mer minne.

Har 12mb Twinmos ddr3200 winbond. Funker det fint å blande dette med Apacer 512mb ddr3200? Er det noe ytelse å hente ved å kjøpe twinmos ?

Spør fordi den lokale sjappa ikke har twinmos.

 

Har det noe å si hvor minne plasseres på hovedkortet, har 3 plasseringer for minne på et abit nf7 2.0 hoverkort. Hva er dette "dual" greiene ?

 

Jeg har ikke seriel-ata harddisk, men jeg har sett en sånn adapter ting hvor det stod på pakken at den gjør vanlig ata harddisk til serial-ata. Fungerer dette ?

 

Håper at noen kan svare på disse spørsmålene uansett hvor dumme de må være.

På forhånd tusen takk !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to typene minne fungerer mest sansynlig (tipper 90%) sikkert sammen. Noen ganger (10%?) så blir det litt problemer og det funker ikke. Da er det bare å bruke angreretten (NB: Gjelder kun nettbutikker)

 

"Dual-minne" betyr at ram-brikkene jobber paralellt og dermed tilbyr dobbelt båndbredde. For å få dette til så MÅ brikkene settes på to fysisk adskilte minnekanaler. Dvs. bestemte minneplasser tilhører minnekanal 1 og bestemte minneplasser tilhører minnekanal 2. De to minneplassene som står lengst unna hverandre (plass 1 og 3) er helt sikkert to forskjellige minnekanaler. Koble en minnebrikke på plass 1 og den andre på plass 3 så kjører de automatisk i "dual-modus". Dette dobler minnebåndbredden fra 3200 MB/s til 6400MB/s. Reell ytelseøkning i programmer og spill er som regel i området 0-10%.

 

S-ATA adapter fungerer men reduserer ytelsen noe i forhold til å bruke gamle P-ATA. Det er dermed ikke noe ytelsemessig poeng i å investere i en slik en.

Lenke til kommentar

Det var det jeg mente: Du merker neppe noen forskjell på de to alternativene du nevner. Du kan sikkert måle forskjellen til en prosent forskjell i hastgigheten eller deromkring, men det at det er målbart betyr altså ikke nødvengigvis at det er merkbart for deg som bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...