Gå til innhold

Stadig flere ego-barn


Anbefalte innlegg

å skade et barn for å ha sølt melk på teppet med vilje er ikke noen løsning, men en god klaps på baken er anbefalt. dette vil ikke barnet ta fysisk skade av, og det vil være tilstrekkelig vondt til at det neppe vil gjenta seg.

 

Det var slik man tenkte i gamle dager, at man må lære barn hva som er galt og rett ved prøving og feiling, og straffer. Tror man vil få et bedre samfunn hvis man lærer barn å tenke selv, istedet for å straffe dem for noe de gjør galt. Poenget er (eller bør være, etter min mening) som Nimzo sa, å lære barn empati. Du gjør ikke det ved å lære bort til et barn at hvis noen gjør noe "galt" bør vedkommene straffes i form av ris eller lignende. Da lærer du bare bort at barna kan gjøre det samme med sine barn når de blir eldre.

 

Edit:

Enebarn er de mest egosentriske barna som finnes.

Er selv enebarn, og tør å påstå at jeg er en av de mest "ikkeegoistiske" undommene i min vennekrets. :yes:

PS. De få gangene "folk'sa" mine har fiket til meg under krangler når jeg var liten har de alltid beklaget seg etterpå. Men, på samme måte som HalTan, har jeg blitt litt skvetten ovenfor fattern hvis vi diskuterer/krangler å han gjør en hurtig bevegelse for å gjøre noe.

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med strengere krav i grunnskole? altså med form av at ungene lærer respekt for lærerne/autoriteter? Tenker på noe slikt ala Tyskland hvor lærerne blir behandlet høflig og hvor elevene faktisk får en eller annen form for straff om de ikke oppfører seg!

Absolutt! I Norge er det veldig lite respekt mor lærerne. :yes:

Lenke til kommentar
Hva med strengere krav i grunnskole? altså med form av at ungene lærer respekt for lærerne/autoriteter? Tenker på noe slikt ala Tyskland hvor lærerne blir behandlet høflig og hvor elevene faktisk får en eller annen form for straff om de ikke oppfører seg!

Absolutt! I Norge er det veldig lite respekt mor lærerne. :yes:

kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar

Forundrer meg at folk stadig ergrer seg over ungdommen. Får vel dra frem et av mine favoritt sitat. Spesielt morsomt å dra frem når de gamle begynner på den samme gamle leksa om ungdom.

 

"Våre dagers unge elsker luksus. De har dårlige manerer, forakter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater istedenfor å arbeide. De reiser seg ikke lenger opp når eldre kommer inn i et værelse. De motsier sine foreldre, skryter i selskaper, sluker desserten ved spisebordet, legger bena overkors og tyranniserer lærerne."

 

- Sokrates (ca.470-399 f.kr) -

Lenke til kommentar

Litt enig med allyse

En skal tidlig krøkes som god krok skal bli

Jeg mener ungdommen har svært lite respekt for foreldrene. Da må man starte på starten og vise hva rett og galt er. Eks. Borte i gata bor det et par unger alle svært ego og jævlige. En gang slo den ene den andre slik at han begynte å gråte. Moren til den gutten som slo var ute og så det Da sa hun bare " Nå må dere slutte med det der." Da tenkte jeg WTF :wow: Hadde jeg gjort det som liten ville jeg fått hus arrest eller fått skikkelig kjeft. :angry:

Lenke til kommentar

D_uniq: du har dobbelt så stor avatar som er tillatt.

 

Burde kanskje ikke fortelle dette, men pytt sann. Jeg jobber som piercer, og fikk en dag en telefon fra en mor som lurte på aldersgrenser og sånt. Fortalte at aldersgrensen vår var 16 år, 15 med foreldre. Joda, hun skulle komme ned med sønnen sin en annen dag.

 

Et par dager senere kom de ned, og han skulle ha en piercing mellom øynene (bridge/niebuhr på fagspråket). De spurte litt spørsmål og sånt, moren var selvfølgelig bekymret for SuperSkumle Betennelser og Infeksjoner som de hadde lest om i avisene, og tittet litt på prislisten.

 

Så ymtet moren frempå at hun syns kanskje mellom øyene ble litt for voldsomt (noe det faktisk er), og om han kanskje ikke kunne tatt en piercing i øyenbrynet istedenfor. Han begynte rolig, og sa "nei, det ville han ikke ha". Litt frem og tilbake mellom dem, og hun prøvde igjen; "kan du ikke heller ta en i øyenbrynet"..

 

.. og han klikket i vinkel. "NÆÆÆÆÆI!! JEG SKAL FAEN IKKE HA NOEN PIERCING I ØYENBRYNET!!"

 

Mor: "Jammen.."

Sønn: "NÆÆÆIIIIIIIIIIIIII!!"

Mor: "Men jeg syns bare det blir litt voldsomt.."

Sønn: "KAN IKKE DU BARE HOLDE KJEFT?! JÆVLA KJERRING!!"

 

Jeg: :wow:

 

Nå er jeg vanligvis svært tålmodig og rolig av meg, men jeg kokte innvendig. Faens drittunge som skjeller ut moren.. hadde så lyst til å fike til fyren og hive ham hodestups ut i bilveien utenfor.

Lenke til kommentar

huff ja...

Men hvordan unger blir er ikk 100% foreldrene som styrer, det er rett og slett hvordan personen er. MEN visse foreldre lar unge bli drittsekker, for å si det fint. Å slå er IKKE bra, dessuten så kan man kjefte uten å slå. Eg husker som liten at eg var litt redd for at foreldrene mine skulle bruke stemmen, stemmen eller 'nei' var nok. Det er slik det burde være. Mange foreldre skjønner ikke at de skjemmer bort ungene sine når de får lov til det de vil hele tiden, foreldrene skal bare være snille. Men er det så snilt mot ungen å oppdra dem slik? Rettferdighet for dem er å få til seg mest mulig og andre ting. Det værste er at dissse ego sentrerte rett og slett ikke forstår at dette er galt. Men en ting er sikkert, å slå barn lærer ikke barn å være snille. Barn gjør det foreldrene gjør, framfor det foreldrene sier at de skal gjøre. (Blir like irritert hver gang en voksen sier at eg ikke må begynne å røyke, rett før han/hun tar et dypt sug)

EDIT: psilocybe agreed indeed...

barn skal respektere foreldrene sine!

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Ungdom er ikke noe værre nå enn før. Folk har i alle tider messet "ungdomen nå til dags", poenget er at det alltid vil finnes enkelteksempler. I dag er det bortskjemte drittunger som er problemet, akkurat som det alltid har vært. Bestemoren min er smart, hun synes dagens ungdom er hyggelig :p

Lenke til kommentar

Det hindrer ikke det faktum at noen ungdom er drittunger, som "fortjener et slag i tryne".

 

Når jeg møter noen som oppfører seg avskylig bryr jeg meg lite om folk var sånn før, det burde ikke være akkseptabelt. Grensene i samfunnet flyttes hele tiden, så om ungdom oppfører seg dårligere eller ikke er et definisjonsspørsmål.

Lenke til kommentar
Det hindrer ikke det faktum at noen ungdom er drittunger, som "fortjener et slag i tryne".

finnes en god del voksne som også gjør det...

Tortur altså...? :roll: Neida, men jeg mener at det er alt for mange her på forumet, og i resten av verden som tar det for god fisk at "straff" hjelper mot alt. Kan det ha noe med at disse menneskene har lært dette helt siden de var små barn av foreldre og slekninger? :hmm:

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Det hindrer ikke det faktum at noen ungdom er drittunger, som "fortjener et slag i tryne".

finnes en god del voksne som også gjør det...

Tortur altså...? :roll: Neida, men jeg mener at det er alt for mange her på forumet, og i resten av verden som tar det for god fisk at "straff" hjelper mot alt. Kan det ha noe med at disse menneskene har lært dette helt siden de var små barn av foreldre og slekninger? :hmm:

Nei, nei. Mente det ikke slik. Ville bare påpeke at det er minst like mange voksne "drittsekker" som ungdommer som er det. Årsakene til at de blir drittsekker kan så klart være varierte, men er enig i at vold avler vold.

 

Det er også forskjell på at de fortjener det og at de får det.

Lenke til kommentar

mennesket er ego, det er en av tingene som har gjort at vi har overlevd som jegere (seff går det bare intill en viss grad, da man må dele noe for å overleve)

har selv flere søsken og ser tydelig forskjell på dem, (har skilte foreldre og 2 bor hos muttern og 2 bor hos fattern) hos fattern har mora dems alltid vært hjemme og gjort det meste for dem(blant annet lager hun frokost, pakker sekken, finner fram klær, og alt annet en unge på 12 burde klare selv) mens hos muttern har hun alltid hatt full jobb og derfor har vi vært nødt til å gjøre mye selv.

Her kan man se en tydelig forskjell blant annet på hvor enkelt det er å få dem til å gjøre ting og hvor mye de tenker på seg selv.

og det med fysisk straff tror jeg ikke en noen god ide i det lange løp(tenker da på spanskrør og sånne typer, en dask eller noe i ny og ne (ikke ofte) er nok bar ebra for ungen).

løsningen tror jeg er at man lærer ungene fra de er små at ordene: nei, fy, slutt osv osv er ord som de skal respektere og at man skal være hyggelig og snill mot foreldrene sine. eneste måten å få til det på er hvis de voksne setter klare regler og klarer å si nei til til ungen og da samtidig holde på den avgjørelsen og at de ikke motsier hverandre slik at ungen vet når mamma sier nei så sier pappa ja.

Lenke til kommentar
Enebarn er de mest egosentriske barna som finnes.

..... :dontgetit:

 

jeg "klasifiserer" visstnok som enebarn da jeg er yngst, min "yngste" bror er 9 år eldre en meg, er jeg da en bortskjemt unge? :hmm:

 

kan desverre ikke si meg enig i den.

 

 

Slike ting avhenger av foreldrene.

:yes:

 

Jeg er også "attpåklatt" ( 8 år mellom meg og yngste søster)

kan heller ikke se på meg selv som egoistisk..

 

Tror også at det har mye å si om foreldrene er "med" :yes:

Lenke til kommentar

Altfor mange drittunger nå til dags, ikke rart når foreldrene er pingler og lar barna gjøre hva de vil og kaller dette "fri oppdragelse". Og et faktum at mange foreldre rett og slett driter i ungene sine. Tipper at mange unger kunne vært mer "normale" hvis de hadde hatt litt bedre foreldre.

Har selv hatt ansvar for en unge på to år over lengere tid, han var helt ubrukelig og gjorde akkurat det som passet ham og ingen andre. Når jeg begynte å sette grenser og sto bom fast på disse ble han etterhvert mye enklere å passe på og en trivligere unge faktisk! :)

Hadde og noen få episoder der jeg må ta et bestemt tak i armen hans eller rett og slett bare holde ham fast. Tror ikke han har noen varige men pga av dette! Tror mange er redd for å bli stemplet som barnemisshandler bare man tar litt i ungene, men dette er faktisk noe som er nødvendig. Det er en stor forskjell på vold mot barn og normal irretesettelse!

Det er og stor forskjell på barn. Noen er ville og trenger en litt strengere oppdragelse, andre er mer stille og roligere og trenger ikke å passes så mye på.

Poenget er å sette grense og ikke vike for disse pluss å bruke normal sunn fornuft!

Bruker man hodet litt og tenker fornuftig kommer man somregel svært langt! :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...