Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke en sånn? Bør stå klar hos meg like etter påske. Planen er å montere på noen stepper-motorer og lage delvis CNC av den, men det spørs hvor mulig det er...

litt å ta i når du sier å lage delvis cnc av den, cnc er så avansert og presist at man hakke sjans til å lage nor tilnermet selv for hand. men en automatisert fres an du kalle det :p

 

vell vell, er hejmme fra fjellet nå. skal oppover på verkstedet i morra å gjøre rede for hva slags utstyr jeg har å boltre meg på.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke en sånn? Bør stå klar hos meg like etter påske. Planen er å montere på noen stepper-motorer og lage delvis CNC av den, men det spørs hvor mulig det er...

litt å ta i når du sier å lage delvis cnc av den, cnc er så avansert og presist at man hakke sjans til å lage nor tilnermet selv for hand. men en automatisert fres an du kalle det :p

 

vell vell, er hejmme fra fjellet nå. skal oppover på verkstedet i morra å gjøre rede for hva slags utstyr jeg har å boltre meg på.

d va cnc jeg brukte når jeg laget vannkjølingen min :p

Lenke til kommentar

har vert oppå verkstedet i dag, (ligger ca 200 meter unna meg :p ), ser nok ut som om jeg må bruke stasjonær drill og dremel. mulig jeg kan få brukt fres også, men må lete opp et slikt bord som snekkern snakket om.

 

har funnet målene og tegnet arbeidstegning i dag, tenker å komme igang så snart jeg har fått fatt på ei kobberskinne. fant noe som ligner på plexiglass i kjelleren i dag, men den er desverre bare på 1.5 mm, kan muligens lime sammen flere lag, men ellers blir det å kjøle ei 8mm plexiplate ellr no på clas ohlson. jeg har tenkt å benytte meg av festehulene rundt cpu sokkelen, for maksimal kontakt, så slipper jeg å begynne med kreative og kanskje ikke så funksjonelle løsninger.

 

her er målene jeg har tenkt å bruke:

 

water-block.gif

 

her er plexiplaten og arbeidstegning:

 

normal_Bilde%20002.jpg

 

normal_Bilde%20004.jpg

Lenke til kommentar

Tja har du tillgang til en søyleborremaskin med bevegelig bunnplate er det jo bare å feste blokka på bunnplaten og sette i en pinnefres i maskinen , senk den så til den dybden du skal ha i blokka og beveg bunnplaten sakte i den retningen du skal frese. Funker greit det om du tar det rolig.

Lenke til kommentar

@Diablito: Jeg kjenner importørene, så jeg fikk en passelig rabatt. Likevel er det dyrt, men jeg har tenkt å bruke den til mye mer enn en vannblokk i ny og ne. Blir gøy å se hva jeg får til etterhvert :-)

 

@Henrik: CNC står bare for Computer Numerical Control, altså at motorene styres av instruksjoner fra en datamaskin. Når jeg skal fore et styreprogram med HPGL-tegninger må det vel kunne kalles CNC :-) Nøyaktigheten bør også være noenlunde grei, når det tar en 200-steps motor minst to omdreininger å flytte emnet en millimeter.

 

@arctic: Egentlig helt enig, men det var det med nøyaktighet, da... Og det kan bli litt kjedelig å kjøre det samme designet flere ganger, enten for å lage flere enheter eller fordi jeg må kjøre flere turer for å få passe dybde. Det går f.eks. an å montere på en dremel-chuck og graveringsnåler på sånt... Men, men. Det gjenstår å se om jeg har råd og mulighet til å lage det. Hvis ikke blir det manuelt.

Lenke til kommentar
Tja har du tillgang til en søyleborremaskin med bevegelig bunnplate er det jo bare å feste blokka på bunnplaten og sette i en pinnefres i maskinen , senk den så til den dybden du skal ha i blokka og beveg bunnplaten sakte i den retningen du skal frese. Funker greit det om du tar det rolig.

tror ikke rpmmen på borremaskina er høy nok til å frese med, men den har bevegelig bunnplate..........

Lenke til kommentar

UPDATE

 

har kappet opp denne "plexiglass" plata til 4 like store biter:

 

normal_Bilde%20002%7E0.jpg

 

normal_Bilde%20001%7E1.jpg

 

noen tips om hvordan jeg kan få limt de sammens?, glasset var litt oppripet så jeg vurderer å kjøpe ny plexi men kan jo prøve, tilfeldig det virker, noen tips om hvor tykk en slik plexitopp bør være også?

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Du kan bruke lim, men det kommer til å synes og jeg ville ikke ha gamblet med områder hvor det kanskje ikke er helt tett.

Kjøpt gjennomsiktig silikon eller lignende og legg lag på lag med silikon og plexi. Det beste hadde vel sikker vært en komplett topp. Ville helst ikke tatt noe mindre enn 6mm, men det har hvertfall de fleste glassmesterene.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

takker bamsefar, tror jeg stikker innom clas ohlson i morgen og kjøper 8mm plexi....

 

det er en mulighet for at jeg bruker en 2.4mm kobberplate som topplokk, lettere å få loddet to plater tett en på begynne å lime fast en plexiplate........

 

noen som har noen tips angående å lime fast plexi til kobberplaten?, hva slags lim osv......, tror jeg går for kobbertopp, som sag, lettere å få tett.....

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Tja har du tillgang til en søyleborremaskin med bevegelig bunnplate er det jo bare å feste blokka på bunnplaten og sette i en pinnefres i maskinen , senk den så til den dybden du skal ha i blokka og beveg bunnplaten sakte i den retningen du skal frese. Funker greit det om du tar det rolig.

tror ikke rpmmen på borremaskina er høy nok til å frese med, men den har bevegelig bunnplate..........

Det er nok mer enn høyt nok, det er opplagring og bor/fresebit som er problemet. Fresen min går ikke fortere enn 100-2000 RPM, og det er mindre enn de fleste bormaskiner klarer.

Lenke til kommentar

Jeg har også tenkt å lage en CPU blokk. Denne skal jeg fræse en ring rundt "kanalen" slik at jeg kan legge en o-ring oppi og så legge et plexiglass oppå der igjen. Så skal jeg borre 4 hull i plexi'en og så gjenge 4 hull i kobberet.

 

Etterpå er det bare å skru godt fast og dette er helt vanntett også. Har prøvd lignende med noe annet og det ble 100% tett!!!

 

edit: skriveleif + bilde

 

superraskt_eksempel.JPG

Endret av Conan_Warrior
Lenke til kommentar

ja, men jeg anvender festehullene rundt sokkel og da må jeg borre hull helt gjennom blokka, og jeg har desverre ikke plass til 4 ekstra hull som skal feste kun plexi, men lodding blir like tett som o-ringløsningen uas, så det blir vell bra. skal prøve med plexi først, og hvis det ikke virker så går jeg for å lodde på en kobberplate

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...