Gå til innhold

TEST: iiyama ProLite E511S


Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål Øyvind.

 

Hva praktisk betydning har det at det er forskjell på TCO'ene til skjermene?

 

Standarder: ISO 13406-2 og TCO 03 (99 for svart modell)

 

Grunnen til at jeg spør er jo at den svarte passer best på pulten min hjemme. Har nemlig tenkt litt, og funnat ut at 6 tusen bols kan brukes til masse fornuftig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et lite spørsmål Øyvind.

 

Hva praktisk betydning har det at det er forskjell på TCO'ene til skjermene?

 

Standarder: ISO 13406-2 og TCO 03 (99 for svart modell)

 

Grunnen til at jeg spør er jo at den svarte passer best på pulten min hjemme. Har nemlig tenkt litt, og funnat ut at 6 tusen bols kan brukes til masse fornuftig.

praktisk betydning på tco er nok minimal. Dette kommer nemmelig av at øynene dine skal få mindre belastnig ved bruk av grå ramme kontra svart. Dette pga kontrasten.

 

Men som bruker tipper jeg du vil merke svært lite til dette ;)

 

Du kan med trygghet kjøpe en svart skjerm kontra en grå. For meg er det mer viktig med design kontra tco 99 eller 03 ;)

Lenke til kommentar
Mulig jeg er blind, men jeg kunne ikke se at dere kommenterte noe om synsvinkel noe sted. Det var jo oppgitt til 176 grader; stemmer det?

stemmer det, og jeg qouter fra testen (film og bilde)

 

Da dette er en S-IPS-basert skjerm la vi ikke merke til noe spesielt fall i kvaliteten når vi så på skjermen fra siden. Selv ut mot ytterpunktene av panelet var den overraskende bra

 

 

 

 

:D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for testen. Litt moro med filmsnutt.

Endelig kommer prisene nedover på disse skjermstørrelsene.

Litt rart er det at benyttes begreper som 20,1".

Tommer regnes som kjent vanligvis i brøk, ikke 10 deler. feks 20 1/8" osv.

Ser at du har litt problemer med ordet "native". Hvorfor ikke bruke ordet optimalisert? Bare et forslag. :)

Lenke til kommentar

Ja, det var ikke lang tid jeg fikk på å teste vidunderet, men må vel innrømme at jeg er en av de som også maser når jeg venter på noe.

 

Men her er det jeg foreløpig har funnet ut. Har ikke hatt tid til å teste den skikkelig eller fått stilt den inn skikkelig enda.

 

*** UTPakking ***

 

0. Skjermen var pent pakket inn, med et ekstra papir rundt eska. Den DVI-D kabelen jeg bestilte klarte de faktisk å pakke i samme eske, slik at jeg ikke måtte betale for 2 pakker. Ekstra pluss for den Hval-melkesjokoladen som var pakket sammen med skjermen. Utmerket leveringstid fra bestilling. :thumbup:

 

1. Grei og lettforståelig manual. Menyene var kurrante. Hjelpeprogrammet for å stille inn skjermen var kjekt å ha. Selv om jeg må innrømme at jeg ikke først skjønte hva de forskjellige bildene prøvde å fortelle meg. Men jeg tror jeg fikk stilt skjermen sånn noenlunde.

 

2. Jeg synes sokkelen på skjermen har nok innstillinger for meg. Jeg liker å jobbe med skjermen lavt der jeg ser nesten ned i den. Så jeg savner ikke flere innstillinger på skjermfoten.

 

 

*** I bruk ***

 

3. Det power-lyset kunne gått vært dempet. Halvparten av strømforbruket til skjermen må jo være i det lyset. Det er irriterende i begynnelsen, men går over når man har fått jobbet en stund.

 

4. Rød fargen synes jeg var i rødeste/lyseste laget, den kunne godt vært litt dypere. Men jeg har ikke hatt tid til å stille inn skjermen skikkelig. Jeg har heller ikke fått sjekket hvor mange døde pixler jeg har i skjermen, men har lastet ned test-programmet i allefall. Så det må bli en bedre test av utstyret i kveld.

 

5. Jeg synes skjermen er behagelig å jobbe med på avstand og grei nok å stille inn. 1600x1200 fungerer helt flott. Men jeg synes skjermen er litt mer skjærende enn min gamle Nokia 19" CRT, men det fikses sikkert når jeg får stilt inn skjermen perfekt.

 

6. Jeg syntes skjermbildene i remote-desktop var litt dårligere enn på min gamle skjerm. Men etter at jeg fikk innstallert det der ClearView-font greiene så var det akseptabelt å jobbe der også.

 

7. Jeg scoret et par gratis-poeng for utseende og plass på pulten hjemme hos min kjære.

 

8. Jeg er skikkelig glad og stolt for min nye skjerm og skjønner ikke at folk gidder å ha noe annet hjemme. Hvis man ser bort i fra prislappen da.

 

Dessverre har jeg ikke skjermkort som er i stand til å teste skjermen på spill enda. Venter på de nye skjermkortene til NVidia og Ati med pci-e. Satser på et Alderwood hovedkort med en eller annen rå prescott-prosessor.

 

Beklager at jeg ikke har fått testet mer.

Lenke til kommentar
Gratulerer med ny skjerm:D

Heisann Øyvind

 

Nå ble jeg litt usikker her. Men på min kjære skjerm, så var den en klynge med røde og grønne og noen få oransje og gule pixler når jeg prøvde helt sort med monitor-test. Det så ikke bra ut. Er dette de berømte døde pixlene som alle snakker om. Jeg prøvde å masere de forsiktig, men det hjalp ikke.

 

Bør jeg bytte skjerm?

 

 

mvh

Benny

Lenke til kommentar

Høres veldig ut som defekte sub piksler. Normalt er det ikke reklamasjonsgrunn med defekte piksler, men hvis du har klynger av de så skal det ikke være noe problem å få den byttet for leverandørens regning.

Husker ikke helt hvor mange som skal være samlet på hvor lite område for at det skal kvalifisere som klynge, men dette kan sikkert Øivind forklare i detalj :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det viser seg at iiyama har veldig høye krav til seg selv når det gjelder kvalitet. Og at det ikke skal være mer enn 3 døde pixler. Jeg var litt usikker om de sa per tomme eller totalt. Men uansett, Netshop gav beskjed i dag om at de har testet skjermen og at den helt klart var "defekt" i venstre hjørne og at ny skjerm sendes umiddelbart.

 

All honnør til Netshop for rask og grei oppklaring i denne saken. Anbefaler de og skjermer av typen iiyama gjerne til andre. Terningkast 6.

 

:thumbs:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...