Gå til innhold

Regulering av(rpm) på cpu vifte


hobby610

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et Abit IS7-E h.kort med P4 2,8GHz (800)

Med Boxed Intel vifte (ca 2800rpm)

Jeg synes den støyer i meste laget, finnes der noen prog. som jeg kan bruke til å justere hastigheten manuelt, eller bør jeg gå for en ny og bedre(stillere vifte)??

Har ikke OC. enda,men vil vel prøve å gå opp til ca 3,0 GHz etter vert. Noen anbefalinger til rimelig og bra vifte??

 

Hobby610

Endret av hobby610
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Abit har et prog; "Abit EQ", (vet ikke om det støtter ditt hovedkort).

Men liker selv "SpeedFan" bedre.

 

Du kan jo også muligens endre hastigheten i Bios.

 

Har ikke overklokket selv, men mener å ha fått med meg at Boxed viftene greier moderat klokking. Tror nok 3 GHz bør vere mulig med den. kommer selvsagt også an på temp i kabinett.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Det kan jo ofte følge med egen viftestyring til CPU vifter som du setter i f. eks. ekspansjon slots eller 3.5" eksterne brønner, eller det kan følge med viftestyring med termostat som setter opp farten viss det blir for varm, da kan du få lågest mulig lyd men fortsatt ha god nok kjøling uten å måtte stresse med manuell innstilling. (begge deler følgte med min vifte, men den kjøpte jeg separat). Uansett er ikke 2800 RPM så veldig mye. Min vifte Volcano 11 (socket A) går på over 5000 RPM konstant...

Lenke til kommentar
Tusen takk for alle svarene
Jeg testa prog. "speedfan" og var veldig fornøyd med det, jeg fikk regulere både cpu vifte +vifte på h.kort
Justerte ned farta på cpu vifte til 2550 rpm. (85%) og den litt irriterende lyden fra vifta ble nesten vekk, kunne nok ha gått ned i 75% men da blir vel kjølinga til cpu deretter dårligere.

MVH
Hobby610
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...