Staalkontroll Skrevet 27. mars 2004 Skrevet 27. mars 2004 Leste over en artikkel her Tror vertfall jeg skal begynne å roe ned farten etter jeg leste denne
_Xander Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 OY! Fa en.. det var skremmende.. Jeg veier over 3000 KG i 50 Km/t.. sykt da.. Gruer meg til jeg begynner å øvelseskjøre til uka nå ass.. (venter bare på tillatelsesbrev fra biltilsynet.. Muhahaa)
Jon@s Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 (endret) Ingenting er jo risikofritt, da. Man kan selvsagt senke farten til 30 km/t og sjansen for å dø i en kollisjon vil være liten helt til en fyr kjører forbi deg og traileren som kommer imot svinger over i ditt felt for unngå kollisjon med han som drar forbi deg.... Nei, det viktigste er å holde samme fart som resten av trafikken og ikke provosere utålmodige bilister til uforsvarlige forbikjøringer. Dø engang skal man jo uansett, og da er det kanskje bedre å dø med et skikkelig smell, enn med et hest stønn i en sykeseng :-) Endret 28. mars 2004 av Jon@s
Gunfreak Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 menneske kroppen tåler mye mer en mange tror. eks: høyde hoppere, når de skal kommer over 2 meters merke, kommer det over 250 kilos trykk på leggen,
Staalkontroll Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Skrevet 28. mars 2004 menneske kroppen tåler mye mer en mange tror.eks: høyde hoppere, når de skal kommer over 2 meters merke, kommer det over 250 kilos trykk på leggen, JOda... Men hva om det hadde kommet et trykk på 3000 kg... hadde vell ikke vært så mye igjen av den leggen da?
Staalkontroll Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Skrevet 28. mars 2004 Noen som tar "utfordringen" fra NAF? Gjør slik Testen utføres på følgende måte: Stå stille med samlede ben og fall fremover uten å ta deg for med armene. Du treffer da gulvet med en fart på cirka 20 kilometer i timen. Vi regner med at de fleste har betenkligheter med å gjøre dette, selv om det altså kun resulterer i en smell på bare 20 kilometer i timen
sluffy Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Jeg tør ikke å gjøre det stående, men jeg gjør det wee-man i jackass gjør. Dvs. stå på knærene med hendene på ryggen, for så å lene seg framover (og holde hodet bakover slik at det ikke knuses ned i bakken.). Dette gjør jeg riktig nok bare på sånne matter som er i gymsaler og lignende.
jorn_:-D Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Badevekten min hadde iallefall sprengt i 50 kmt...
Chosiso Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Her snakker vi mye vekt! men, er jo bare en ting å gjøre, kjøp deg stridsvogn, da slipper du vertfall å dø i trafikken! hvis ikke det kommer en som briefer med en større og skyter på deg da..
The Avatar Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Husk på at i ein kollisjon er det faktisk tre kollisjoner nesten samtidig: 1) Du og bilen treff eit hardt objekt (annen bil, fjellvegg osv) 2) Du blir kasta fram og treff innsida på bilen. 3) Dine indre organ som fortsatt er i bevegelse når du treff innsida på bilen kræsjer mot innsida av ribbebeina dine. Det er skadene i punkt 3 som så oftest er dødelige, skadene i dei to andre punkta gjer berre vondt.
sluffy Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 The Avatar: hva med eventuell mat som måtte ligge inni organene dine då? (inni magesekk og tarmer)
The Avatar Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Sluffy: kverrulering, desuttan er maten inne i magesekken mjuk og følger organene sine bevegelser. Og dei tre punkta er punkt som blir brukt for opplæring slik at folk lærer kva som er dei store livstruande trusselane i ein kræsj. Det er dei som har vært innvolvert i ein kraftig kræsj som ikkje har synlege skader som du må halde eit auge med.
Jon@s Skrevet 31. mars 2004 Skrevet 31. mars 2004 Ved en momentant bråstopp i 100 km/t vil aorta, den store hovedpulsåren som fører blodet fra hjertet, rives tvers over og medføre dødelige indre blødninger. Men for at dette skal skje kreves det at man kjører rett inn i en fjellvegg eller en bil som er tyngre enn din. Det må altså være snakk om en voldsom bråstopp. En bil kan ha så mange airbager du vil, men den beste måten å beskytte seg på er en tung bil som smadrer poloen du krasjer med og skyver den foran deg flere titalls meter. Dette medfører en "myk landing" for deg. Bare synd for han som satt i poloen
@Lee Skrevet 31. mars 2004 Skrevet 31. mars 2004 Noen som tar "utfordringen" fra NAF? Gjør slik Testen utføres på følgende måte: Stå stille med samlede ben og fall fremover uten å ta deg for med armene. Du treffer da gulvet med en fart på cirka 20 kilometer i timen. Vi regner med at de fleste har betenkligheter med å gjøre dette, selv om det altså kun resulterer i en smell på bare 20 kilometer i timen Når du kjører bil så har du hendene på rattet og beina på pedalene. Du vil automatisk dempe en del av støtet du får når du krasjer i 20 km/t. Sammenligningen er ikke reell.
-kga- Skrevet 31. mars 2004 Skrevet 31. mars 2004 Trur jeg skal anskaffe meg en gedigen 4x4 bil. En som sluker bensin, men til gjengjeld holder meg trygg. Er kanskje ikke så trykt for de idiotene som bestemmer seg å kjøre inn i meg, men det får ikke hjelpe.
sluffy Skrevet 31. mars 2004 Skrevet 31. mars 2004 Trur jeg skal anskaffe meg en gedigen 4x4 bil. En som sluker bensin, men til gjengjeld holder meg trygg. Er kanskje ikke så trykt for de idiotene som bestemmer seg å kjøre inn i meg, men det får ikke hjelpe. Som sagt tidligere, tanks...
Signatur Skrevet 1. april 2004 Skrevet 1. april 2004 De sammenlikningene med at en krasj i 100km/t tilsvarer et fritt fall på 40meter er så tullete som det kan få blitt. Fordi i et fritt fall så gir ikke grunnen etter med en eneste millimeter, og stoppen blir momentan. I en bil vil fronten bli presset inn med ihvertfall en meter som da blir bremselengden. Dette utgjør en stor forskjell. Tenk deg at du faller 10 meter og lander på asfalt. Hvis du overlever vil du trolig få store skader. I det du treffer bakken vil du ha en fart på ca 36km/t. 99% av alle som krasjer med en fjellvegg i 36km/t vil spasere uskadet fra bilen.
The Avatar Skrevet 1. april 2004 Skrevet 1. april 2004 Det er ei korrekt samanlikning visst du ikkje bruker bilbelte. Visst du då kræsjer i 36km/h vill du treffe rattet med same farta uansett om bilen blir trykkt saman eller ikkje, det er derfor det er lurt å bruke bilbelte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå