Gå til innhold

TV-UT svart/hvitt...

mars001

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å søke men makter ikke å finne det igjen...

Det var flere som nevnte et liten duppedings som fiksa så man fikk farger på tv-ut, tror det var en dansk sjappe ?

Kan noen hjelpe meg her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Biltema har det. Det kalles S-Video til RCA eller kompositt eller noe sånt. Bare pass på at du kjøper riktig hann/hunn format. Slik at ikke du kjøper hann/hunn når du trenger hunn/hann, if you know what I mean. :p

Hvis du roter rundt i bundelen til et skjermkort ligger det som oftest en der også. Men det har du kanskje

Skrevet

Det er forskjell på overgang og adapter. Så og si alle skjermkort kommer med overgang (hvorfor aner jeg ikke), men jeg ser at ATI ofte kommer med et adapter. Da er det en liten sak som sitter midt i pluggen som koder om signalene fra S-video til kompositt on the fly.

Skrevet
Ingn vits i å betale dyre dommer til Danmark, de koster kun 30 kr på Biltema

Jaha ?

Har kikka igjennom katalogen, men fant ikke en slik.

Kosta nesten 200kr i frakt fra danmark for en ting som koster 100,-, lite aktuelt :laugh:

Skrevet

Sitter her med "Vår og sommer 2004"- katalogen

På side 336 i bildet nede til venstre finner du dem, det er produkt 10 og 11. Den ene er hann/hunn, den andre er hunn/hann.

Skrevet (endret)

kunne det vært en ide å gå inn i drivermenyen og presisere at du bruker kompositt?

Endret av MaxTiger
Skrevet
Her er den ene og her er den andre

Ekstraservice, det er forum.hardware.no det.... :cool:

Takk for hjelpa :)

Sitter med samme katalogen, men trodde ikke de gjorde samma jobben.

Lurer på en ting til, utgangen fra skjermkortet er det svhs eller er det noen annen merksnodig variant ? så jeg trenger en kabel ut fra skjermkortet -> svhs -> pluggen du nevnte og så inn i scart.

I tilfelle tror jeg ikke det er mulig å få gjort det mer kronglete... :roll:

Skrevet

mars001:

Adapterene til Biltema gjør akkurat det samme som den overgangen du egentlig spurte etter. Forskjellen er hva slags plugger og kontakter det er i endene. Den adapteren du fant i Danmark finnes vanligvis hos Computercity. Hvis du skal handle hos Biltema, kan du bruke kabel med adapter og scartadapter i tillegg til vanlig lydkabel. Da blir det færrest deler.

P.S.

Husk at disse løsningene er for å få farger på TV som ikke støtter s-video. Svart/hvitt-bilder kan også skyldes at skjermkortet ikke står i PAL eller driverproblemer. Noen få ganger skyldes problemet TV (innstillinger).

Gjest Slettet-10579
Skrevet (endret)

Evt kan du bare sette PIN15 inn i PIN20, og så slipper du noe mer hazzle/utgifter, og har farge :)

Signalet er splittet i luminance/chrominance, og disse må kombineres for å få farge. Det er det denne "dingsen" gjør, men det er billigere og bare sette sammen disse to pins for å få farge.

Endret av Slettet-10579
Skrevet (endret)
Evt kan du bare sette PIN15 inn i PIN20, og så slipper du noe mer hazzle/utgifter, og har farge :)

Signalet er splittet i luminance/chrominance, og disse må kombineres for å få farge. Det er det denne "dingsen" gjør, men det er billigere og bare sette sammen disse to pins for å få farge.

Har lest om å bare kople sammen disse pinnene, men har ikke tatt meg tid til å prøve det. I dokumentasjonen til de tidligere nevnte adaptere, så er vanligvis koblingen slik:

svhs_adr_ch700x.jpg

Endret av Mr D
Skrevet
prøv menyen på tvn... skru over på svideo :thumbup:

Det kommer jo an på hva slags TV han har... :hmm:

Vi vet jo ikke om den støtter s-video. Og om den gjør det, så varierer det veldig hvordan det gjøres.

Gjest Slettet-10579
Skrevet

Jeg hadde samme problemet med min laptop, og en kabel til 50,- fra Elkjøp. I scart-kontakten koblet jeg disse sammen, og det fungerer helt utmerket.

Hvordan man skal fikse dette i S-Video kontakten har jeg ikke testet, kun på SCART-kontakten.

Skrevet
prøv menyen på tvn... skru over på svideo :thumbup:

Det kommer jo an på hva slags TV han har... :hmm:

Vi vet jo ikke om den støtter s-video. Og om den gjør det, så varierer det veldig hvordan det gjøres.

Den støtter ikke det, er det ikke det som er hele problemet ? :)

Grunnen til at det ikke funker trodde jeg var:

Opsettet jeg har prøvd er en sånn liten snabb som følger med skjermkortet,

svhs->composite også en forsterkerkabel inn i scart, det funker fint med et gammelt skjermkort jeg har (ati rage 128) men med det nye fungerer det ikke.

Men det gamle kortet er composite hele veien og det nye er det svhs ut på, men med en plugg som overfører signalet fra svhs til composite så funker det nok, det utstyret du anbefalte, håper jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...