Gå til innhold

Avviser problemer med Prescott


Anbefalte innlegg

dette tror jeg egentlig er et stort tilbake steg for intel og hviser at Amd har gjort mye klokt i å bytte ut kjernen sin helt, imotsetning til hva intel nå har gjort. amd hadde jo samme prob. tidligere med k6 t-bird og de, men de tok hintet og skiftet kjerne, dette burde intel ha gjort istedet for å komme med p4, det at intel nå begynner med pr rating er nok pga av at de ikke klarer å komme med så mange nye cpuer som hele tia har høyere mhz fordi de har forstått at det er flere ting som er avgjørenede for farten og dette er nå hva de begynner å teste med

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[quote name='Lufen' date='25/03/2004 : 14:41'] dette tror jeg egentlig er et stort tilbake steg for intel og hviser at Amd har gjort mye klokt i å bytte ut kjernen sin helt, imotsetning til hva intel nå har gjort. amd hadde jo samme prob. tidligere med k6  t-bird og de, men de tok hintet og skiftet kjerne, dette burde intel ha gjort istedet for å komme med p4, det at intel nå begynner med pr rating er nok pga av at de ikke klarer å komme med så mange nye cpuer som hele tia har høyere mhz fordi de har forstått at det er  flere ting som er avgjørenede for farten og dette er nå hva de begynner å teste med [/quote]
Det tar vanvittig lang tid å lage en ny arkitektur/kjerne. Det er jo snakk om flere millioner transistorfunksjoner som må settes opp, men det vi også alltid være litt av den forrige generasjonen i nye generasjoner. K7 (AMD K7, T-Bird, Palomino, T-bred, Barton, Paris?) har jo vært lenge. Opprinnelig så slåss jo K7 med P3. Senere kom også Intel med en ny kjerne, P4 (Wilamette). Den var ikke like god som en T-Bird med DDR, men ble senere mye bedre. Herifra har jo verken AMD eller Intel hatt noen nye kjerner (visst man ser bort i fra Itanium), helt til K8 kom (Athlon 64) som selvfølgelig vil ha bedre egenskaper enn en som er basert på eldre kjerner. Tror ikke Intel vil komme med noe ny kjerne på en stund, de vil nok ha klar Itanium som en (mulig) ren 64-bit CPU om noen år som skal kjempe mot K9 fra AMD som muligens også blir ren 64-bit.

Det som virkelig er spennende er Pentium M som, om jeg ikke tar feil, er basert på Pentium 3 faktisk. Den minner om en perfekt Athlon XP+ som ikke blir spesielt varm og er strømvennelig. Når Pentium M muligens får 2 kjerner, så begynner det å bli andre boller.

Ble kanskje litt rotete, men å lage ny kjerne tar meget lang tid i allefall. Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
dette tror jeg egentlig er et stort tilbake steg for intel og hviser at Amd har gjort mye klokt i å bytte ut kjernen sin helt, imotsetning til hva intel nå har gjort. amd hadde jo samme prob. tidligere med k6  t-bird og de, men de tok hintet og skiftet kjerne, dette burde intel ha gjort istedet for å komme med p4, det at intel nå begynner med pr rating er nok pga av at de ikke klarer å komme med så mange nye cpuer som hele tia har høyere mhz fordi de har forstått at det er  flere ting som er avgjørenede for farten og dette er nå hva de begynner å teste med

Jeg er enig i at Prescott er et dårlig design i kombinasjon med den CMOS prosessen Intel har tilgjengelig nå. Det som er litt ironisk er at Prescott arkitekturen hadde blitt geni-forklart om Intels CMOS prosess hadde vært like bra som IBM sin. Hvem hadde vel brydd seg om IPC var bedre eller dårligere enn NW sin om Prescott hadde lunket iveg på 3.6GHz ved 89W fra første stund?

 

Jeg tror heller ikke manglende fremgang for Prescott er hovedmotivasjonen for å innføre modellnummer. Hovedmotivasjonen er nok at de ønsker å vise kundene hvilke prosessorer i sortementet som er best samt skifte mer av salget over på de beste prosessorene.

 

Egentlig er det veldig bra at Intel går på en kraftig smell nå. Både økonomisk og teknologisk. Det vil få pampene på toppen, og de er det mange av i Intel, til å våkne slik at fremtidige produkter også blir i tetskjiktet. K7 var tydelig vis ikke nok til å vekke dem.

 

Det er også på tide at Intel tar innover seg det faktum at de viktigste utfordringene i CPU arkitekturen ligger utenfor chipen og ikke inne i chipen. Altså hvordan CPU kommuniserer med RAM og I/O og hvordan RAM og I/O er organisert. Et poeng jeg forøvrig ikke har kommet på selv. Det er fritt gjengitt fra Hennessy & Patterson.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Det folk flest hadde imot AMD sine nummering var ikke PR nummerne i seg selv, men det faktum at det var umulig å sammenlikne de skikkelig mot Intel uansett. Siden arkitekturene var så forskjellige uansett, ville noe yte bedre, noe annet dårligere osv... Et nummer som skulle tilsvare P4 ble meningsløst, spesielt siden P4 kom i forskjellige varianter på samme klokkehastighet.

 

Nå derimot, har jeg ikke noe å utsette på om Intel velger denne strategien. De vil bare differensiere sine egne serier, og rangere dem. Dette vil gi mer orden enn før. AMD sin PR rating ga ikke mer orden i markedet den gangen, og derfor skjønner jeg kritikerne godt. Men AMDs 64bit serie, og nå Intel sine modellnr ser ut til å gjøre hverdagen enklere. Skal man ha en skikkelig sammelikning av Intel vs AMD bør man uansett lese en grundig test.

Lenke til kommentar

Jeg har nå lest første side og velger å svare på flere av postene samlet her:

Artig ting er å se om Intel får med seg AMD og MAC over til BTX? Eneste som er forskjell er at HK'ets plassering er speilvendt. Eller så er det ikke gjort noe med krav til PSU. Du skal bare kjøpe Nytt tårn.

Aceshardware spurte Damon Muzny, AMD: "Does AMD plan to support the new BTX standard? when?"

 

Svaret ble: "BTX? AMD is doing quite well within the thermal envelope of the current standards."

 

Intel bør vise mer av Pentium M. Det er på denne CPU'en modellnummeret blir mer nyttig.

Jeg tror faktisk Intel har noe i gjære her. De nekter selvfølgelig nå, men bare vent så dukkert det nok opp Pentium-M og Celeron-M til desktop-systemer. Sansynligvis med speesdtep enablet så ikke AMD skal kunne være alene om å tilby Cool & Quiet til desktop.

 

De [intel] er bare ikke så flinke til å innrømme sine feil. Derfor oppfattes de som arrogante.

Jeg tror Intel har en ledelse som er amerikanske republikanere. Sansynligvis ennå mer høyrevridde enn normale republikanere. Ikke rart de klarer å uttrykke seg på en måte som gjør at de virker arrogante.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Og her er svarene fra side 2:

Tror ikke Intel vil komme med noe ny kjerne på en stund, de vil nok ha klar Itanium som en (mulig) ren 64-bit CPU om noen år som skal kjempe mot K9 fra AMD som muligens også blir ren 64-bit.

AMD kommer aldri i verden til å innføre noe som ikke er x86-kompatibelt. Hele tanken til K8-kjernen var jo tilbakekompatibilitet til 32bit, 16bit og 8bit, og det var nettopp derfor denne kunne gjøre suksess. Hvis den ikke var tilbakekompatibel kunne de like gjerne lagt ned med en gang i stedet på å bruke mange penger på nedleggelsen. Det vil stride mot all fornuft å bygge noe helt nytt for AMD, særlig siden Itanium ikke kan kopieres på grunn av patenter.

 

Egentlig er det veldig bra at Intel går på en kraftig smell nå. Både økonomisk og teknologisk. Det vil få pampene på toppen, og de er det mange av i Intel, til å våkne slik at fremtidige produkter også blir i tetskjiktet. K7 var tydelig vis ikke nok til å vekke dem.

Jeg er helt enig. Men pamper som ligger på bassengkanten og sitter i styremøter i fete lokaler lever nok i sin egen verden. Jeg frykter at det skal ennå mer til en K8 før de får øynene opp og ser at de må selge sine 200fot lyst-yoter og Lear-jet's fordi aksjene halverer seg. De har absolutt behov for et spark bak, aller helst litt hoderullig i ledelsen og en håndfull nye talnetfulle personer. Da hadde nok pipa fått en annen låt. Det tar mange år å utvikle nye akritekturer så det å begynne snu intel-skuta nå er nødvendig for å unngå kritisk lave markedsandeler (dvs. under 50%) om 5 år. Intel MÅ ha minst 50% markedsandel. Hvis ikke så går de raskt nedover på grunn av høye utgifter og lave inntekter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

USA var først ute med bilen, men i dag er de et U-land når det gjelder motor/bilteknologi

 

De var først ute med hjemme elektronikk, her sitter de heller ikke på teknologien lenger.

 

Skal det samme skje innefor mikrobrikke/transistor teknologi også???

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

flere her har sagt at intel fortjener å gå på en smell og at sjefene hos intel ikke følger med i verden og annet, det tror jeg egentlig ikker er helt sant, intel har i flere å vært markedsleder og av den grunn kanskje er litt slapp med å satse på en helt ny kjerne slik amd har gjort, fordi de vet at folk kommer til å kjøpe cpuene deres uansett og at det eneste de behøver er å holde en Ghz som er høyere enn amd sin. Dette er en av tingene som nå har slått feil for intel og da de ikke klarer å få prescott og senere cpuer opp på den Ghz som er nødvendig, men klarer å få ytelsen høyere enn NW så tror jeg at de har blitt tvunget til å innføre modell nummer slik at de ikke skal tape kampen mot amd og deres pr system.

Pentium M i desktop- ekke det bare å kjøpe en hk med riktig socket og dytte den i da?

Lenke til kommentar

Sammenligningen på Aceshardware er definitivt interesant, spesielt er jeg opptatt av dette:

 

The question that people really SHOULD be asking is why in the hell Intel's Prescott has 125M transistors and yet they don't seem to be getting anything from it.
:hmm:

 

Skal det samme skje innefor mikrobrikke/transistor teknologi også???

Nåvel, tror du "California based chipmaker AMD" hentyder til en plassering i "Great Mother Russia"?

Lenke til kommentar
(...) Det tar vanvittig lang tid å lage en ny arkitektur/kjerne. Det er jo snakk om flere millioner transistorfunksjoner som må settes opp (...)

De har programvare som hjelper dem veldig godt med dette. Tiden med gymsaler med broer over, og diagrammet under, er over. :)

 

Selvfølgelig, man driver jo med research hele tiden, og nye ting kommer på banen, men når teknologien først er ferdigtestet er veien til produksjonslinja ikke fullt såå lang som man nok kunne tro.

Lenke til kommentar
Pentium M i desktop- ekke det bare å kjøpe en hk med riktig socket og dytte den i da?

Ja, kan du finne en link til oss, da? Prøv å finn en webshop som selger Pentium-M prosessorer i løsvekt. Eller et hovedkort til Pentium-M. Lykke til. Jeg har ihvertfall aldri sett det noen gang...

Lenke til kommentar
Prøv å finn en webshop som selger Pentium-M prosessorer i løsvekt. Eller et hovedkort til Pentium-M. Lykke til. Jeg har ihvertfall aldri sett det noen gang...

Itbutikken, Mamoz, PSdata, telebutikken, Vaagen Consulting, Advance har alle Pentium M i løsvekt, er sikkert fler også.

 

Hovedkort til disse i løsvekt er der derimot verre med, har sett de har stilt ut slikt på messer o.l. men det er ikke funnet veien hit enda, såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Prøv å finn en webshop som selger Pentium-M prosessorer i løsvekt. Eller et hovedkort til Pentium-M. Lykke til. Jeg har ihvertfall aldri sett det noen gang...

Itbutikken, Mamoz, PSdata, telebutikken, Vaagen Consulting, Advance har alle Pentium M i løsvekt, er sikkert fler også.

 

Hovedkort til disse i løsvekt er der derimot verre med, har sett de har stilt ut slikt på messer o.l. men det er ikke funnet veien hit enda, såvidt jeg vet.

hvis du finner et hk med riktig socket så tror jeg det ikke skal være så vanskelig å få en pentium m oppi den da

Lenke til kommentar
Itbutikken, Mamoz, PSdata, telebutikken, Vaagen Consulting, Advance har alle Pentium M i løsvekt, er sikkert fler også.

Jøss, det visste jeg ikke. Så har jeg lært noe nytt idag også. :thumbup:

 

Hva heter sokkelen til Pentium-M, da? Skal holde øye med det framover. :cool:

 

Men hvorfor skal man kjøpe en Pentium-M prosessor idag, hvis man ikke har noe hovedkort å putte den i? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Itbutikken, Mamoz, PSdata, telebutikken, Vaagen Consulting, Advance har alle Pentium M i løsvekt, er sikkert fler også.

Jøss, det visste jeg ikke. Så har jeg lært noe nytt idag også. :thumbup:

 

Hva heter sokkelen til Pentium-M, da? Skal holde øye med det framover. :cool:

 

Men hvorfor skal man kjøpe en Pentium-M prosessor idag, hvis man ikke har noe hovedkort å putte den i? :dontgetit:

kanskje for å oppgradere en bærbar eller ordne et lite cpu problem i en?

jeg tror i hvertfall det.

Lenke til kommentar
Dette er en av tingene som nå har slått feil for intel og da de ikke klarer å få prescott og senere cpuer opp på den Ghz som er nødvendig, men klarer å få ytelsen høyere enn NW så tror jeg at de har blitt tvunget til å innføre modell nummer slik at de ikke skal tape kampen mot amd og deres pr system.

Pentium M i desktop- ekke det bare å kjøpe en hk med riktig socket og dytte den i da?

Apropos GHz, Prescott og Pentium M. Ser ut som Intel planlegger endringer i prosessor-lineupen sin:

http://news.zdnet.co.uk/business/0,39020645,39149996,00.htm

 

Ser ut som Intel er litt bekymret over Prescott og effekttapet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...