Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med NGT i Oslo...


Anbefalte innlegg

Jeg sitter på Grunerløkka i Oslo, og frustrasjonen blir større og større for hver dag.

 

Saken er den at NGT har hatt store driftsproblemer i Oslo N de siste to ukene. For nøyaktig 14 dager siden rapporterte jeg til NGT at jeg mistet forbindelsen hyppig hver kveld mellom kl 17-23. Resten av døgnet var linja dønn stabil som vanlig. Det dreide seg om alt fra 10-40 brudd hver dag. Når helga var over så meldte jeg ifra om at problemene også oppstod hele lørdagen og søndagen. Søndagen var spesielt ille med over 40 brudd på linja.

 

Ut ifra dette så konkluderte jeg med at problemene kun oppstod i perioder da det var mye traffikk på nettet - og jeg foreslo overfor NGT at det var veldig sannsynlig at de hadde et problem med overbelastning et sted. Dette ble kontant avfeid, og de påstod at det måtte være noe galt med mitt utstyr. De ville derfor sende meg ny router. Dette til tross for at problemet bare oppstod om kvelden og i helgene altså.

 

Jeg postet da en melding på VG-forumet, og jeg fant ut at det var en til på Grunerløkka som hadde samme problem som meg. Jeg ringte da til NGT og forklarte saken en gang til. Jeg ble utrolig nok fremdeles ikke helt trodd, for de mente at driftsavdelingen ville ha oppdaget feil på deres utstyr. De insisterte derfor på at jeg først skulle prøve en ny router.

 

Jeg kontaktet da han andre på VG-forumet og fikk kundenummeret hans. Deretter ringte jeg til NGT og tvang dem til å sjekke BÅDE min og HANS linje MENS linja var brutt. Da så de at begge linjene var nede samtidig. Da gikk de endelig med på at det kanskje var noe galt med deres utstyr. Rett etter det ble feilen satt inn under driftsmeldinger på kundesidene til NGT. Da hadde det gått nesten to uker fra jeg først rapporterte om feilen!

 

I dag var feilmeldingen borte fra kundesidene til NGT, men i ettermiddag kom problemene som vanlig ved 17 tiden. På kundeservice sa de at problemene skulle bli utbedret i løpet av dagen. I god X-Files ånd så tror jeg det ikke før jeg får se det..Skal bli artig å se i morra kveld.

 

Telefonkøen til NGT har ikke vært så ille som jeg fryktet, men når man ikke blir trodd i andre enden så hjelper det lite å komme gjennom. Hver gang jeg ringte så hadde feilmeldingen min dessuten status som "utbedret" (!) til min overraskelse.

 

En av grunnene til at jeg poster her er at jeg håper det er flere fra Grunerløkka som har opplevd problemer de siste ukene. I så fall vil jeg gjerne komme i kontakt med dere. Jeg har nemlig tenkt å kreve kompensasjon av NGT for dette. Jo flere jeg får kontakt med dess bedre sjanse er det for å nå frem med et krav. Skriv derfor gjerne en mail til a22bigfoot @ hotmail.com hvis du har opplevd dette problemet.

 

Mvh

John D

Endret av Bigfoot25
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei der, sitter også på grunerløkka og har hatt akkurat samme feil. Har ringt NGT 4 ganger om dette men de har virket uvitende om at det er flere med samme problem. Det skal ha vært en reparatør å sett på sentralen i går men har i dag fortsatt samme problem

Lenke til kommentar

Sitter på Stovner på koser meg stort med kjapp og stabil linje....

 

NGT er kun en sekundærtjeneste som leveres på Telenor sitt nett.

 

Hadde et tilsvarende problem for 15 måneder siden, og det var Telenor sin skyld. De fikk rettet feilen etter noen timer. Jeg har firmatelefon, så da var de litt kjappere enn vanlig :yes:

 

Prøv å kontakte Telenor om saken.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Sitter på Stovner på koser meg stort med kjapp og stabil linje....

 

NGT er kun en sekundærtjeneste som leveres på Telenor sitt nett.

 

Hadde et tilsvarende problem for 15 måneder siden, og det var Telenor sin skyld. De fikk rettet feilen etter noen timer. Jeg har firmatelefon, så da var de litt kjappere enn vanlig :yes:

 

Prøv å kontakte Telenor om saken.

NGT har da vitterlig sitt eget bredbåndsnett? :hmm:

Lenke til kommentar
NGT er kun en sekundærtjeneste som leveres på Telenor sitt nett.

NGT leverer egne produkter kun via telenors kobber.

 

Det er kun NGT's alpha produkter som er levert via networks..

 

edit:

 

har forøvrig en kompis på løkka med NGT og akkurat samme problem som hva dere skisserer her :(

Endret av Vannpistol
Lenke til kommentar

*sjekker bak døra mi*

 

En kabel (som har vært der siden huset ble bygd 30 år siden) ut av veggen inn i splitteren min, en videre til telefonen, en inn i routeren min.

 

NGT sender signalene på samme kobberledning / fiberledning som Telenor, og dette skilles ut av splitteren i mitt tilfelle. Dersom Telenor har et brudd et sted, sliter NGT og de kan egentlig ikke få gjort stort med det.

 

NGT har sikkert sitt eget bredbåndsnett, men de har ikke sitt eget kabelnett. Ikke i Oslo i hvert fall, da den gjengse telefonledning er god nok til de vanligste hastighetene.

Lenke til kommentar

Kobbernettet i norge er for det ALLER meste eid av telenor.

 

Med kobbernett snakker vi da om den kabelen som fysisk går fra huset, bort til telefonstopen og videre bortover gata. Det er denne kabelen du får bredbånd fra og det tjener telenor penger på.

 

ADSL er også betydlig mer følsomt for støy på linja, telefonen din kan fungere finfint mens adslen kan slite maks pga en feil i sentralen f.eks. dette er det ikke nødvendigvis så utrolig mye NGT kan gjøre noe med om dette er noe på telenors utstyr annet enn å eventuelt feilmelde saken videre til telenor.

 

Høres uansett mest ut som en eller annen router hos NGT sliter for tiden.

Lenke til kommentar

Bor på bislett jeg og og merket det samme bruddet som deg Howard.

Disse bruddden har dukket opp den siste måneden. Trodde det først var min software eller router, men ser nå at d skjer flere NGT brukere her.

Det rare er at jeg får pinget andre, men nettsider etc finnes ikke. pleier å vare i ca 10 min... :hmm:

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så leier NGT plass i setralene til Telenor for eget utstyr. Hva slags hardware de har der bortsett fra DSLAMen vet jeg dessverre ikke, men jeg mistenker at de kan ha en router, switch eller noe slikt. Bruddene på linja varer kun i et par minutter hver gang, så det er akkurat som om det er en maskin som booter. Kanskje er det pga for stor varmeutvikling i no hardware - siden det bare skjer ved stor belastning på nettet. Defekte vifter er noe jeg kjenner til...

 

Signalene på linja mi er forøvrig 100% når linja virker og jeg får alltid full hastighet på 2mbit. Men linja bryter likefullt tvert hvert 5. minutt på kveldstid og i helgene.

 

Hvis det skulle være feil på Telenor sitt utstyr her så er ikke det noen grunn til å unnskylde NGT. Hvis det nå tar litt tid før Telenor får rettet feilen så kan jeg leve med det. At NGT satt på gjerdet så lenge som de gjorde har jeg større problemer med. De brukte TO uker fra jeg rapporterte feilen til de tok kontakt med driftsavdelingen. DET er for dårlig rett og slett.

 

Og til deg på Bislett: linja mi virker helt fint om natta. Problemene forsvinner hver kveld mellom kl 22.30-23.00. Etter det fungerer alt fint til neste ettermiddag rundt kl 17.00.

Lenke til kommentar

Vel. D er en kjennsgjerning at NGT SUGER på kundeservice. Kunde tlf deres er jo en vits. Tar 40 min å komme igjennom!

Er tydelig at NGT begynner å bli for store ja. Synd at de ikke kan lytte og ta vare på kundene sine bedre da jeg tror mange av NGT brukerne er folk som er litt mer beviste på ADSL og data generelt. En viktig kundegruppe.

Lenke til kommentar
Bor på bislett jeg og og merket det samme bruddet som deg Howard.

Disse bruddden har dukket opp den siste måneden. Trodde det først var min software eller router, men ser nå at d skjer flere NGT brukere her.

Det rare er at jeg får pinget andre, men nettsider etc finnes ikke. pleier å vare i ca 10 min... :hmm:

Til dere på Bislett: det virker som om deres problem er av en annen art enn det vi opplever her på Grunerløkka. Deres problem skyldes med stor sannsynlighet feil på DNS serveren. Men for alt jeg vet så kan det jo være en slags sammenheng mellom disse to sakene, så jeg takker for tilbakemeldingene.

Lenke til kommentar

Denne meldingen kom opp igjen under driftsmeldinger i dag:

 

"Fellesfeil for kunder i Oslo N

 

Noen av våre kunder i Oslo N området opplever nå tidvise problemer med internett tilgangen. Dette skyldes en fellesfeil i området. Det jobbes med å rette problemet.

25.03.2004"

 

Registrerer at de ikke fikk rettet feilen i går - akkurat som jeg hadde mistanke om. Jeg er drittlei vinglinga til NGT. I det ene øyeblikket er feilen rapportert, i det neste ikke. Så melder de at feilen vil bli fikset - og de fjerner meldingen om driftsbrudd lenge før de har ordnet problemet. Deretter er det samme tralten en gang til.

 

Jeg har vel ikke lov til å kreve en forklaring på nøyaktig hva problemet er, men det hadde vært fint å få vite om de i det hele tatt har klart å lokalisere feilen. NGT kan vente seg et oppgjør når linja endelig blir fikset. Løftene om bedre kundeservice har jeg ikke lyst til å kommentere engang...saken taler for seg selv.

 

John D

Lenke til kommentar

That's it! Jeg gir opp på vegne av kundeservice i NGT. Jeg skrev et langt brev hvor jeg påpekte alle problemene jeg har hatt i de to ukene. Jeg krevde derfor å få refundert deler av betalingen for denne måneden. Eventuelt en annen form for kompensasjon.

 

Dette var hele svaret jeg fikk på det brevet:

 

"Vi har dessverre hatt noen driftsproblemer på ADSL sentralen du er tilkoplet, disse skal nå være rettet."

 

NO SHIT! Tror de virkelig at jeg ikke har lagt merke til det? Det var jo det jeg innledet hele brevet med! Hvorfor tror de jeg skrev klagebrevet til dem?

 

De har ikke svart på et eneste av spørsmålene i brevet mitt. Det virker rett og slett som om de ikke engang har tatt seg tid til å lese det. Det er da et minimum av normal høflighet å svare på spørsmålene til kundene iallfall! Jeg tiltrer med dette rekken av folk som mener at NGT har en dårlig kundeservice. Faktisk helt sjanseløs kundeservice etter min erfaring. :wallbash:

 

Blir til at jeg må skrive et nytt brev til dem. Jeg skal bruke korte setninger, og teskje metoden i argumentene mine, slik at kundebehandlerne har en sjanse til å skjønne hva jeg skriver. Så får jeg bare håpe at de gidder å lese det denne gangen. Men jeg benytter anledningen her til å le hånlig av NGTs løfter om bedre kundeservice...

Lenke til kommentar

Øy, nextgentel kompenserer jo med høyere hastighet for alle problemene de har, så mao så vil vi alle sitte på en 8 mbits linje iløpet av år 2006.. Så kan fjortissene skrive:

 

nextgentel :love:

 

Jeg for min del går over til catch snart, har 1 mnd igjen før bindingstiden er over.. Dyrere priser å lavere hastighet, who cares.. Jeg betaler gjerne mere for stabilitet å ping.. Men skal ikke hetse de som velger nextgentel, for noen er seff hastighet det viktigste..

Lenke til kommentar
Oi ! Høres ut som de samme problemene jeg har (hausmannsgate). De blir nok ikke borte med det første nei.

Har du konstante brudd på linja fremdeles? :hmm: Det var i så fall interessant. De fiksa mine problemer på fredag nemlig. Nå vil jeg bare ha kompensasjon for to uker uten linje på kveldstid og i helgene. Men de ga meg jo et skikkelig "god dag mann økseskaft" svar på det kravet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...