Gå til innhold

Trenge jeg nytt skjermkort eller ikke?


Howiey

Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg det nye spillet i Battlefield serien: BF Vietnam...

 

Det er bare konge, men

skjermkortet henger seg opp når jeg har begynt og spille.

 

Etter 10 minutters spilling blir mer og mer av bilde borte. Det blir svart eller brunt eller noen andre mørke farger.

 

Jeg syns det er litt rart da jeg har et nokså bra skjermkort, trodde jeg helt til jeg så en guide her på forumet.

 

Jeg fant en guide som het skjermkortguiden.

 

Der står det GF FX støtter DirectX 9 - GF4 TI støtter DirectX 8.1

 

Jeg har GF4 Ti4200-TD8X

 

Støtter ikke GF4 TI DirectX 9? For DirectX 9 trengs for å spille BF Vietnam.

 

Lengre ned i guiden står det, under "Hvilket kort passer for deg",

Disse kortene greier jo nye spill, bare ikke så veldig bra:

Radeon 9000-9200.

GeForce FX 5200.

GeForce 4 TI-serien(Merk: disse yter bra i DX8 spill og aplikasjoner, men henger etter i DX9, derfor havner de i denne gruppen)

 

Er det slik at mitt skjermkort faktisk ikke fungerer fullt ut i BF Vietnam?

BF 1942 er det beste spillet jeg vet om så jeg vil absolutt få BF Vietnam til å fungere.

 

Men vist mitt skjermkort er for dårlig, hvilket kort skal jeg kjøpe da?

Jeg vil ikke gi mer en 1500kr for det.

I guide står det at GF FX 5700 er et bra skjermkort til å spille det siste i spill, så jeg har tenkt litt på MSI Geforce FX 5700 128MB...?

Er det noe å kjøpe?

Grunnen til at jeg tenkte på MSI er bare fordi det skjermkortet jeg har nå er MSI

Jeg fant det til 1323,- i prisguiden til Hardware.no

 

Er GF FX 5700 MYE bedre en GF4 TI?

 

Er det noen som har noen gode råd?

OBS: Ut i fra dette innlegget så er det vel mange som skjønner at jeg ikke har særlig mye peiling på data. Og det er SANT!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kompis av meg spiller med akkuratt det kortet og på medium innstilling går det fint. Som jeg husker hadde vi i battlefield klanen vår problemer med den orginale battlefield (med samme problem som deg med at battlefield bare slo seg ned til windows eller restart), men dette ble løst med b.la. kraftigere strømforsyninger til amd maskiner/mere kjøling og nytt system oppsett med mindre "ekstra" programmer som starter opp med windows på både p4 og amd maskiner. Etter det hadde vi lite problemer - noen bios updater og nye drivere til pc'ene måtte vi også legge inn, men hvis du er rimelig oppdatert på hardware siden (foruten skjermkortet) så burde du kunne kjøre bfv uten store problemer. Selvfølgelig er det forskjell på min venns grafikk som kjøres på ti4200-8x kort og på min grafikk som kjøres på 9800pro kort :D

Lenke til kommentar

Skjermkortet ditt var veldig bra for et og et halvt år siden. Ikke så bra nå lenger. Men det skal ikke være noe problemer når du spiller vietnam uansett.

 

Det er sant at skjermkortet ditt ikke klarer å vise visse ting pga at det ikke har dx9 støtte men det er ikke veldig merkbart.

Det kan være ting som refleksjon i vannet og slikt. Skjermkortet ditt ville vist vannet men ikke relekteringen hvis du skjønner hva jeg mener. Dette var selvsagt bare et eksempel.

 

Hvis du kjøper et radeon 9800 pro til 2100kr får du et skjermkort som varer i minst et år til. Kjøper du msi-kortet får du et kort som ikke kommer til å kjøre nye spill som doom3 veldig godt.

 

Hmmm... det fx5900 kortet som ble linket til der oppe var et veldig godt kort for pengene. Hadde jeg hatt et budsjett på 1500kr max hadde jeg kjøpt det.

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Jeg innstalerte spillet hos en kamerat som har et eldre og dårligere skjermkort i GF 4 TI serien en hva jeg har.

 

På hans pc'e fungerte det perfekt.

 

Jeg har lastet ned de siste driverene til skjermkortet og lastet ned de siste oppgraderingene til windows.

 

Men problemet er fortsatt der...

 

Noen som vet hva jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Jeg innstalerte spillet hos en kamerat som har et eldre og dårligere skjermkort i GF 4 TI serien en hva jeg har.

 

På hans pc'e fungerte det perfekt.

 

Jeg har lastet ned de siste driverene til skjermkortet og lastet ned de siste oppgraderingene til windows.

 

Men problemet er fortsatt der...

 

Noen som vet hva jeg må gjøre?

Hvilke andre komponeneter har du? Kan være skjermkortet som er ødelagt. Har du problemer i andre spill? Et Ti4200 skal klare seg tålig bra i BF Vietnam. Hvordan instillinger kjører du med? Har du Anti aliasing på? Går vifta på kortet rundt? Har du overklokka kortet osv. Kan være ganske mange grunner til at spillet ikke funker. DU må nok beskrive hardware litt nærmere og beskrive hva du har sjekka osv

 

*Edit*

Har du sjekka supportsidene til spillet? Kan være et problem med akkurat ditt kort (dvs ditt kort merke), eller problemer med annen software/hardware du har

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
Jeg innstalerte spillet hos en kamerat som har et eldre og dårligere skjermkort i GF 4 TI serien en hva jeg har.

 

På hans pc'e fungerte det perfekt.

 

Jeg har lastet ned de siste driverene til skjermkortet og lastet ned de siste oppgraderingene til windows.

 

Men problemet er fortsatt der...

 

Noen som vet hva jeg må gjøre?

Hvilke andre komponeneter har du? Kan være skjermkortet som er ødelagt. Har du problemer i andre spill? Et Ti4200 skal klare seg tålig bra i BF Vietnam. Hvordan instillinger kjører du med? Har du Anti aliasing på? Går vifta på kortet rundt? Har du overklokka kortet osv. Kan være ganske mange grunner til at spillet ikke funker. DU må nok beskrive hardware litt nærmere og beskrive hva du har sjekka osv

 

*Edit*

Har du sjekka supportsidene til spillet? Kan være et problem med akkurat ditt kort (dvs ditt kort merke), eller problemer med annen software/hardware du har

Jeg hadde problemer med lyden en gang i BF 1948. Når jeg hadde spilt i noen minutter så begynte det og suse noe fryktelig i høytaleren og jeg måtte skru ned lyden. Etter noen minutter så gikk det vekk.

Det problemet greide jeg og få vekk, husker ikke hvordan.

 

Så innstalerte jeg Collin McRae3 og det samme problemet kom igjen.

Men det har jeg aldri gjort noe med.

 

Men jeg har spill som Delta Force spillene, IGI 2, Sim City 4, The Sims spillene, C&C Generals, NFS Underground & NFS HP2, FIFA spillene, Vietcong, Worms 3D, NBA Live 2004, NHL 2004 og noen andre spill som fungerer helt perfekt.

 

Her er dataen min som jeg kjøpte på psdata.no Dette er bare noe som jeg tok ut fra fakturaen min. Skjerkortet og lydkortet står ikke der fordi de har jeg kjøpt utenom og satt inn selv. Men skjermkortet mitt er som sagt MSI GF 4 Ti4200 og lydkortet er et eller annet fra Creative...

 

1 WH-01W Case Midi ATX Tower 300W Winner PC Prod Only 595.00 595.00

1 MS-6712/KT4V-L Mainboard Socket-A VIA KT400 ATX Audio USB 2.0 LAN UDMA133 515.00 515.00

1 ADUAXDA2600DKV3D CPU Athlon XP 2600 2.083GHz Socket-A 0.13u 333MHz Tray "Thoroughbred" 715.00 715.00

1 IGLOO 2411 Cooling Fan Socket A/370 All PIII/Celeron AMD Up To XP2800 26dB 125.00 125.00

1 GE5122700 512MB DDR PC2700 333MHz Value CL2,5 6ns 2,5-2,8V 560.48 560.48

1 SFD-321B Floppy Disk Drive 1.44MB 3.5" Internal 105.00 105.00

1 IC35L090AVV207 Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 2MB DeskStar 180GXP 535.00 535.00

1 SD-616F/EB DVD-ROM 16X/48X ATAPI Internal Bulk WO/SW 270.00 270.00

1 930995-0600 Optical Wheel Mouse Black Bulk OEM PC Type 137.00 137.00

1 967248-0108 Deluxe Access Keyboard Norwegian PS/2 Bulk 119.00 119.00

Lenke til kommentar

Skjermkortet er i dårlig stand ser det ut som, sjekk om det ligger mye støv på kjøleribben dens og sjekk om ribben er festet ordentlig (jeg sjekket et GF4Ti4200 her om dagen og hele kjøleribben var fult med støv grunnet de tåpelige kjølekanalene det er på ribben).

Det er garantert varmeproblemer som du kan få bort med å montere en kabnettvifte nærheten av skjermkortet (eller vurder å kjøpe bedre kjøling til kortet).

 

GF4 er har DirectX 8.1 funksjoner men det betyr ikke at BFV ikke fungerer av den grunn.

Om du kjører et DX9 spill på et DX8.1 skjermkort så skal det gå bra men man får ikke alle effektene som et DX9 kort ville ha vist.

 

Sitter nå foran en liten maskin (Duron 1600@Athlon XP 2800, L2 mod samt klokking) med GF4Ti4200/128MB og 512MB PC3700 minne og her går det glatt med medium/low settings.

Endret av norrick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...