Gå til innhold

Forskjell på S-ATA og IDE


Anbefalte innlegg

Har bestilt og skal installere en 120GB Maxtor S-ATA i PC'en til sønnen. Nå har han en 16GB IDE disk. Er det noe spesielt jeg må ta hensyn til vedr. kabler, formattering, setting i BIOS osv. Han har forøvrig.et ASUS A7V333 HK og en XP1800 CPU.

Har formattert og installert mange IDE HD'er opp i gjennom, men aldri en S-ATA disk så jeg er takknemlig for alle svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, S-ATA (Serial-ATA) har litt bedre ytelse, kablene er mindre, man slipper jumper settings på harddisken siden man bare kan ha en enhet per uttak på hovedkortet. Internetten her er litt rar så jeg fikk ikke sjekket spesifikasjoner på kortet ditt, men tviler på at det støtter SATA. Så du bør nok gå for en IDE disk. Og også finne om det er noen grenser på hvor stor disk biosen støtter

Lenke til kommentar
Har bestilt og skal installere en 120GB Maxtor S-ATA i PC'en til sønnen. Nå har han en 16GB IDE disk. Er det noe spesielt jeg må ta hensyn til vedr. kabler, formattering, setting i BIOS osv. Han har forøvrig.et ASUS A7V333 HK og en XP1800 CPU.

Har formattert og installert mange IDE HD'er opp i gjennom, men aldri en S-ATA disk så jeg er takknemlig for alle svar :yes:

S-ATA har egen strømkabel og egen S-ATA kabel fra et uttak på hovedkortet(som du mangler) så du må i så fall ha en S-ATA kabel, S-ATA strømkabel og et kontrollerkort hvis du skal gå til innkjøp av en S-ATA disk.

Lenke til kommentar
Oi, dette ble litt mer omfattende enn jeg hadde trodd. Tror jeg heller avbestiller den S-ATA disken og går for en 80GB IDE disk i stedet. 

Takk for alle svar folkens!

neiii, ikke gjør det!....

 

Det er simpelt å sette oppe en sata! hvertfall for meg! ( p4p800deluxe )

 

Har ikke tetsa med ide i lag med men trur ikke det noe problem fordi bott settings står i bios!... :thumbup:

 

Gjør et forsøk!

Lenke til kommentar
Oi, dette ble litt mer omfattende enn jeg hadde trodd. Tror jeg heller avbestiller den S-ATA disken og går for en 80GB IDE disk i stedet. 

Takk for alle svar folkens!

neiii, ikke gjør det!....

 

Det er simpelt å sette oppe en sata! hvertfall for meg! ( p4p800deluxe )

 

Har ikke tetsa med ide i lag med men trur ikke det noe problem fordi bott settings står i bios!... :thumbup:

 

Gjør et forsøk!

Cluet er jo at han ikke har S-ATA på hovedkortet, og en S-ATA kontroller koster 400kr eller mere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...