Gå til innhold

Hvor varm kan en AMD CPU bli ?


z00l

Anbefalte innlegg

Heisann !!!

 

Driver i disse dager å hjelper søskenbarnet mitt med pc'en hans. PC'en hans har vært utrolig ustabil den siste tiden. Uansett: Trodde nesten ikke mine egene øyne da jeg tittet på hardware monitor i biosen. CPU'en ligger på mellom 105-110 grader. Trodde selv at det ikke var mulig at cpu'en skulle kunne bli så varm.

Har nå testet denne cpu på 3 forskjellige hovedkort, og får akkurat samme problem.

Har kjøpt ny cpu vifte til cpu, denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=5&s=pl

 

Dette hjalp nevneverdig lite. Har nå fått cpu nede i 95 grader+++.

Er det noen som har forslag til hva det kan være som er gærnt ?

Prosessoren har aldri vært overklokket. Regner personlig med at det er et eller annet skikkelig gærnt inni selve cpu'en.

 

Takker for all tilbakemelding

 

Mvh

 

z00l

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så en demonstrasjon fra thoms hardware guide, der dem fjerna cpu kjøleren og oppnådde en temp på ca 350*C. I dette tilfellet ble både hk og cpu ødelagt.

 

En amd prossessor har en kritisk temp på 90*c. Hvis du overstiger dette kan du i verstefall ødelegge prosessoren. i de fleste tilfellene hvor en cpu har vært oppimot temperaturer mellom 100-110 *c dør disse etter kort tid. Det er ihvertfall min erfaring.(ikke testet selv, men har sett folk som har glemt å kobble på vifta)

 

Har også opplevd at cpu'er har blitt sykt varme, pga skadet kjerne.

har opplevt at folk har knust deler av kjerna, og spurt om hjelp pga cpu'en var sykt varm, og pc'en ble ustabil. Hvis kjerna er knust skal du bare kjøpe ny cpu, før du skader andre komponenter.

 

Men i ditt tilfelle kan en enkel ting som feilmontering eller feil bruk av kjølepasta være grunnen. se goop guiden til hardware.no hvis du er usikker på hvordan du skal bruke goop(kjølepasta).

 

Håper dette hjelper deg litt på vei.

MVH

LiTe

Lenke til kommentar

Vifta som jeg nå bruker er helt ny. renset cpu'en og hadde på ny artic silver.

Har gjort dette minst 1000 ganger før, så feilmontering er det nok ikke.

I og med at jeg får samme feilen med flere forskjellige hovedkort, regner jeg nesten med at det er noe gærnt med cpu.

Vil bare være helt sikker, slik at jeg ikke får han til å kjøpe ny cpu uten at ting blir bedre. Forøvrig er dette en HP Pavillion PC, XP2200+ som er kjøpt hos elkjøp.

Og ja, det er snakk om celsius :)

 

Takker for tilbakemeldingene

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Hvilke temperaturer bør CPU'en ligge på? Jeg fulgte rådet jeg fikk fra forumet her, og kjøpte en Zalman CU7000-løsning til xp-2800 prosessoren min. Jeg har to vifter som suger luft i front av kabinettet (Wavemaster fra Coolermaster), og en vifte bak som blåser luften ut. Jeg har Arctic Silver 5 kjølepasta på. Temperaturen ligger i gjennomsnitt på ca 50 grader, dette med vifta på fullt.

 

Nå bor jeg i Australia, så det er fryktelig varmt her om dagen da, det hjelper sikkert på litt. Har også 9800 pro ultimate edition fra Sapphire, det uten vifte. KJøleribben blir VELDIG varm!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...