Gå til innhold

Bedre med Ny CPU en Nytt skjermkort ?


Anbefalte innlegg

Man hører i dag at hvis du kjøper deg nytt skjermkort blir alt så mye bedre. og joa det er jo sant hvis man spiller mye seff :). Men kunne du kansje oppnådd det som trengs med å kjøpe en Ny CPU til rundt 1200 kr i stede for et nytt skjermkort til 1800kr ++ ++ ?

 

Hvor mye kraft bruker de nye spillene i dag av CPUen og hvor mye bruker de av skjermkortet ?

 

Jeg har en el gammel AMD XP CPU i maskinen min, har også et GF 4 4200 Skjermkort.

Hva om jeg invisteret i en AMD Athlon XP3000+ til 1200kr i stede for en nytt skjermkort til 1800kr ++ ville jeg da kunne kjørt noen av de nyere spillene på høyere oppløsning og bedre grafik?

 

Så hvor mye har det å si i spillverden på om du har en P4 2 Ghz eller en P4 3 Ghz // AMD XP1800 elle en AMD XP 3000+ ???

 

Hva mener dere ?

Endret av Sephiroth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer veldig veldig mye an på spillet. Noen spill maxer ut selv gode skjermkort men bruker lite CPU, mens andre spill maxer ut gode CPU'er, men er forholdsvis lett på skjermkortet.

 

For å gi deg et mer nyansert råd må du fortelle hvilken oppløsning som er den høyeste du kan tenke deg å bruke på skjermen under spilling. Med 17" CRT er det vanlig å bruke 1024x768, mens på 19"CRT og 17-19"LCD så brukes 1280x1024.

 

Jeg har skjønnt at du har en AthlonXP 1800+ og Geforce4 Ti4200.

* CPU'en tyder på at du kanskje har et gammelt chipsett (KT266/KT333?)og kanskje ikke kan oppgradere til de nyeste CPU'ene så enkelt. Kostnaden kommer fort på 1000kr eller 1500 om du må ha nytt hovedkort i samme slengen.

* Skjermkortet er veldig bra, og sammenlignbart med skjermkort som Radeon 9600pro og geforce fx5600/fx5700 i mange spill og moderate oppløsninger. Hvis du skal oppgradere det så bør du gå for minst et Radeon 9800pro eller bedre og da koster det raskt 2000kr inkl frakt.

* Taktisk sett, men hensyn på nye produkter som kommer så vil det alltid lønne seg å vente, men kanskje ekstra mye nå siden Athlon64 er på vei ned i pris og Socket939-hovedkort er på full fart inn i løpet av april. Når det gjelder skjermkort så vil nok Radeon 9800pro være et godt kjøp lenge, og prisen kommer nok til å falle en del i mai på grunn av lanseringer av nye GPU'er både fra ATI og Nvidia.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Spørsmålet kan være litt vanskelig å besvare. Grovt sett betyr skjermkortet mer for spill enn CPU. I praksis betyr dette at har man en middels kraftig CPU, vil skjermkortet være den komponenten som har størst betydning for hvilke spill du kan kjøre. Nettmagasinene TomsHardware (www.tomshardware.com) og Anandtech (www.anandtech.com), har gjort undersøkelser på oppgradering for å finne ut hvilken komponent som betyr mest for spilling ved oppgradering. Så fremt CPU'en er middels, betyr skjermkortet klart mest. Disse testene er nå 2-3 år gamle eller mer, men jeg tror fortsatt de er gyldige. Men det kan tenkes unntak for enkelte spill.

Jeg har selv en Athlon XP 2400+, og skulle jeg oppgradert for bedre spilling ville jeg aldri brukt penger på CPU. Et godt skjermkort gjør susen.

Ellers anbefaler jeg deg å lese nettmagasinene ovenfor. HardwareNO er bra, men de rekker ikke over alt.

 

Bigcape

Lenke til kommentar

Selvsagt har prosessoren mye å si, men skjermkortet betyr faktisk mer i spill. GF4 støtter blandt annet ikke dx9 og mangler en del filtere som er på nyere skjermkort. Samtidig er klokkeraten forholdsvis lav på gf4 4200. Du kan kanskje alt i alt tjene mer på å kjøpe en ny prosessor, men pass da på at hovedkortet ditt støtter XP3000+.

Lenke til kommentar

Jeg har et MSI KT3 Ultra 2 HK, XP 2100 og ja GF 4 4200

 

Det burde vel støtte en XP 3000+ ihvertfall etter BIOS oppdatering (noe jeg gjorde i går ) :)

 

Jeg kjører for tide 1024x768 på en 17" skjerm, men skal vel ha meg en 19" med tiden :)

Endret av Sephiroth
Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale deg å gå for nytt skjermkort i stedet for ny cpu. Som andre også har nevnt, vil du være nytt til å kjøpe nytt HK og sannsynligvis ny RAM hvis du skal oppgradere cpuen. Dette vil fort komme til å koste deg mye mer enn oppgradering av skjermkort. Av egen erfaring vil jeg ihvertfall si at oppgradering av skjermkort vil gi deg mest juice i spill, spesielt nyere spill. Jeg satt også på en halvgammel Athlon XP og gikk til innkjøp av et Radeon 9800 Pro og det ga meg en betydelig ytelesesøkning i spill. Spill som Deus Ex og Far Cry er virkelig eyecandy med et godt skjermkort :thumbup: . (Nå skal det sies at skjermkortet jeg hadde var et antikt GF2 da, ikke noe i nærheten av det du har nå).

Lenke til kommentar

Jeg valgte å kjøpe et skjermkort isteden for prosessor. Men det endte opp med at jeg måtte kjøpe meg ny prosessor også siden skjermkortet (herc 9800pro) fungerte dårligere enn mitt gamle geforce 4mx på amd 1800+. Så planen med å bare bruke 4000kr på nytt skjermkort ble om til 13000kr :roll:

Lenke til kommentar
Jeg valgte å kjøpe et skjermkort isteden for prosessor. Men det endte opp med at jeg måtte kjøpe meg ny prosessor også siden skjermkortet (herc 9800pro) fungerte dårligere enn mitt gamle geforce 4mx på amd 1800+. Så planen med å bare bruke 4000kr på nytt skjermkort ble om til 13000kr :roll:

tok ann , jonna :D jeg bygde en pc til 12000 som etterhvert blei til 16000 :p (casemods, div.verktøy)

Lenke til kommentar
Jeg har et MSI KT3 Ultra 2 HK, XP 2100 og ja GF 4 4200

 

Det burde vel støtte en XP 3000+ ihvertfall etter BIOS oppdatering (noe jeg gjorde i går ) :)

 

Jeg kjører for tiden 1024x768 på en 17" skjerm, men skal vel ha meg en 19" med tiden :)

* CPU jobber like hardt uansett oppløsning.

 

* Jo høyere oppløsning desto mer blir skjermkortet tynt. Siden den oppløsningen der (1024x768) er relativt lav vil nok grafikkortet få en relativt enkel jobb og dermed klare å tygge unna oppgavene greit.

 

Jeg tror dermed at ny CPU vil være mest effektivt for deg nå. Skjermkort kan du vente med til du skal kjøpe 19". PS. LCD-prisene er fortsatt ganske høye så det kan nok lønne seg å vente en stund til. Ny CPU koster jo også bare 1294 kr. Den gamle CPU'en er nok ikke mye verd, men du får sikkert solgt den for rundt 200kr, så den reelle prisen blir liggende for ny CPU blir ca 1100kr. RAM, hovedkort, kjøler osv holder sikkert ennå en god stund.

 

PS. Et annet alternativ til Athlon XP3000+ er Athlon XP-M 2400+ 35W. Den er også en barton, men har ikke låst multiplikator. De fleste klarer å klokke den svært høyt opp med vanlig luftkjøling. Denne klokker som regel bedre enn f.eks XP3200+, og havner ofte på 2,4-2,6 GHz med luftkjøling.

Lenke til kommentar

Ja,, når du har et 9800pro ja,,

han går ikke vesentlig opp med sitt Gf4 Ti4200 han assa..

Null vits å kjøpe ny cpu ennå for deg.

Til deg har skjermkortet alt å si..

Bytter du cpu, kanskje du går opp 500points i 3dm 01,,

Bytter du skjermkort til 9800pro,, opp 6000-7000points.. ihvertfall

+dx9 støtte, smartshader 2.0 og annet snacks..

 

Lite å lure på egentlig,, med litt klokking av skjermkortet, og du nesten dobler ytelsen..

 

Tro meg,, du kan ikke kjøre mye halflife2 med ditt Gf4, om du så hadde en P4 10ghz eller Xp10000+,,,

Lenke til kommentar

Vekk med dette tullet....

 

EDIT: Jeg er en tosk, burde sjekket bedre hva HK'et støttet. Ny anbefaling er ikke så enkel, siden eksisterende skjermkort og CPU matcher hverandre godt. Hvorfor ikke begynne med CPU, og ta skjermkort om en liten stund? Ny serie fra både Nvidia og Ati er bare kort tid unna, og da faller prisene på eksisterende produkter enda litt til. Sats på et godt "ukens tilbud" om en måned eller to?

Endret av da Gauss
Lenke til kommentar
Ja,, når du har et 9800pro ja,,

Nei, det var ikke det jeg mente. Han vil få mye bedre ytelse med ny CPU og Geforce4 Ti4200. Se testen jeg linket lengre opp. Dx9-spill kan fint kjøres i Dx8-modus så Dx9-støtte i hardware er ikke noe must ennå. Så lenge han kjører med relativt lav oppløsning (1024x768) så vil nok også det gamle skjermkortet hans holde godt i både fillrate og minnebåndbrede. (de to kanskje viktigste faktorene for ytelse på skjermkortet).

 

På nye og veldig krevende spill kan han i verste fall slå av AA/AF og sette til "performance" i stedet for "high quality".

 

Husk nå også at Geforce4 Ti4200 er ca på nivå med Radeon 9600pro og geforce fx5600/fx5700, så hvis han skal ha merkbart bedre ytelse så må han opp på i hvertfall Radeon 9800pro eller Geforce FX5900 Ultra som begge koster rundt 2000kr. Jeg mener en CPU til 1000kr vil altså gjøre minst like mye nytte.

Lenke til kommentar

Kan si det sånn at med mitt gamle system.

 

AMD XP1800

512 ddr pc2100

gammelt hovedkort (husker ikke navnet

GeForce ti4400

 

Så funka Far Cry demoen helt glatt på dataen min.

Så faktisk ikke forskjell i fra min til bruttern sin data.

Som har det nyeste av alt. inkludert skjermkort.

 

 

Nå har jeg

AMD 64 3000+

samme ramen (fikk feil første gang)

Abit Max 3

samme skjermkort så merker jeg ikke forskjell.

 

 

 

En ting til, skjermkortet mitt har ikke "anti aliasing". Hvis jeg skrur på det går det utrolig treigt i alle spill :-(

Endret av Hawk-Eye
Lenke til kommentar
Da jeg gjorde min første større utskiftning av komponenter, fikk jeg definitivt størst yteslsesbedring ved å bytte hovedkort. Du har nå et hovedkort som kun støtter sdram, ikke sant? Det er ikke en egnet platform for de fleste nyere spill. Du kan godt stappe inn et 9800XT, men jeg tipper at ytelsesøkningen blir liten. Counter-strike går jo fint, men det gjør det vel i dag også? :)

 

Jeg vil anbefale HK og ram, vel vitende om at det ikke er den billigste oppgraderingen. Skjermkortet ditt holder en stund til hvis det må, Half-Life 2 er jo ikke i sikte enda.

Han har sagt at han har KT3 Ultra 2. Det har Via KT333 chipsett og støtter 333MHz datarate FSB og 333MHz datarate minne (PC2700 DDR-ram). Så hovedkortet er det ikke så mye å si på. Kortet støtter også til og med XP3000+ (barton) med siste bios. Siden sistnevnte er relativt billig (1294 kr på komplett) så synes jeg det er en fornuftig oppgradering: rimelig og gir grei uttelling.

Lenke til kommentar

Stemmer i med Simen1, kan du sette i større i hovedkortet gjør du så, det er omtrent det rimligste utenom RAM du kan gjøre som virkelig setter fart i et gammelt drog.

 

Seffers, nå som du har en rimelig sprek PC kan du spare til nytt gfx kort hirr..men da vente å se på hva påsken bringer av nye modeller og sikle over.

 

Selv sitter jeg på kanten og venter på de nye modellene før mitt gamle gfx kort tar kvelden

 

Janster

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...