Gå til innhold

Lage radiator selv?


Anbefalte innlegg

Tenker på å lage radiatior selv (som overksriften så fint tyder). Og fant da Biltemas kobber-drivstoffrør som meget interessante. Disse kommer i diameter på 6 eller 8 mm.

 

Hva anbefaler dere? Lengde på selve rørene? Kan de brukes i det hele tatt? Hva annet må jeg putte inni den for at den skal fungere?

 

Vil da lage noe ultimat av en radiator. Tenker ca. 5x15x40 cm. -> 3 meter rør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du bare bende rørene og stripse på vifter eller? Å lage kjølefinner som er tynne nok og sånnt kan bli en utfordring. Har du flense verktøy så du kan lage fine ender på røret til montering av slanger?

 

Hvis du lager spiralfjær formede kjølerør radiator kan du ha den i en 10liters bøtte med lokk, det gir ganske bra kjøling som kommer litt over romtemp (hvis du ikke dropper ei fet isblokk oppi da ;)

Lenke til kommentar

jeg hadde tenkt å lage en radiator, men syns det ble for mye arbied..

 

men jeg ville gått for 8mm versjonen for å ha minst mulig motstand.

så ville jeg laget radiatoren i custom størrelse slik at den passet akkurat der som det var plass.

 

så tar du kobbertråd (selges i 25m ruller på biltema) å surrer systematisk rundt røret.

 

 

slik hadde jeg tenkt å gjøre det iallfall, untatt at jeg hadde tenkt å bruke solide kobber rør.. (har ikke peiling på åssen jeg liksom skulle få bendt de :no: )

Lenke til kommentar

Så en gang en kar som gjorde det. Jeg tenkte selv lenge på det, og har derfor filosofert en del rundt temaet.

 

Har du noen gang sett en PC radiator? la du merke til hvor uhyre tynne metallplatene er for å lage stor kontaktflate.( de kan bøyes med fingerne hvis du ikke visste det) Det er ikke vanskelig å lage en radiator. det er vanskelig å lage en effektiv radiator. Dessuten vil det nokk ikke bli så pent.

 

På den annen side liker jeg ideen. Det er mye penger å spare på det.

 

Jeg ville valgt 8 mm rør. husk slangene (som tross alt er 10 mm) skal sitte godt.

Lenke til kommentar

Litt upraktisk å måtte pelme isblokk oppi når jeg skal skru på ripping elns. Tenker å lage den inn i et kabinett på samme måte som en vanli radiator.

Har sett noe om å tvinne kobbertråd på forskjellige måter innimellom?

 

Er ikke helt sikker på hva et flenseverktøy er..

Går det ikke an, evt, å få tak i tynne kobberplater hos en blikkenslager? Men da var det hvordan feste de skikkelig som kjøleribber...

 

Gimme tips! Og hvis dette allerede er tatt opp på forumet, tilgi meg, men søkefunksjonen på denne sida er "bakenden".

Lenke til kommentar

Han karen som hadde laga en hadde brukte mange kobberrør i siksakk med kobberplater bøyd i siksakk intill. hele stasen var loddet sammen.

Han endte op med å kjøpe seg en radiator en stund senere.

 

så det hele på www.metku.net, men det er så mange bilder der at de er nok mistet i mengden.

Lenke til kommentar

Jeg har en annen variant, men som kanskje er litt mer omstendelig.

Om man får tak i en passende bilradiator, så kan man faktisk skreddersy en radiator for kabinettet.

En kveld jeg var ute på tur med bikkja, fant jeg tilfeldigvis en aluminiumsradiator som lå henslengt i veikanten. Dro den med meg hjem, og dagen etter satte jeg min fintannede snekkersag(!) i den.

Passet på å smøre godt med CRC under skjæringa, som faktisk gikk smertefritt!

Etter å ha kappet av radiatoren både på langs og på tvers, satt jeg igjen med en passende bit.

I begge ender struttet det i alt 12stk 8mm rør, pent innpakket i aluminiumsribber.

Etter å ha fjernet ca 2cm ribber fra rørene, lagde jeg en kanalforbindelse mellom rørene i et passende plastmateriale, som deretter ble behørig limt tett og godt fast til rørene. Det hele ble avsluttet med et passende plexideksel, som fungerte som tetning over kanalforbindelsen.

Radiatoren fungerer ganske bra tiltross for sin relativt beskjedne størrelse.

Den som evnt måtte fristes til et lignende prosjekt, kan ta en titt på bildene i Vannkjølingsguiden her på forumet, under omtalen av radiatorer.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg har en annen variant, men som kanskje er litt mer omstendelig.

Om man får tak i en passende bilradiator, så kan man faktisk skreddersy en radiator for kabinettet.

En kveld jeg var ute på tur med bikkja, fant jeg tilfeldigvis en aluminiumsradiator som lå henslengt i veikanten. Dro den med meg hjem, og dagen etter satte jeg min fintannede snekkersag(!) i den.

Passet på å smøre godt med CRC under skjæringa, som faktisk gikk smertefritt!

Etter å ha kappet av radiatoren både på langs og på tvers, satt jeg igjen med en passende bit.

I begge ender struttet det i alt 12stk 8mm rør, pent innpakket i aluminiumsribber.

Etter å ha fjernet ca 2cm ribber fra rørene, lagde jeg en kanalforbindelse mellom rørene i et passende plastmateriale, som deretter ble behørig limt tett og godt fast til rørene. Det hele ble avsluttet med et passende plexideksel, som fungerte som tetning over kanalforbindelsen.

Radiatoren fungerer ganske bra tiltross for sin relativt beskjedne størrelse.

Den som evnt måtte fristes til et lignende prosjekt, kan ta en titt på bildene i Vannkjølingsguiden her på forumet, under omtalen av radiatorer.

 

Lykke til!

Så det var DU som rappa raddisen min din banditt! Kan ikke slenge fra seg noe lengre hverken ute eller inne før dama eller andre krafser på sakerne mumle mumle...

 

(Bright idea)

Lenke til kommentar
Er furuset nord for oslo? Hmmm ekke helt sikker på om du er så flink i geografi egenlitg... for det føreste så er Furuset "I" oslo. Og for det andre så er det mere oslo øst:D

 

Har bodd på ellingsrud selv så...

Ok da, kompasset er kanskje ikke heelt pr. kasse, på denne tiden av døgnet, så jeg får vel gi deg rett i det. Dessuten er det vel omtrent 40 år siden jeg leste geografi for første gang?

 

Men siden du ypper, så kan jeg jo påberope meg en litt bedre ortografi da, enn hva du legger for dagen! :p

No offence AvIOn!

Lenke til kommentar
Ro testosteronet ditt Skrue, jeg er fyr, med dame. "Gutter kan vel elske hverandre"? Dritbra å kutte raddis, men hva er CRC?

 

LOL: Evig tidi med den raddisen da. Konge at den var hans. GENIALT.

 

G'nait, people!

Å pokker´n, der røyk den sjansen! :p

 

Men ok, jeg tar jo hintet. Jeg kjenner jo mange kompiser jeg på en måte elsker, heldigvis!

Hva var vel verden uten venner........

Lenke til kommentar

Skal man lage noe effektivt selv i radiator-klassen, er det etter min mening to metoder som funker. (hvis man ser bort fra bong og andre finurlige løsninger) Det ene er å modifisere en ferdig radiator som Skrue har gjort. Det andre er og ta i bruk STORE mengder kobberør, eller ennå mer plastrør som man kan legge ut over et stort gulv, støpe ned i et gulv, eller henge på en stor vegg. Jeg snakker om 20-30 meter tykke rør, fordelt over noen kv. Disse vil selvfølgelig funke uten vifte. Satser man derimot på en størrelse som en vanlige radiator til en PC, vil man i de fleste tilfeller bli svært skuffet over ytelsen. Jeg har sett flere utgaver. En type med rør fordelt over en hel kabinettside, en annen med kobbertråd spunnet i mellom rør (som nevnt lenger opp) og utgaver i plast. Ingen av disse utgavene blir så effektive som en kjøpradiator i samme størrelse. Man må i allfall doble, om ikke tredoble eller firdoble den fysiske størrelsen hvis man skal lage noe like effektivt selv. For å finne ut sånn ca hvor effektiv en radiator er, kan man grovt sett regne totalt areal på kjøleflatene. Hvis man ser på en vanlig radiator, å teller antall lameller, og finner ut samlet størrelse på disse, så skjønner man fort at det skal enorme mengder med f-eks kobbertråd for og komme i nærheten. Så av det jeg har lest og sett så bør man styre unna den "lille" hjemmelagde radiatoren - hvis man da ikke er ekstremt flink til å lage radiatorer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...