Gå til innhold

Lage radiator selv?


Anbefalte innlegg

Sant nok Arctic!

Og som et lite understatement til det; Jeg skrev vel "ganske bra" i min omtale av min "modifiserte" bilradiator.

Den totale rørlengden i denne er ca 180cm effektivt, basert på en radiatorlengde på ca 12x16cm.

Noe som egentlig kommer sørgelig til kort i forhold til f.eks en EVO240 eller 360, som etter sigende har tre-fire ganger så lang rørlengde.

Men den gangen visste jeg ikke bedre, og mekka det hele utifra den plassen jeg syntes jeg kunne avse.

Pr. i dag ville jeg nok laget radiatoren minst dobbelt så lang (med utgangspunkt i en bilradiator som beskrevet), men da ville jeg antakelig også kunne nærme meg effekten til ovennevnte ferdigradiator.

Så til dere som evnt måtte prøve det samme som meg, med utgangspunkt i å få plass til denne i kabinettet: "The bigger, the better"!

Men det skjønner vel alle. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor godt funker kjøleskap\fryser radiatorer tro? Bør jo være tømt for freon før metall sagen glir over rørene hvis noen fikk en ide nå...

Det du i første rekke bør tenke på, er rørdimensjonen. Et absolutt minimum i mine øyne, er 8mm. Blir den mindre (som i en kjøleskapskondensator) så vil du få problemer med flow i resten av systemet.

Dagens vannblokker (a´la WhiteWater, RBX osv), trives best med en høy flow, bare så du er klar over det.

Av den grunn ville jeg nok relativt fort i alle fall forkaste en kjøleskapskondensator.

Lenke til kommentar

Etter deg, Arctic: Utifra at det er ca 14x38 cm rør i en evo 360 (hvis du ser på bildet av den, så er det 7 svinger x2 veier... Total lengde 38cm.), som tilsvarer litt mer enn 5 meter? Jeg vet ikke diameteren, men. Vil et kobberrør på 8mm diam. 5m langt, ikke funke? Hvis jeg putter det i en ramme, med rørene bøyde på samme måte som i 360, vil jeg da tape så veldig mye pga platene i evoen?

 

(Rotete -> tidli på morgenen...)

Lenke til kommentar
Vil et kobberrør på 8mm diam. 5m langt, ikke funke? Hvis jeg putter det i en ramme, med rørene bøyde på samme måte som i 360, vil jeg da tape så veldig mye pga platene i evoen?

 

(Rotete -> tidli på morgenen...)

Jeg kan jo svare litt på det, jeg også.

Et 5m langt rør med 8mm dia (da regner jeg med at du mener innv. dia?) vil selvsagt gi en viss effekt.

Det som imidlertid vil gjøre at den løsningen på langt nær vil nærme seg EVOen, er manglende kjøleribber.

Røret i seg selv har jo en ganske beskjeden overflate, men i det øyeblikk røret forsynes med kjøleribber, mangedobles denne overflaten, og dermed den effektive flaten for varmeavgivning mot omgivelseslufta.

Selv om du bøyer røret slik det er gjort i EVO´n, så vil du aldri oppnå samme effekt.

Om du derimot graver ned hele stasen i bakken, blir jo situasjonen litt annerledes. Der vil kontakten mot fuktig og kald jord sørge for en kanskje enda bedre kjøling enn ribbene kan klare.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en stund en enkel hjemmelaget radiator som bestod av to spiraler à 3 meter av de kobberrøra (oljerør) du får på clas ohlson. Men i dag byttet jeg den ut med to 120mm black ice extreme! STOR forskjell! rundt ti grader lavere på CPU tror jeg!

Hmm, kanskje det ikke er så lønnsomt å lage radiatoren selv da...

Lenke til kommentar

nå var dette uten noen form for ribber da.. har man utstyr og får tredd røra gjennom skikkelige ribber kan det jo sikkert hende det funker mye bedre.

 

Så at noen her hadde en ide om å bruke litt kraftig kobbertråd istedenfor ribber.. det er jo mye enklere, men hvor bra det ville blitt vet jeg ikke.. men hvis noen gidder å prøve hadde det vært fint :D

Lenke til kommentar
nå var dette uten noen form for ribber da.. har man utstyr og får tredd røra gjennom skikkelige ribber kan det jo sikkert hende det funker mye bedre.

 

Så at noen her hadde en ide om å bruke litt kraftig kobbertråd istedenfor ribber.. det er jo mye enklere, men hvor bra det ville blitt vet jeg ikke.. men hvis noen gidder å prøve hadde det vært fint :D

Hehe, var faktisk det jeg hadde tenkt å ha (stjal ideen fra en annen på forumet :p ) og så kutter jeg opp de gamle CPU ribbene og smekker dem på med termisk lim, hadde det vært noe tror du?

Lenke til kommentar

har tenkt litt på å kanskje lage raddis selv jeg også.. men vet liksom ikke helt om den vil klare å stå imot en evo 360.. :)

 

tror dere det ville bli noe problem å legge radiatoren oppå kassa (en evo 360) og kjøre uten vifter?? (har ikke plass i kassa :)

 

hvor bra tror dere sånn ca ytelsen vil bli ? er det noe problem å legge raddisen oppå¨kassa??

 

takker :)

Lenke til kommentar
har tenkt litt på å kanskje lage raddis selv jeg også.. men vet liksom ikke helt om den vil klare å stå imot en evo 360.. :)

 

tror dere det ville bli noe problem å legge radiatoren oppå kassa (en evo 360) og kjøre uten vifter?? (har ikke plass i kassa :)

 

hvor bra tror dere sånn ca ytelsen vil bli ? er det noe problem å legge raddisen oppå¨kassa??

 

takker :)

vel, varmen stiger jo oppover, pluss at psu ligger vel ganske så tett inntil "toppen" (om du ikke har maxitower da) så det hadde sikkert vært bedre å hatt den på siden elns...

 

mvh BalleMann

Lenke til kommentar

Nei, sant det. - Tenker ikke sånn, vært på lan 3 ganger i mitt liv (og aldri mer enn 10 personer på hver av disse).

 

Det er jo en god løsning til fastbruk da. Vet ikke om de rørene er dyre, jeg, men man kan jo bruke dem som f.eks. kleshengere inne i en garderobe.. digg med oppvarmede klær :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...