Gå til innhold

Lydsynkronisering ved SVCD til DVD.


Anbefalte innlegg

Har gjort om endel filmer fra SVCD til DVD. Til å klippe bort overlapp og å slå sammen de to filene til en, bruker jeg TMPGenc Plus. Dette går vanligvis helt fint, men idag gikk det åt skogen. Uansett hvordan jeg klipper eller ikke klipper, så blir lyden forskjøvet når filmen kommer dit hvor plate nummer to startet. De to *.mpg filene som jeg har rippet inn, fungerer utmerket hver for seg.

Kan noen være snill å komme med en forklaring på hva det er som skjer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Doom9 er en bra side med opplysninger om det meste. Jeg var innom der for å finne svar, og fant ut at TMPGenc visstnok har en svakhet når det gjelder audio\video-synkronisering av VCD\SVCD.

Det har noe med rekkefølgen som programmet setter sammen ting i.

 

Her på forumet har det tidligere vært diskutert sync problemer, og jeg hadde håpet at noen hadde funnet ut hvordan man retter opp sync feilen.

 

De programmene og de fremgangsmåtene som jeg har funnet på Doom9 skjønner jeg faktisk ingenting av. :(

 

Er det noen som har forslag????

Lenke til kommentar

Problemet der er vel at lyden på slutten på CD1, evt på starten på CD2 starter/slutter feil i forhold til filmen.

 

Da blir filmene joina sånn:

 

:::::::::::Video::::::::::::::::::| :::::::::::Video:::::::::::::::::

:::::::::::Lyd:::::::::::::::::::::|:::::::::::Lyd:::::::::::::::::::

 

Det tas med andre ord ikke hensyn til hvordan den enkelte filmen er, men alt blir bare skyvd sammen, separat audio/video.

 

Forskyv lyden i for eksempel VirtualDub (NanDub?) i den aktuelle delen av filmen, og prøv igjen.

 

...eller skaff et program som joiner uten å gjøre dette...

Lenke til kommentar

Rent hypotetisk så burde de fleste dvd spillere ikke ha problemer med å spille mpeg2 strømmen i en SVCD om den er brennt som en dvd. Det viker unødvendig å encode om igjen. Bare legg til hver mpeg som et kapittel i ditt dvd prosjekt, eksporter og brenn. Vcdtools er kjekkt å ha for å få ut mpeg2 filen fra bin/cue filen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd og feilet hundre ganger. Det som skjer er at når film nummer en skal kuttes, for å ta vekk overlappen mellom de to delene, så muter lyden ca.10 sek før film nummer en er ferdig. Dette er en feil som tmpgenc er kjent for å gjøre. Jeg har ikke funnet ut hvorfor det er sånn.

Når da film en og to joines sammen så starter lyden til film nummer to for tidlig. Det er der sync feilen ligger.

Det finnes ikke så mange programmer som kan kutte av mpeg filer, jeg har iallefall ikke funnet noen andre enn tmpgenc.

Det som ser ut til å være løsningen da er å kun kutte i film nummer to. Det er noe vanskligere å få til en ren overgang, fordi man må finne riktig frame på et noe villkårlig sted i filmen. Det går med en smule konsentrasjon. Selv om man bare kutter film nummer to er det ikke alltid tmpgenc klarer å slå disse filene sammen uten å lage sync-feil.

Derfor joines filene i Twins File Merger. Dette programmet kan ikke kutte filer, men det lager ikke sync-feil ved joining heller.

Den fila man da har kan encodes i main concept mpeg encoder.

Så kan man lage dvd med chapters, meny og det hele i tmpgenc dvd-author

Lenke til kommentar

Har vært bort i det samme problemet, men jeg tok bare "snarveien" ved at jeg laget en DVD-mpeg fil av cd1 og en av cd2.

Jeg endte opp med et "hakk" på ca 0,3 sek midt i DVDen, men lyden var bra:)

 

Jeg personlig synes at sync av lyd er et h******.

Du er nødt til å pinlig nøyaktig for at det ikke skal se dumt ut når personene prater.

Lenke til kommentar
Det finnes ikke så mange programmer som kan kutte av mpeg filer, jeg har iallefall ikke funnet noen andre enn tmpgenc.

Er ikke NanDub kompitabelt med MPEG?? :dontgetit:

 

Hvis det allikevel er det, kan du jo der bare trykke på f.eks. "move to next keyframe", så kommer den til der bildene starter osv.

 

Det som er viktig å huske på når du bruker NanDub (om det funker med MPEG :p ) er at du må sette alt på direct stream copy.

Endret av NMI on XTC
Lenke til kommentar

Nå har jeg faktisk funnet to meget gode program for kutting og joining av mpeg-filer. :thumbs:

 

-Honestech HT Video Splitter & Joiner 2.0

-Womble Mpeg2vcr 3.14

 

ingen av dem gir antydning til sync feil. Honestech er det mest avanserte programmet (og kanskje det beste?), men på min gamle knekjørte 1400mhz så gikk det utrolig sent. Vi snakker om timesvis.

Womble gjorde jobben på 15 min, og den gjorde det meget bra. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...