Gå til innhold

Den ultimate slangen? (modem warning)


Ko_deZ

Anbefalte innlegg

Heissan. Ville bare komme med et lite tips til alle sammen. Jeg tror nemlig jeg har funnet en fantastisk fin slange å bruke i kabinett.

 

Dagens problem med slanger er som kjent at de "knekker" når de bøyes for skarpt. Her er noen bilder av slangen jeg har funnet:

 

DSC00316.JPG

 

DSC00317.JPG

 

DSC00318.JPG

 

Som dere ser å "knekker" ikke denne slangen i det hele tatt, selv med så mye press som jeg legger på den. Det geniale med slangen er at den faktisk har en spiral av fjærstål inne i "slangeveggen". Dette gjør at det blir tykk plast, men det gjør også det som må til for at den ikke skal knekke.

 

Ulempen med slangen er at det er PVC. Den bør derfor ikke utsettes for stort mer enn 70°C (ifølge karen i butikken). Dessuten er den endel stivere enn thygon og silikon slanger.

 

Fordelen er som nevnt at den ikke knekker, og at jeg betalte 250 spenn for 5 meter. En god del billigere enn alternativene med andre ord. Dessuten er ikke slangen like stiv som mine gamle PVC slanger. Faktsik ble jeg overraskte over hvor lett den var å bøye til.

 

Jeg anbefaler nysjerrige personer å møte opp på sin lokale Tess (de selger masse slags slanger), og be om en demonstrasjon på HELISTEEL, som da er typenavnet på slangen. Det var altså HELISTEEL. (Har hørt på radio idag :yes: )

 

Det var alt fra meg i denne omgang.

 

-Ko_deZ-

Endret av Ko_deZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heissan igjen.

 

Jeg kjøpte med diameter på 10mm, men man kan få den i andre størrelser også tror jeg. Mener jeg så andre slagneruller der av samme typen.

 

Fjæra er inni selve plasten på slangen. Slangeveggen blir følgelig ganske tykk, men de har brukt en myk PVC som sagt, så det er ikke noe problem.

 

Tredde slangen over mine 12mm nipler uten altfor store problemer. Tror neppe den vil av med det første dog. For 30 kroner meteren, så skal jeg klare å klippe den av om nødvendig.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
man kutter jo fjæra inni slik at den ikke går over selve niplen.

 

 

btw. Ko_deZ: åssen diametere (ID) solgte de i ?

Forstod jeg rett, så var fjæra støpt inn i selve slangeveggen! Best sånn.. mindre motstand!

Faktisk tror jeg det hadde vært bedre omm faktisk fjæren hadde vært inne i slangen (ikke støpt), det ville skap turbulens i vannet, som visstnok er bra?

Lenke til kommentar
man kutter jo fjæra inni slik at den ikke går over selve niplen.

 

 

btw. Ko_deZ: åssen diametere (ID) solgte de i ?

Forstod jeg rett, så var fjæra støpt inn i selve slangeveggen! Best sånn.. mindre motstand!

Faktisk tror jeg det hadde vært bedre omm faktisk fjæren hadde vært inne i slangen (ikke støpt), det ville skap turbulens i vannet, som visstnok er bra?

såvidt jeg har forstått, så er det i kjøleblokket at turbulensen er viktig..

hvis det hadde vært i slangene, så hadde det nokk bare blitt veldig mye tyngre for pumpa uten noe særlig mere ytelsesøkning, da slangene bare er for å flytte det varme vannet til radiatoren, som faktisk er det som kjøler vannet..

Lenke til kommentar
Arctic - Er ikke så sikker på det, tror nok du kan få knekk på slangen hvis fjæren er utvendig, dessuten kan metallfjær utvendig i værste fall føre til kortslutning.

Ser ingen grunn til at det skal skje. Når en slange "knekker" utvides den på sidene. En fjær rundt slangen vil gjøre akkurat samme nytten som en fjær inni slangen - nemmelig å hindre at slangen forandrer form. Riktignok kan en slange kolapse inn, men faren for at det skal skje hvis den utvendige dimensjon er konstant, er helt minimal. Men kjøper poenget med kortsluttningsfaren.

Lenke til kommentar

Disse var geniale...hmmm...er her en Tess i Bergen, og kan noen peke meg i retning av den? Mener å ha sett en butikk, men husker ikke hvor...

 

Forresten du som spurte etter nipler; de kjøper du på Biltema...mye billigere enn alle andre steder jeg har sjekket: 15-25,- for messingnipler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...