Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan noen hjelpe? ang trådløs router?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke så mye greie på dette, så det hadde vært fint om noen

kan hjelpe meg litt....

 

Har kjøpt meg ny bærbar (Dell 510m) og ønsker å ha trådløs

internett forbindelse fra denne + muligens en bærbar til. Såvidt jeg forstår trenger jeg da en trådløs router? Trenger jeg noe annet for å koble disse 2 bærbare til internett? Noe utstyr å anbefale?

 

Ikke minst - hvordan blir hastigheten på nettet når man har trådløs forbindelse, blir

den mye dårligere? er da eks 2 mbit ingen vits?

 

Lurer også på hvilken ADSL/bredbånd jeg skal velge. Bor i borettslag og vi har

BKK bredbånd. Kan få 2 mbit til 479,- pr mnd m 2 års binding, el 430,- + 1995 for etablering. Vurderer det første alternativet pga dyr etablering, men det er gjerne dumt å binde seg for 2 år.

Har også lurt litt på bredbånd fra NTG.

 

Hvis noen kan hjelpe meg er jeg takknemlig for svar :yes:

Endret av Jessica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg til trådløs router trenger du trådløse nettverks kort i hver av pcene, du får utbytte av hele internett linjen med trådløst nettverk også, men det er forskjellige hastigheter å få på nettverket.

med 11mbits nettverk som det er på mange trådløse nettverk så ser man jo at det går fint med 2mbits linje.

Det går jo ann å kjøpe slike pakker så vet man at nettverkskortene og routeren passer sammen.

Når det gjelder internett linjen ville jeg ha gått for det første alternativet som binder deg over 2 år, hvis du ikke er på flyttefot da

Lenke til kommentar

Ut fra nettverkskortet ditt har du 802.11b standard (11mbit)

Routere som selges i dag har hovedsaklig 802.11b eller 802.11g standard. B har støtte for 11mbit og WEP kryptering, mens g har støtte for 54mbit og WPA kryptering (altså raskere forbindelse og kraftigere kryptering). For å benytte WPA må du ha XP som operativsystem.

 

For deling av Internett forbindelsen vil 11mbit være mer enn nok. Dersom du i tillegg skal overføre filer trådløst mellom maskinene er 54mbit å foretrekke.

 

Ditt tilfelle:

1. Benytte det innebygde netterkskortet og kjøpe en b router (f.eks. en 3Com OC 802.11.b

 

2. Benytte det innebygde netterkskortet og kjøpe en g router for få utstyr som også kan benyttes litt "fremover i tid"(g er bakoverkompativelt med b). Du får da ikke benyttet deg av ekstrafunksjonaliteten til g før du kjøper ny pc med innebygget nettverkskort med g standard.

 

3. Kjøpe et ekstra PC-kort med støtte for g standarden og router med støtte for g standarden (f.eks denne).

 

(hadde jeg vært deg tror jeg at jeg ville gått for enkleste løsning, altså nr.1)

 

Jeg har NextGenTel. Kan velge å få leie en trådløs ruter gjennom dem for en ekstrakostnad på 599,-. Da velger man heller å kjøpe en wireless router for 7-800 kroner. Har selv 3Com OC 802.11g og den er enkel å sette opp mot NGT. Logg inn i oppsettet via Internett Explorer og slå av dhcp (klikke i en boks) og slå på WEP kryptering (klikke i en boks og skrive inn noen tall, skriver inn samme tallene i klienten (altså det tråløse nettverkskortet i PC'en din) og vips så funker det hele (kanskje ;) )

Endret av Skikongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...