Gå til innhold

Kan vi utnytte "gratis frakt"?


Anbefalte innlegg

Se for deg følgende scenario:

 

Jeg bestiller en film fra play.com

Denne koster £17, som tilsvarer 218 NKr (http://www.toll.no/bin/tvinn_valuta.pl)

Play.com (og andre nettbutikker) har i utgangspunktet det de kaller gratis frakt. Dvs at den prisen som står på nettet er den prisen du betaler for å få varen levert.

Men vi kommer ikke utenom at det faktisk koster penger å sende varer i posten, dette er en utgift som play.com baker inn i web-prisen sin.

 

Det morsomme her ville være om vi kunne få play (eller andre) til å dele beløpet opp slik at selve verdien står for seg selv (tollpliktig) og portoen står for seg (ikke tollpliktig). Dette vil da gjøre at ett spill/dvd til £17 kanskje går under 200 NKr allikevel?

 

Vet det bare er snakk om kanskje noen små pund, men det åpner for ganske mange andre filmer/spill.

Noen som har prøvd seg på dette fra før? Erfaringer?

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, kan faktisk utnytte dette. Frakt skal ikke tas med når toll beregnes. Billigste frakt fra Storbritannia til Norge er for tiden £1.79 (eller ca 21 norske kroner). Dette vil i praksis si at man kan kjøpe filmer etc for inntil 220 kroner og slippe toll. Se for øvrig denne tråden .

Den tråden hjalp jo ingen verdens ting :p

De sier jo bare der akkurat det jeg sier her:

At det hadde vært en fordel om play kunne splitta verdien og portoen, slik at det stod på pakka...

Lenke til kommentar

Bestillte dvd fra play til 17.99, posten ville ha toll og behandlingsgebyr for den, sendte dem en mail der jeg opplyste at prisen var inkludert frakt og at frakt på en tilsvarende pakke fra england var på ca. £3, fikk mail tilbake som sa at jeg hadde rett og kunne se bort fra kravet om toll/behandlingsgebyr.

Lenke til kommentar
Bestillte dvd fra play til 17.99, posten ville ha toll og behandlingsgebyr for den, sendte dem en mail der jeg opplyste at prisen var inkludert frakt og at frakt på en tilsvarende pakke fra england var på ca. £3, fikk mail tilbake som sa at jeg hadde rett og kunne se bort fra kravet om toll/behandlingsgebyr.

En statlig institusjon som godtar en henvendelse/begrunnelse på mail??!?!?!?! :scared:

 

Og ikke forlanger alt ekthetskontrollert med personlig fremmøte i findressen og alle dokumenter i ett rødt, ett gult og ett blått eksemplar?

 

Miraklenes tid er ikke forbi :cool:

 

PS: Hvor lang tid tok det før du mottok pakken?

Lenke til kommentar
Bestillte dvd fra play til 17.99, posten ville ha toll og behandlingsgebyr for den, sendte dem en mail der jeg opplyste at prisen var inkludert frakt og at frakt på en tilsvarende pakke fra england var på ca. £3, fikk mail tilbake som sa at jeg hadde rett og kunne se bort fra kravet om toll/behandlingsgebyr.

Hmm jeg har bestilt mengder av spill og filmer til den prisen fra play, posten har ikke engang vurdert å kikke min vei etter det. Tror de er greie når det er så lave priser det kommer an på.

Lenke til kommentar
Når det fortolles ser de vel bare på vare verdi og blåser i hva frakten koster, skal jo ikke fortolle frakt kostnader, det blir jo bare for teit isåfall.

FEIL. Disse glade tollerne har nemlig det slik at om en kommer over 200 kr for varen så må en betale moms for frakt også. JEg er helt enig, det er helt på trynnet, men de er ubøyelige når det kommer til dette.

Lenke til kommentar
Når det fortolles ser de vel bare på vare verdi og blåser i hva frakten koster, skal jo ikke fortolle frakt kostnader, det blir jo bare for teit isåfall.

FEIL. Disse glade tollerne har nemlig det slik at om en kommer over 200 kr for varen så må en betale moms for frakt også. JEg er helt enig, det er helt på trynnet, men de er ubøyelige når det kommer til dette.

Da har man rett til å klage, jeg har bestilt en vare fra amazon.com som kommer på 24.49$ som tilsvarer 175 NOK, med frakt så kommer det på ca 225. Ikke f om jeg skal betale noe ekstra, så lenge varen koster under 200 så har det ikke noe å si hvor mye over 200 den kommer, for FRAKT skal ikke inkluderes. :angry:

Lenke til kommentar
Da har man rett til å klage, jeg har bestilt en vare fra amazon.com som kommer på 24.49$ som tilsvarer 175 NOK, med frakt så kommer det på ca 225. Ikke f om jeg skal betale noe ekstra, så lenge varen koster under 200 så har det ikke noe å si hvor mye over 200 den kommer, for FRAKT skal ikke inkluderes. :angry:

Nei du må ikke betale moms for frakten FØR verdien på varen selv har oversteget 200 kr, det er da de setter klørne i deg. Og man kan da ikke nekte heller siden man gjerne vil ha denne varen. Jeg satt i flere dager og prøvde å få kontakt med et mennesket i tollvesenet, og når jeg endelig fikk det så fortalte hun meg at det stemte.

Lenke til kommentar
Da har man rett til å klage, jeg har bestilt en vare fra amazon.com som kommer på  24.49$ som tilsvarer 175 NOK, med frakt så kommer det på ca 225. Ikke f om jeg skal betale noe ekstra, så lenge varen koster under 200 så har det ikke noe å si hvor mye over 200 den kommer, for FRAKT skal ikke inkluderes.  :angry:

Nei du må ikke betale moms for frakten FØR verdien på varen selv har oversteget 200 kr, det er da de setter klørne i deg. Og man kan da ikke nekte heller siden man gjerne vil ha denne varen. Jeg satt i flere dager og prøvde å få kontakt med et mennesket i tollvesenet, og når jeg endelig fikk det så fortalte hun meg at det stemte.

ah, da missforsto jeg litt. Trodde du mente at hvis varen kostet under 200 og oversteg 200 når frakten var lagt til så måtte man betale mer, det var derfor jeg stusset litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...