Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi planlegger i disse dager å arrangere et LAN i Salangen, Troms men har er problem. Den trådløse nettleverandøren vi skulle bruke kunne ikke levere og vi ser nå på alternativer:

 

I: Å hente nett fra den Videregående Skolen i Bygda.

Skolen ligger ca. 150 -300 meter unna hallen det skal LAN'es i og vi må da på et eller annet vis få lagt kabel ned dit. En mulighet er å legge kabelen via et bygg som ligger mellom og der forsterke signalet med en switch.

Til dette har jeg følgende spm.:

Bør man bruke Cat6 istede for Cat5. Har hørt at 6 er mer stabil.

Siden kabel lengden mest sannsynelig vil overskride 100m (max med 50m) vil vi miste mye hastiget?

 

II: Leie inn nett fra andre

Det er ikke utbygd ADSL i bygda så da må dette ordnes på annet vis. Noen som vet om selskaper som tilbyr akseptabelt internett på annet vis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. først når det kommer til om du burde bruke Cat 5 eller Cat 6.. Cat 6 er sertifisert til Gb trafikk, noe Cat 5 ikke er (cat 5e kan være det i enkelte tilfeller, kabler under 10m) det dere trenger er Cat5 / Cat6 STP (skjermet kabel) dette er noe dyrere men tåler mer. cat6 STP er den best skjermede og har derfor størst rekkevidde.

 

Dere vil ikke miste mye hastighet nødvendigvis, siden jeg regner med at internett linjen ikke er av betydelig størrelse (under 5mbit linje) så vil dere enten få full kapasitet eller ingen link i det hele. Det går fint å strekke over 100m. tror en 135-140m er "dødsone" for cat5, kanskje 150 på cat6. Det er standarden som sier at det skal ikke kables over 100m for da vil det være for mye latency i nettet til at det kan bli klassifisert som cat5/cat6 nett. altså noe du egentlig trenger bare å bry deg med hvis du skal anlegge på arbeidsplassen din ;)

 

2. Hvis det ikke er utbygd ADSL eller kabel så er det vel heller få metoder som er mulighet. trådløst et ett og satelitt er ett annet, sistnevnte til dels dyrt og kan være en begrensning på UL. vet ikke om spesifike selskap som kan levere satelitt i norge.

 

Så hvis dere ikke har mulighet for trådløst nettverk så vil jeg si at dere skal prøve på å strekke kabel, om så bare for å se om dere vil få signal.

(har dere en trommel med cat5 UTP så prøv denne, hvis ikke så vil jeg anbefale å kjøpe 300m STP kabel i bulk. kan koste opp mot en 900,-)

 

for å teste kabelen så prøv å ping med litt store pakker (ping www.vg.no /l 1024 for eks) og se hvor mye tap dere får, er det under 35% tap så burde linjen holde til det meste, kanskje litt høy ping i enkelte spill

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei.

 

Vi planlegger i disse dager å arrangere et LAN i Salangen, Troms men har er problem. Den trådløse nettleverandøren vi skulle bruke kunne ikke levere og vi ser nå på alternativer:

 

I: Å hente nett fra den Videregående Skolen i Bygda.

Skolen ligger ca. 150 -300 meter unna hallen det skal LAN'es i og vi må da på et eller annet vis få lagt kabel ned dit. En mulighet er å legge kabelen via et bygg som ligger mellom og der forsterke signalet med en switch.

Til dette har jeg følgende spm.:

Bør man bruke Cat6 istede for Cat5. Har hørt at 6 er mer stabil.

Siden kabel lengden mest sannsynelig vil overskride 100m (max med 50m) vil vi miste mye hastiget?

 

II: Leie inn nett fra andre

Det er ikke utbygd ADSL i bygda så da må dette ordnes på annet vis. Noen som vet om selskaper som tilbyr akseptabelt internett på annet vis?

Går som regel greit, så lenge linja du skal bruke ikke er kommunal, opplever fort mye load da, trege linjer altså..

 

Å gå oppover mot 160 meter med Cat5e er ikke noe problem så lenge hastigheten bare er rundt 100 mbit. På lan-partyer er det sjeldent de støyproblemene som man får når 20 cat5e kabler ligger bunta i en kanal...

 

 

Bare husk å bruke skikkelige plugger og at kabelen plugges riktig.

 

Du kan nok også prøve å kjøre 300 meter på den kabelen om nødvendig, men da er det VELDIG viktig at den er trukket pent ut av esken, helst skjermet og plugget riktig. Trekker du ut kabelen for hardt så ødelegger du revolveringen (tvinningen) og da mister du fort signalet på lange strekk..

 

Har kjørt gigabit på cat5e på 160 meter, gikk greit det.

 

Lykke til :thumbup:

Endret av Serno
Lenke til kommentar

Leste en gang i tiden at du kunne ha opptil 7 repeatere etterhverandre i et LAN. Husker ikke om det gjelder ethernet, eller token ring, men ethernet er i hvertfall ikke noe dårligere enn token ring der.

 

 

Tror ikke det er noe problem på den avstanden med å få til en HUB eller to i ett eller to hus på veien...

 

 

 

Er det klar sikt til VGSen? vanlig standard 802.11b trådløst 11Mbit nettverk med rettningsstyrte antenner kan greie opptil et par kilometer......

 

 

Kjører selv 802.11b på 1,5Mbit mellom to skoler og ca. 7 kilometer mellom dem i kommunen jeg jobber....

Endret av laaknor
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
forrige LANet jeg arrangerte kjørte vi seriekoblede switcher etter hverandre på igigabit-portene, og fra den ene enden til den andre var det 20 switcher......

 

Oi...

Det var i meste laget!

Dette er vel sånn det IKKE skal gjøres...

 

Hva med et skikkelig backbone i stedet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...