Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs ISDN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siemens har hatt, og har muligens løsninger som kan brukes. Det er mulig at de nye løsningene krever xDSL/kabelmodem for datakontakt. Mulig Gigaset M105 Data eller Gigaset SX205isdn (andre modeller finnes også) kan brukes. På den siste får man også trådløs telefon. Sjekk med Siemens eller lokal leverandør.

 

En annen mulighet er ISDN router (vanskelig å få tak i annet enn brukt og vanligvis dyre), trådløst accesspunkt og kort i PC. Det finnes også noen ADSL-routere med ISDN-backup.

 

Uansett må man regne med kostnader på mellom kr 2 000,- - 3 000,-. Brukt kan bli billigere. Tror komplette Siemens-løsninger ligger på noe over kr 2 000,-.

 

Denne løsningen kan du få hos komplett. Fordelen er at den kan brukes også om bredbåns skulle komme.

Billion Broadband Gateway + ISDN BIPAC-645, ISDN Router Backup, 4p switch kr 1087,-

MSI Wireless 11b Access Point kr 541,-

MSI Wireless 11b PCI Card kr 442,-

Total pris ca kr 2 000,-

 

Rimeligere får du det neppe.

 

Men å legge en kabel til ISDN kontakt er enkelt. Krever bare tynn 4 leders telefonledning og en ISDN kontakt. Koster neppe mer enn kr 250 totalt. Jeg har lagt inn hos flere venner der total kabling har vært 30 - 40 meter. Svært ofte er den lett å skjule, i og med at ledningen er tynn. Og har jeg muligheten går jeg via loft, eller bak lister. Litt ekstra arbeid.

 

Så jeg anbefaler kabel. Unntaket er dersom han også vil ha trådløs telefon, og Siemens sin løsning er OK.

 

Edit! Ser at du alt har fått svar på det meste.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Billion Broadband Gateway + ISDN BIPAC-645, ISDN Router Backup, 4p switch[/url] kr 1087,-

Nei, den anbefaler jeg ikke har satt opp noen slike og det var ikke noe bra produkt og bar preg av og være svært gammelt og primitivt i design på alt av brukergrensesnitt.

Gå heller for en Draytek-router, litt dyrere men et hav i forskjell på kvalitet.

www.draytek.no, de har også routere med ISDN, BB og WLAN i en boks.

Lenke til kommentar

Hei

 

Ja det finnes mulighet for trådløs ISDN, selv om dette begynner å bli litt utdatert. Det er nå mer vanlig med rutere som takler både ISDN og ADSL, men disse er litt dyrere.

 

når det kommer til ISDN trådløst kan du prøve å høre om det er noen som selger merket "blue fritz!" lengre da disse har produsert gode løsninger før.

 

håper dette var til hjelp

Lenke til kommentar

AVM har et bra produkt som heter AVM BlueFRITZ! ISDN Set. Baserer seg på bluetooth overføring og skal ha en teorerisk rekkevidde på ca 100m. Se www.bcs.no.

Denne kan også brukes mot mobiltelefon med bluetooth. Har bare gode erfaringer med denne, veldig enkel og sette opp.

 

edit: Litt for sen på 'send innlegg' knappen :laugh:

Endret av 306
Lenke til kommentar

Jeg har kun ISDN, men kjøpte en DSL accesspoint når jeg først kjøpte. Måten jeg gjør det på er å droppe helt WAN utgangen på accesspointet og kun bruke den innebygde switchen og trådløst seff. Sett så opp en data som alltid står på med ISDN kort og legg inn winroute fra kerio.com, denne har et meget enkelt webgrensesnitt som lar deg ringe og legge på fra alle maskiner.

 

Nå 30.april får jeg gleden av at jeg kjøpte et DSL accesspoint for da bygges min sentral ut. Da har jeg kjørt på den andre løsningen et år, men den har fungert veldig bra. (ISDN suger seff, men løsningen har fungert bra)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...