Gå til innhold

Baldur's Gate 2: Shadows of Amn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åååå Galdur's Gate 2 :love: Desidert det beste spillet på jord. Har ikke spillt det på ett år nå. Men det er vel for at jeg runna det 9 ganger før det.

Ett av de feteste øyeblikkene mine er vel under slutt videoen når de munkene rabler om at jeg har blitt for sterk :D

Andre brae øyeblikk var vel når jeg møtte irenicus oppe i treet. Han døde 1ns etter dialogboksen. (feller)

Husker da jeg fikk panikk når Yoshimo stakk.

Eller når Jaheira plutselig skulle gjøre et ærend.

Blir vel ikke lenge igjen før jeg tar det opp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det som var aller kulest med BGII var at man kunne spille som Drow i underdark (Drizzt fan her :), selv om man kun ble polymorphed til Drow form av en Silver Dragon. I IDII derimot kan man spille en Drow fullt ut med Drow 'abilities intact', men ingenting slår første gangen jeg gikk inn i Underdark.

Edit: skriveleif. :)

Endret av Kimme
Skrevet
Det som var aller kulest med BGII var at man kunne spille som Drow i underdark (Drizzt fan her :), selv om man kun ble polymorphed til Drow form av en Silver Dragon. I IDII derimot kan man spille en Drow fullt ut med Drow 'abilities intact', men ingenting slår første gangen jeg gikk inn i Underdark.

Edit: skriveleif. :)

:devil:Underdark :devil:

Underdark var utrolig heftig. Ble rett og slett veldig involvert i alle intrigene der nede. Questet med de falske eggene (Sulafein og Matron mother) var kjempekult. Det faktum at du hele tiden måtte være "in character" og oppføre deg som en drow for ikke å bli avslørt var også veldig involverende. Gikk det ikke an å få seg noe i Underdark også? Mener å huske det... :D

:devil:Sluttsekvensen :devil:

Sluttvideoen som også ble nevnt her ga meg virkelig godfølelsen. Spilte som mage og hadde følelsen av å være ganske mektig da spillet var over. Fullførte aldri Throne of Bhaal, men jeg vet man kan oppnå level 9-spells der. (Og noe som av en eller annen grunn blir kalt for level 10-spells på esken, men som egentlig bare er special abilities.)

:devil:Hva angår Drizzt Do'Urden :devil:

Drizzt var en av de virkelig store. Dersom du prøver å importere sverdene hans (hva var det de het igjen?) i Baldur's Gate 2 kommer det en mage og advarer deg; gjør du det en gang til, dreper han hele partyet ditt.

Når det er sagt anbefaler jeg ingen å prøve på noen som helst slags juksing eller training med spillet. Hele poenget forsvinner; du mister forholdet til karakteren din om du ikke virkelig bygger ham opp.

Skrevet

skal snart begynne på dette spillet på nytt. får meg ny maskin snart. forrige gang jeg runna det (to ganger) så var det på en pentium 233.. hakka faktisk sund harddisken. men angående Crom Faeyr. hvilken våpenklasse var dette og hvor finner man alle delene?

Skrevet
skal snart begynne på dette spillet på nytt. får meg ny maskin snart. forrige gang jeg runna det (to ganger) så var det på en pentium 233.. hakka faktisk sund harddisken. men angående Crom Faeyr. hvilken våpenklasse var dette og hvor finner man alle delene?

Det synes jeg hørtes veldig fornuftig ut! Gi beskjed om hva slags karakter/klasse du velger da! Blir aldri lei av å diskutere Baldur's Gate. Når det gjelder Crom Faeyr, så er det en warhammer.

Dette trengs for å satte sammen Crom Faeyr

• Hammer of Thunderbolts +3 Ligger i Athkatla Sewers, i det innerste rommet i Mind Flayer-leiren (For i det hele tatt å komme inn i leiren må du ha Sewer Key, som du får av å drepe Firkraag, den røde dragen i Windspear Hills)
  • Girdle of Frost Giant Strength I Underdark (Koa-Toa dungeon) på en av Demon Knights'ene, i ofringsrommet til Demogorgon
  • Gauntlets of Ogre Power Drep Entu, en av halflingene i the Planar Sphere
  • Crom Faeyr Scroll Får du ved å drepe Shadow Dragon i Temple Ruins

Etter å ha samlet disse bestanddelene går du til smeden Cromwell. Skjønner godt at du ikke har funnet ut dette sånn uten videre. Tok lang tid før jeg fant det ut selv. Det kan kanskje se ut som om det er mye å gjøre, og det er det forsåvidt - men det er absolutt verdt det. Crom Faeyr har helt syke attributter.

Hvis noe var uklart med denne posten, så får du gi beskjed! :)

Skrevet

ja så var det å finne delene da. fant noen av dem forrige gang. men jeg vil gå ut i fra at jeg kommer over delene etterhvert som jeg følger main quest?

har spilt gjennom som fighter og munk før og jeg kom halveis som sorcherer. vil gjerne spille en ny klasse så jeg får opplevd nye stronghold quests. tenkte på en ranger eller... har dere noen gode forslag? har du en kjapp oversikt over hvilke klasses som får de samme stronghold questene. mente at munk og fighter fikk den samme eller?

gledeer meg sykt til å sette sammen maskina og fyre opp

Baldur's Gate 2: The Shadow of Amn!

Skrevet

Det er ganske så tidkrevende, og du kan jo se av hvilke fiender du møter at det vil gå lang tid før du faktisk får tak i hammeren. Karakteren din vil være ganske sterk også, men det betyr slett ikke at Crom Faeyr er fånyttes. Et par av bestanddelene vil du nok komme over uansett (de i Temple Riuns og Planar Sphere), men jeg er litt usikker på om du vil finne Girdle of Frost Giant Strength med det første. Det lå i en litt skjult underverden i Underdark. Jeg kom over den på ren slump. Er litt vanskelig å forklare hvor den ligger, men det kan vi uansett ta når den tid kommer.

Ranger høres ikke dumt ut, har spilt som det selv et par ganger. Blir ganske mektige etterhvert. Et alternativ er å "dual-classe" med henholdsvis ranger og cleric. Denne kombinasjonen er god; du får rangerens egenskaper kombinert med cleric-spells. Crom Faeyr er forøvrig et utmerket våpen i så måte! :thumbs:

Vedrørende strongholds;

Jeg har ikke oversikten over dette i hodet, men sakset litt informasjon fra Unforgottenrealms.net. Dette er de strongholdene du kan få tak i:

Paladin

If you complete the Windspear Hills quest and rescue Garren's child successfully (killing Firkraag isn't necessary), Garren will recommend that your character enter the Radiant Heart for membership. Return to the Radiant Heart (Temple District) for your quest to begin.

Ranger

You'll need to complete the Umar Hills quest first. Then Minister Lloyd will ask you to become the new Ranger for the area, and hands over Merella's cabin. This is the start of your stronghold quest.

Druid

After completing the Shadow Druid quest in Druid Grove, your character will get the opportunity to take a position within the grove. After reaching Level 14, you may receive the honor of becoming the Great Druid.

Cleric

Completing the Sir Sarles quest (after finishing the Cult of the Unseeing Eye) will result in your main character being offered a position within the church. Which church you will be involved with depends on your alignment.

Thief

If you've completed Renal Bloodscalp's quest (to kill Mae'Var), Renal will give you full control of Mae'Var's guildhall.

Bard

If you rescued Haer Dalis', return to Raelis Shai (in the Five Flagons Inn) and she'll give you the deed to her playhouse. You can even put on your own play.

Fighter

If you've completed the quest with Nalia, you'll get the option to run her keep. This one is interesting because you'll be in charge of a small fiefdom who depend on your day to day decision making. Click here for more information about this quest.

Wizard

If you complete the Planar Sphere Quest, you must make sure to bring Lavok outside so that he may see his world for one last time. When you do, he will give you the sphere.

For underklasser gjelder det selvfølgelig at de får samme stronghold som den grenen de tilhører. Altså vil monk, kensai osv få fighter-strongholdet.

Skrevet

husket da jeg spilte BG1 så var det en rimelig heftig ranger jeg fant rett utenfor Balmora? der han wizard'en bodde som man kunne handle med. vil gjerne bli som han med longbow og tohåndssverd :devil: men hvordan skiller rangeren seg egentlig fra vanlige fighters? og hva skiller paladin fra fighters egentlig. (husker jeg trykkte på "turn undead" som en gal og det funla aldri. hva gjør den)

Skrevet

har hørt at BG2 kan få problemer med å kjøre på helt nye kraftige maskiner... stemmer dette? er det i så fall noen måte å løse dette poblemet?

begynner å bli litt nervøs. har jo i grunn bestilt ny maskin bare for å spille bg2...

Skrevet

Ranger

• Kan bruke stealth (altså snike seg rundt)
  • Får tilgang til priest spells
  • Charm animal
  • Kan velge racial enemy (+4 to hit)
  • Generelt bedre stats enn fighteren

Fighter

• Tilgang til mastery/high mastery/grand mastery innen hvilket som helst våpen
  • Flere hitpoints enn ranger & paladin
  • Får oftere level-up

Paladin

• Turn undead (omvender eller dreper skjeletter, mummier, varulver osv...)
  • Tilgang til priest spells
  • Detect evil
  • Protection from evil
  • Eneste som kan bruke Carsomyr +5 (det beste sverdet i spillet)
  • Bedre stats enn fighteren

Var jeg deg ville jeg gått for ranger eller paladin, men det blir jo selvsagt en avveiningssak. Personlig synes jeg fighteren er litt kjedelig, ettersom han ikke har noen spesielle evner. På en annen side er det en fordel å ha med en eller to av disse i partyet ditt, siden de er meget kapable med våpen i hånd. Hver enkelt av fighter-klassene har tilgang til såkalte kits (underklasser). Disse har sine pluss og minus. Ta en titt på linken under for å finne ut mer:

Warrior-Kits @ PlanetBaldursGate

Skrevet

Som en generell Regel så har jeg altid med meg 2 av hver sort.

2 fightere

2 Utiliti

2 Spell castere

Fightere kan være Paladins, Fightere osv. med masse liv

Utilities kan være thieves og en multiclass spellcaster

Spellcasters er Wizars \ scorseress \ Druid \ Cleric

Prøver å klare dette, med variasjon fra hver gang.

Skrevet

Variasjon er jo halve moroa. Selv om jeg som regel spiller med mage som main character, liker jeg å ha dugelig med stål i bakhånd. Så langt har det fungert bra. Liker cleric'en fordi han har ett bein i hver leir, så å si, uten å implisere for meget. I tillegg til gode spells og turn undead har han muligheten til å slå godt fra seg, spesielt med Crom Faeyr!

Mitt forrige party

• Mage :devil:
  • Paladin
  • Ranger
  • Thief
  • Cleric
  • Fighter

Alle true-class, av en eller annen grunn bruker jeg sjelden kits.

I kampsituasjoner vil mage'en som regel holde seg i bakgrunnen sammen med thief'en og cleric'en. Jeg har en tendens til å bruke mage'en offensivt og cleric'en defensivt hva spellcasting angår. Dette er selvsagt ingen nødvendighet, da cleric'en har mange gode offensive spells. Thief'en er som regel utstyrt med bue. Paladinen, rangeren og fighteren tar seg av nærkamp. I nødstilfeller kan cleric'en gå inn som reserve-fighter og fungere som en avlastning.

Skrevet

Kan jo slenge opp mine taktikker for en generell kamp. (spiller med core regler)

Etter å ha kasta div positive spells på folka, sender jeg 2 fighter lignende klasser inn i fronten for å holde dyra unna. Så kaster jeg aera of effect spells bak fiendens linjer så de ikke når fighterene. Så kaster jeg div spells som er rettet mot targets. Clericene står somregel å healer fighterene.

Skrevet

Jeg må rett og slett innrømme at jeg aldri har spillt BG2. Men jeg sitter her med BG i hylla men gidder rett og slett ikke begynne. Sist jeg prøvde kom jeg ingen vei. Synes det var treigt og alle gav meg juling. Derfor spør jeg dere om råd.

Hvordan skal jeg klare å bli iallefall litt sterkere enn et ekorn og hva kan jeg egentlig angripe i begynnelsen av spillet. Hadde følelsen av at jeg gikk og gikk men aldri kom fram. :dontgetit:

Skrevet
Jeg må rett og slett innrømme at jeg aldri har spillt BG2. Men jeg sitter her med BG i hylla men gidder rett og slett ikke begynne. Sist jeg prøvde kom jeg ingen vei. Synes det var treigt og alle gav meg juling. Derfor spør jeg dere om råd.

Hvordan skal jeg klare å bli iallefall litt sterkere enn et ekorn og hva kan jeg egentlig angripe i begynnelsen av spillet. Hadde følelsen av at jeg gikk og gikk men aldri kom fram. :dontgetit:

Om rollespill

Jeg tror du må ha hatt omtrent den samme opplevelsen som jeg hadde første gang jeg spilte spillet. Nå vet jeg ingenting om dine spillvaner, men har du spilt rollespill før? Så kan man begynne å diskutere hva et rollespill er... Diablo er et eksempel på en tittel som mange definerer som et rollespill. Andre vil på sin side hevde at det ikke er det. Uansett; dersom du bare har spilt Diablo eller lignende spill tidligere, vil nok Baldur's Gate fortone seg som en ganske annerledes opplevelse. Mens Diablo er et realtime spill (alt foregår i sanntid) er Baldur's Gate turn-based.

Baldur's Gate er derfor ikke et spill hvor man buser inn i kamp og trykker frenetisk på musknappen for å slå ihjel fiendene. Spillet er basert på "runder". Det gir spilleren mulighet til å pause spillet på et hvilket som helst tidspunkt, for på den måten å lettere kunne gi ordre om hva karakteren skal foreta seg. Dette er den vanligste feilen blant de som ikke har spilt Baldur's Gate før. Du kaster deg ikke inn i kamp i begynnelsen, men til ingen nytte; du er rett og slett for svak. Det er det rollespill handler om - å bygge opp karakteren din til å bli sterkere.

Råd

Det eneste generelle rådet jeg kan gi det er vel at du bør gå saktere frem. Tenk nøye over hvilke trekk du gjør i kamp. Kombiner ulike angrep (spellcasting, bueskyting, sverdslag) og du vil se at det straks går bedre. Dersom du synes det blir for mye dialog er nok ikke Baldur's Gate spillet for deg. Det fokuseres nemlig veldg mye på historie, og denne er nødvendig for å skjønne spillets gang, og for å skape et nært forhold til karakteren.

Det kan jo også tenkes at du har valgt en klasse som er veldig sårbar for fysiske angrep i begynnelsen av spillet (for eksempel mage). Å begynne med en mage er trolig ikke å anbefale, hvis så har vært tilfelle anbefaler jeg at du prøver fighter eller ranger - de tåler litt juling.

Kom gjerne med flere spørsmål om det er noe du lurer på... :)

Skrevet

Nå har jeg endelig fått maskina og har spilt noen timer med BG2. Ekstase!

men jeg lurer på noe. svært mange figurer nekter å snakke med meg. "Cannot initiate dialogue........ appears busy" dette skjedde med bla.a kjøpmennene i Umar (eller var det windspear) hills. du vet der man kan lange øl og våpen til mindreårige. den andre gangen var da jeg skulle frigi han fangen nede i fangehullet til Mae'var. skulle jo tru at han var glad for å bli sluppet fri men nei da..

er dette tilfelle. kan ikke huske at det var slik sist gang jeg spilte.

og en liten ting. tror jeg skal omvende Minsc til å benytte bastard eller longsword. hvilken av de to klassene anbefales?

og hvilken skjermoppløsning bruker dere? jeg har en 19. skjerm og bruker 800...

mvh Atokle

Skrevet

Det at du ikke kan snakke med folk fordi de er opptatt er en bug. Last ned den nyeste patchen, så fikser den det.

Hvis du skal gi Minsc bastard sword eller longsword, så tror jeg longsword er best. Dragonslayer longsword og daystar er bra, og hvis du har ToB så gir du han det sverdet som gir 22 strenght.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...