Gå til innhold

Omtale av Razer Viper 1000


Anbefalte innlegg

Nå kommer Razer med sin første optiske modell. Razer Viper 1000 er snart tilgjengelig i Europa og det reklameres med avansert optikk, store knapper og et suverent grep om musen. Holder den mål mot storselgere fra Microsoft og Logitech? Utseendet er det i alle fall ingenting å utsette på.

 

Les omtalen

 

Vil benytte anledningen til å rette en stor takk til Level52, som har vært til stor hjelp under omtalen, spesielt på det tekniske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testa dere den med på ps2 med 200hz og uten driverne? (400dpi) Kan hende dette hjelper og dessuten trenger man ikke 800dpi når man spiller med lav sens.

kan hende det hjelper litt. Har veldig lyst på denne musa pga av utformingen og utsene. Den minner veldig om de gode gamle pilot ballmusene fra logitech. Ville satt veldig stor pris på om dere gadd å teste det jeg foreslo (koble musa til ps2 porten og dra opp hz til 200) og uninstalere driverne helt

 

Edit: Savnet også en samenligning opp mot intellimouse 4.0 som vistnok skal ha 1200dpi.. ville likt å se hvordan disse 2 musene gjør det opp mot hverandre med tanke på negativ akselerasjon (hører mange har problemer med lagg og neg acc)

 

Ville dessuten satt pris på om dere testa musa uten skatez ettersom museføttene er ganske viktig på en "gamer" mus.

Endret av Sandiz
Lenke til kommentar
Testa dere den med på ps2 med 200hz og uten driverne?

Musen er en USB-mus. Den er ikke beregnet for PS/2. Mus er testet både med og uten drivere.

 

Kan hende dette hjelper og dessuten trenger man ikke 800dpi når man spiller med lav sens.

Selvfølgelig vil man ha så høy cpi som mulig uavhengig av hva sensitivitet man spiller med. En mus med 800cpi har da dobbelt så stor nøyaktighet som 400cpi, jeg kommer til dette litt lengre ned, og det er og forklart i den tekniske delen av omtalen. Grunnen til at man anbefaler 400cpi når man spiller med lav sensitivitet er for å minke effekten av negativ akselerasjon. Logitech MX510 skal ha gjort forbedringer i interfacet slik at den klarer av høyere cpi og høyere fart. Hvis du er interessert kan jeg sende deg en melding via forumet og forklare hvordan du regner på det her :)

 

kan hende det hjelper litt. Har veldig lyst på denne musa pga av utformingen og utsene. Den minner veldig om de gode gamle pilot ballmusene fra logitech. Ville satt veldig stor pris på om dere gadd å teste det jeg foreslo (koble musa til ps2 porten og dra opp hz til 200) og uninstalere driverne helt

Jeg liker og formen på musen og jeg bruker den til daglig, og siden jeg sitter med pc'en stort sett fra jeg står opp til jeg legger meg, blir det lett over 12 timer dagen. Den er forbasket letthåndterlig og jeg merker forskjell med denne i forhold til IntelliMouse 3.0 etter endel timers bruk. Jeg har desverre ingen vekt for hånden så jeg kan ikke veie dem mot hverandre :) - Poenget du sier angående PS/2 og 200Hz vil ikke ha noen effekt på denne musen.

 

Edit: Savnet også en samenligning opp mot intellimouse 4.0 som vistnok skal ha 1200dpi.. ville likt å se hvordan disse 2 musene gjør det opp mot hverandre med tanke på negativ akselerasjon (hører mange har problemer med lagg og neg acc)

Jeg skulle gjerne gjort en head-on test med begge to samtidig, men mus koster penger, og det var ikke jeg som omtalte IntelliMouse 4.0 - det er mulig jeg kan komme tilbake på et senere tidspunkt med en oversiktsartikkel med forskjeller på de forskjellige musene som er på markedet, samt de som snart vil komme.

 

Ville dessuten satt pris på om dere testa musa uten skatez ettersom museføttene er ganske viktig på en "gamer" mus.

Musen var testet uten skates i begynnelsen. Omtalen er skrevet med tanke på bruk uten skates. Nå synes jeg personlig at skates er blitt en viktig del av en mus, siden jeg heller vil slite ned skates til 30 kroner, enn å bytte mus fordi pad'ene er utslitt. Siden jeg likte musen såpass godt personlig (jeg bruker IntelliMouse 3.0 til FPS, men dog sjeldent) tenkte jeg det ville være en god ting å putte på skates så tidlig som mulig for å forlenge livet til pad'ene. Bildene kan nok være litt misvisende på dette punktet.

 

Nå til forklaringen hvorfor PS/2-tilkobling og 200Hz ikke vil ha noen nytte på Viper 1000:

Musen jerker lenge før interfacet er overloadet. Du øker hastigheten på interfacet for å unngå/minke negativ akselerasjon. Hvis du leser det tekniske på omtalen vil du se at Viper-musen klarer cirka 35cm i sekundet. 800cpi på 125Hz på USB klarer av 50cm i sekundet. 100cm på 400cpi. Disse verdiene er langt over det musen fysisk klarer.

 

Viper 1000 har forresten 1000cpi/500cpi, og dette stilles ikke i programvaren men på en liten bryter som sitter inne i musen. Se bildet på omtalen for detaljer, den er litt til venstre for sensoren rett foran kabelfestet.

 

Jeg håper dette forklarer litt av de spørsmålene du har, og ikke nøl med å lure på ting :)

Endret av cairn
Lenke til kommentar
Jeg har intellimouse explorer 4.0, vil jeg merke noen forskjell om jeg bruker usb porten istedenfor ps/2 porten? Og bør jeg innstallere driverne som fulgte med?

Du vil kunne merke forskjell ja, avhengig av hvilken pollrate du har på PS/2'en.

 

Jeg er ikke sikker på om det er noe forskjell på Intellimouse Explorer 4.0 med eller uten driver, så jeg kan ikke anbefale det ene over det andre... men jeg er sikker på at noen andre på forumet vet mer om dette...

Endret av TST
Lenke til kommentar
Hmm, hvorfor redigerte TST cairn sitt innlegg?

Retta "Jeg er ikke sikker på om det er noe forskjell på musa med eller uten driver" til "Jeg er ikke sikker på om det er noe forskjell på Intellimouse Explorer 4.0 med eller uten driver" slik at lesere ikke skulle misforstå og tro at mannen ikke hadde peiling på Razer Viper 1000, som denne tråden egentlig handler om. Man vet aldri, og jeg liker å ta mine forhåndsregler. :-)

Lenke til kommentar
6? av hva?

 

I noen artikler har dere bare pluss og minus, og andre har dere score - men hva er maks score da?

Scoren er 6 av 10. Vi har _aldri_ pluss og minus, kun omtalen, konklusjon og en score, så jeg tror nok du blander oss med et annet nettsted.

Lenke til kommentar
Fin test. Har lenge vært litt spent på den musa, men er en lavsenser så jeg får holde meg til explorer 3.0 :/


Men en annen ting som hadde vært kjekt, var vis dere tok en skikkelig musematte roundup med, Icemat, func, ratzpad, gode gamle everglide etc. Er det noe sjanse for å se det en gang i fremtiden? :love:
Lenke til kommentar
Er dette noe som gjelder alle mus at det å bruke PS/2 med 200MHz er bedre enn å bruke USB-porten?

 

Noen her som vet hva som vil være best med Logitech MX500?

Hva skal liksom forskjellen være? Musa fusker jo aldri likevel mener jeg da.

Det vil være litt individuelt om du legger merke til det eller ikke, men du kan se på det på den her måten:

 

USB har 125 Hz, det vil si du oppdaterer musens posisjon 125 ganger i sekundet. for hver gang du oppdaterer har du 8 biter som forteller hvor mye musen har beveget seg, det vil si -127 til 127 maksimum. 127 piksler/punkter * 125 oppdateringer per sekund = 15875 piksler per sekund. Dette er MAKSIMUM av hva MX500 kan overføre til PC-en. Hvis du vil regne det her om til meter per sekund, saa blir det 15875 / 400cpi = 39.7 inch / sek, noe som er cirka 100,8 cm / sekund. Dette er for 400 cpi. For 800 cpi er verdien halvparten av dette, cirka 50.4 cm / sekund.

 

Når du beveger musen fortere enn disse verdiene vil du fortsatt ha en "rask" bevegelse, men den vil ikke registrere noe forskjell (la oss si at du har 800cpi) på om du drar musen med 50cm eller 80cm i sekundet. Det er dette fenomenet som er negativ akselerasjon. Forskjellen på det her og jerking er at hvis du overskrider verdiene som musen klarer kommunisere med til PC-en vil du fortsatt ha en relativt bra bevegelse, men du oppnår ikke full hastighet. Hvis du derimot overskrider hastigheten til selve sensoren på musen, vil du få jerk, det vil si pekeren stopper opp, eller bare hopper omkring.

 

Tilbake til PS/2 vs USB:

800 cpi:

USB = 0.5 meter / sekund. PS/2 = 0.8 meter / sekund.

400 cpi:

USB = 1 meter / sekund. PS/2 = 1.6 meter / sekund.

 

I tillegg vil de mest observante og føle en litt "jevnere" respons fra musen via PS/2 siden den da oppdaterer seg 200 ganger i sekundet mot 125 ganger i sekundet via USB. Det skader iallefall ikke å forsøke seg litt fram og se hva man liker best :cool: .

Lenke til kommentar

Dyr mus.. usikker på om det eventuelt lønner seg men jeg husker godt hvor mye jeg digget min gamle boomslang 2000 til den ble smasha :/

 

Kommer nok til å stikke innom nærmeste HW shappe når den kommer til salgs i eu/norge og teste hvordan den følses.. min trofaste 3.0 trenger å byttes ut nå.

Lenke til kommentar

Razer Viper 1000 er samme musa som TerraTec Mystify Viper?

 

De ser rimelig forskjellige ut nemlig, men Komplett.no linker til gamer.no sin test av Razer Viper 1000 på produktinfo fo Terratec sin Viper.

 

Edit: leif..

Endret av LarsM
Lenke til kommentar

Tror Terratec prøver å ta havn mot razer ved å stjele navnene på musene deres.

Noe sier meg at Terratec sitt razer salg ikke var helt opp til forventningene og det kom en storm med klager ettersom alle boomslangene skippet ;)

Endret av Sandiz
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...