Gå til innhold

Stillegående pumpe


Anbefalte innlegg

Jeg og noen kamerater skal bygge oss hver sin vannkjøling, og planlegger å bruke bilradiatorer(ca 35*55cm). Vi var en tur på en dyrebutikk i byen og så på pumper. Han som jobbet der anbefalte oss en liten, og ifølge ham svært stillegående, Eheim pumpe til kr 410. Nå har det seg slik at vi ikke klarte å få med oss modellnummeret :blush:, men etter litt søking på web har vi kommet fram til at det må være Eheim Ecco 2233.

 

Det enkle og greie spørsmålet er: kan vi bruke denne pumpa? Skal som sagt kjøre stor raddis, og vi skal kjøle CPU, GPU og NB (muligens kobberrør rundt PSU-ribbene i tillegg).

 

Hvis ikke, kan dere anbefale en stillegående (svært viktig) og billig pumpe?

Endret av Jvla Halvsame
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan "anbefale" Aquabee serien, men det er mer pga at den ikke bråker, enn at det er en særlig god pumpe ellers. Den har ikke stoppet, eller gjort noe "galt" på noen måte, men den har startproblemer (Ingen luft i systemet). Seriøse startproblemer. Har vært opp i 5 minutters banking på den før den starter. Har også prøvd to forskjellige. Begge led av det og flere andre har rapportert det samme.

 

Så se mer på dette som en advarsel enn en anbefaling.

Jeg vet hvertfall at jeg kommer til å bytte pumpe når jeg får smelt på plexi på vinduene mine som nå bare er åpne hull.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Takk for svar..

 

Ser ut som det blir 1046 eller 1048, siden vi mest sannsynlig skal bestille noen andre deler fra microplex i samme slengen. Noen kommentarer om hvordan støynivået er på disse (jeg vet at folk sier de er "lydløse", men jeg vil gjerne ha svaret relatert til f.eks. en SB 7200.7-disk [Kommer til å senke pumpa i vannet, med vibrasjonsdempende fester, og kanskje lage vibrasjonsdemping av selve vanntanken også])?

 

Og er de (spesielt 1046) kraftige nok til å drive hele systemet, mtp den store radiatoren?

Endret av Jvla Halvsame
Lenke til kommentar

Sant nok, jeg burde jo gitt en forklaring på hvorfor. :blush:

Etter hva jeg har blitt fortalt av akvariebutikken i Triaden Storsenter, så er den type pumpe av en litt annen konstruksjon enn de impellerpumpene "vi" normalt bruker, og er lite egnet i systemer med mottrykk.

Det er mer en pumpe som pøser vannet rundt i et rensesystem, og skal visstnok være spesielt konstruert for dette.

En annen sak er at den er mildest talt tung, (over 2 kg!) i forhold til f.eks en Eheim-, Hydor- eller MJ-pumpe, hvor vekta som regel ligger godt under halvparten.

Prisen er nok en sak, man får jo to-tre MJ-pumper med dobbelt så stor kapasitet til den summen!

Lenke til kommentar

tre 120mm vifter koblet på potmetre, to 80mm vifter på potmetre, en wd disk på 200gb, en gammel 20gb og en 80mm vifte i psu som går på 5volt.

regna med at det var det du mente med "resten" :)

kan også tilføye at hvis jeg kobler fra diskene og setter viftene på det laveste hører jeg enda ikke pumpa(diskene mine bråker som ******)

Lenke til kommentar

Det var det svaret jeg ville ha, ja! Kanskje jeg bestiller den pumpa, skulle det vise seg at den er for høylytt så er det jo noe fint som heter 'angrerett' :).

 

Edit: når det står "MaxiJet Pumpehoder MJ 1000", er det hele pumpa da? :blush:

Endret av Jvla Halvsame
Lenke til kommentar
Takk for svar..

 

Ser ut som det blir 1046 eller 1048, siden vi mest sannsynlig skal bestille noen andre deler fra microplex i samme slengen. Noen kommentarer om hvordan støynivået er på disse (jeg vet at folk sier de er "lydløse", men jeg vil gjerne ha svaret relatert til f.eks. en SB 7200.7-disk [Kommer til å senke pumpa i vannet, med vibrasjonsdempende fester, og kanskje lage vibrasjonsdemping av selve vanntanken også])?

 

Og er de (spesielt 1046) kraftige nok til å drive hele systemet, mtp den store radiatoren?

jeg har en eheim 1046 i min maskin. 2 seagate disker hvorav ene en 7200.7 og andre en IV. Alle viftene mine ligger på rundt/under 20Db i støy.

 

Pumpen står montert på litt skumgummi som innovatek delene var pakket inn i. (ca 1 cm tykk). Deretter bare en tråd over slik at pumpen ikke skal flytte på seg.

 

Pumpen bråker ikke i det hele tatt nok til at jeg hører den. Må åpne kabinettet og legge øret inntil for at jeg skal ha sjans til å høre noe fra den kanten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...