Gå til innhold

Video redigering - hvilket utstyr?


Anbefalte innlegg

Jeg har en svoger av meg som har en eldre maskin 550MhZ Intel, som begynne rå bli litt gammel. På den maskinen så kjører han Pinacle 10(et eller annet?), han syntes dette er veldig knotete å bruke tilv ideoredigering.

 

SÅ jeg lurte på er det noen her som har en ide om hva som kan være greit til video redigering, hva er det som er viktig av HD?

 

Han er ikke interresert i det aller nyeste siden det vil koste for mye penger....

 

Hvordan ville det ha vært å kjøpe et nytt utstyr av følgende type:

 

HK: rundt 10-1800,-

RAM: 256MB

CPU: burde vel holde med 1.2-1.4GHz

HD: 60-120GB HD (kjører selv 60GB IBM, som jeg er veldig fornøyd med)

 

FireWire: hvordan er det å bruke det nye lydkortet til Creative, det har jo firewire port, noe som burde funke fint.

 

Ellers så må det vel være et grafikk kort som er mer eller mindre beregnet på video redigering, er det noen som har for slag? Hva med ATI Radeon 8500DV utgaven? eller andre redigerings kort som ikke koster 5-10.000,-

 

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah.. enkelt !!!!

 

1: Har du firewire (1394 kort ?). Neivel...

kjøp et ....

 

2: bruk studio 7 fra pinnacle !!

Enket og bruke du vil få KNALLBRA resultat.

 

last ned programmet fra kazaa.com

 

Kos deg.....

 

Blueeyes

 

[ Denne Melding var redigert av: blueeyes på 2002-03-22 21:54 ]

Lenke til kommentar

velll... ;-P

JEg tenkte litt på hardware jeg dah....

 

Firewire kan man jo få med på soundblaster kortet, selv omd et er en tanke treigere enn andre firewire kort så gjør det nytten...

 

Det som jeg tenker mest på er redigerings kort, hvilket video/redigerings kort burde man velge, hva med MPEG komprimering og slikt?

 

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar

Hei, har lest igjennom litt av postene her, det var stort sett bra info.

Det første man må bestemme seg for, er om man skal redigere video fra analog kilde, eller fra digital kilde (DV) via firewire. Siden det ble spurt etter firewire, går jeg utifra at man skal redigere video fra DV-kamera. DV-kameraer bruker DV-formatet, ved analog redigering bruker man som oftest MPEG2. Se http://www.adobe.com/motion/events/pdfs/dvprimer.pdf

 

Jeg går ut ifra at du vil bruke PC, og ikke Mac, utifra det du spør om. (Mac er svært utbredt for videoredigering.)

 

Maskinvare:

Hovedkort: Ett fett egentlig, så lenge det støtter den CPUen du vil bruke. Jeg vil anbefale Asus eller Abit (blant de raskeste kortene på markedet), kanskje med RAID-kontroller, om du vil ha ekstra harddiskytelse. (Søk på "RAID" på nettet om du vil vite hva dette er)

Prosessor/CPU: Minimumskravene er ikke så store om du skal lage helt enkle ting, men en grei 1.2 eller 1.4 ghz fungerer bra. AMD's XP-prosessorer er mye for penga.

 

RAM: Dette er SÆRDELES viktig når det gjelder videoredigering. Har du under 256mb RAM vil arbeid med større prosjekter og liknende gå svært tregt. Jeg vil anbefale 512mb, 1gb om du skal holde på med store prosjekter. Kjøper du AMDs XP-prosessorer, vil du automatisk måtte kjøpe et hovedkort som trenger DDR-minne, DDR minne er også en fordel her.

 

Harddisk: Også en viktig del av maskinen. . Her har det skjedd en utvikling de siste åra, nå kan du praktisk talt kjøpe hvilken som helst ny harddisk, og få en som klarer langt over 3,6 mb/s, som er dataraten til DV/DV25 formatet. Fordelen med å ha noe raskerere, kommer ved skriving til ferdigrendret film-fil, jo raskere harddisk jo raskerere vil rendringen av filmen gå fra redigeringsprogrammet. Størrelsen på harddisken kan du selv regne deg frem til, 3,6mb/s*60sek = 216 mb/min. 216*60min = ~13gb pr time. Så på en 60 gb harddisk får du plass til rundt 4,5 timer råvideo. Husk at du må ha plass til den ferdigrendrete filmen også!

 

Firewire/realtime rendering: Siden alle vanlige firewire kort, lydkort med firewire, og grafikkort med firewire idag støtter OHCI-standarden, er det i prinsippet ingen forskjell på disse kortene. Alle gjør det samme. MEN, det som derimot utgjør en forskjell, er et realtime aksellerator kort. Det er et firewirekort (gjerne med analog mulighet også) som har et chipsett som inneholder instruksjoner som setter fart på enkelte operasjoner som er vanlig ifm. videoredigering (fargejustering, effekter, blending, tekst, mm). Det gjør at man kan sitte å arbeide med effekter i et videoredigeringsprogram med fullkvalitetspreview som inkluderer alle effekter i sann-tid, og du sparer svært mye tid når du skal rendre ut den ferdige filmen til fil. Disse kortene er imidlertid ganske dyre, fra 8500,- for et Pinnacle DV500, og oppover. NB: Soundblaster Audigy fungerer utmerket til redigering, siden det er OHCI-kompatibelt.

 

Grafikkkort/skjerm: Grafikkort spiller liten rolle, men skaff deg et vanlig grafikkort, som har mulighet til høyere oppløsninger i god oppfriskningshastighet. Jo større skjerm og høyere oppløsning du kan kjøre jo bedre, videoredigeringsprogrammer er plasskrevende. En 2-skjermsløsning er også en stor fordel.

 

Software:

 

Det finnes et hav av programmer, fra de mest basic programmene som følger med firewirekort, til mer avanserte løsninger. Personlig foretrekker jeg Adobe Premiere 6.0, eller det noe rimligere Sonic Foundry Vegas 3.0. Rimligere programmer har jeg liten erfaring med, men vegas får du får rundt 3500-4000 kr, og programmet er verdt hver krone. Det er også et kraftig multitrack lydredigeringsprogram i samme slengen. Demo finnes på http://www.sonicfoundry.com. Skal du bruke realtime kort, er disse kortene som oftest tilpasset sanntidseffekter i Premiere.

 

Puuh. Det var ganske mye. Håper jeg ikke utelot noe?

 

-Erlend

 

[ Denne Melding var redigert av: xcess på 2002-03-24 17:43 ]

Lenke til kommentar

Hei Erlend,

 

takker takker takker og bukker og neier i støvet :smile:

Der var informajonen jeg ønsket meg....

 

Men, hva sdlags kort er egentlig Dc 10+ er det kun for å "ta imot" data fra kameraet, eller brukes det til å redigere med også?

Eller burde man gå opp på DV500 utgaven for å kunne gjøre effekter og slikt i realtime??

 

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar

...med det samme vi er inne på video redigering....Finnes det noe plugin eller programmer som gjør at man kan få rulle tekst inn på videoen, slik som er i begynnelsen eller på slutten av en film?

 

En annen ting jeg lurte på, er det også plugins eller programmer som gjør det mulig å legge på teksting, hvis man lager sin egen dokumentar film, så er det jo litt kult å ha teksting, slik at man kan lese :smile:

 

Dette er vel dyrt, men hvis det er noen som vet om slike programmer eller demoer på slike programmer si ifra

 

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar

Rulletekster lager du direkte i Vegas Video 3.

Samme med annen teksting, men det er ikke noen automatikk der, så du må legge inn de riktige tekstene på riktig sted selv.

Kan forøvrig anbefale Vegas på det varmeste, men med forbehols om at jeg ikke har brukt Premier siden versjon 4(.5?). Så den kan jo ha forbedret seg. Jeg likte aldri Premier, og den var også fryktelig ustabil og krasjet stadig vekk.

Lenke til kommentar

Om ikke økonomien er i veien, så er et DV500 et bra valg ettersom det jobber mer realtime. Kjøper du pakka som heter (om jeg ikke husker feil) Pinnacle Studio DV500, får du også med Adobe Premiere 6.0 + litt annet stæsj. Premiere i seg selv koster mange tusen, 6-8.000 tror jeg. Hele pakka med kort og Premiere ligger på rundt 10K

Lenke til kommentar

..jeg skal ikke si at jeg husker helt riktig nuh, men jeg mener å huske at DV500 koster 5800 kroner pluss norsk skatt hvis du bestiller fra utlandet....

 

Vel jeg er sugen på noe slikt gitt, spessielt når jeg flytter til singapore, da skal kona og meg begynne å lage "Reise-brev" til familien.... :smile:

 

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...