Gå til innhold

Ufatlig vansklig matte oppgave


Anbefalte innlegg

"Beklager å avbryte undervisningen i alle klasserom, det er rektor. Det har kommet inn en viktig melding fra norsk mattematikkråd til alle realister.

 

Den deriverte av den integrerte er ikke lenger fakultetet av et bionomisk skalarprodukt på logaritmeform, uttrykt med e som grunntall.

 

Takk"

har det noen gang vært det da?

Ja, den reagerte jeg litt på også :laugh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Beklager å avbryte undervisningen i alle klasserom, det er rektor. Det har kommet inn en viktig melding fra norsk mattematikkråd til alle realister.

 

Den deriverte av den integrerte er ikke lenger fakultetet av et bionomisk skalarprodukt på logaritmeform, uttrykt med e som grunntall.

 

Takk"

Bha, plz, sånt lærer vi i første klasse. Selvfølgleig er ikke den deriverte intergrert når fakultet er lik summen av produktet, du må uttrykke det hele med f(x), og droppe e som en variabel i logaritmen, siden skalarproduktet ikke lengere er et fakultet av summen av produktet, når fakultetet er lik den bionomiske skalasummen. :yes:

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg skrev det er fordi vi hadde det på russerevyen til skolen vår i år, to av elevene gikk bare ned på rektors kontor og ba ham lese inn en tekst de hadde skrevet der de bare tok med de "sprøeste" matteuttrykkene de hadde i 3MX-boka.

 

Teksten var lenger, men jeg husker ikke hele.

Kan prøve å få tak i lyden i MP3-format.

Lenke til kommentar
Vell......sittet å lurt på denne oppgaven i 1 uke nå å finner ikke helt ut hva som er løsningen...

 

Uansett, her er ann.

 

Av en bisverm slo 1/3 seg ned på en "cadamba" og 1/5 på en "silindri"

Tre ganger forskjellen på de to delene som hadde forlatt svermen, slo seg ned på en "cuatja"

Da bar det 3 bier igjen, og de greide ikke å bestemme seg i den søte angen fra sjasmin en pandalus.

Hvor mange bier (x) var det i svermen

 

 

Håper det er noen smarte her som klarer å løse den....

For jeg klarer ikke  :no:

 

Lykke til!  :p

Det der er da en enkel ligning eller brøk oppgave?

 

1/3 = 5/15

 

x = 6/15 + 3 + 3* ( 5/15 - 1/15 )

 

Så er det vel bare å regne ut? Er noen år siden jeg har hatt dette nå, alzheimeren har vel tatt knekken på hoderegninga mi :D

Lenke til kommentar
Det må være 42 :woot:

 

 

 

og for de som ikke forstod, les alt som noen gang har blitt skrevet av vår alles kjære eminente avdøde Douglas Adams

Se signaturen :D

 

Jeg kom frem til 45 jeg også, men det er vel unødvendig å si ettersom svaret er avgitt...

Lenke til kommentar
Det har seg slik at det må være en grunn til at fingrene mine hadde lyst til å slå akkurat den tastekombinasjonen. Og en eller annen gang må (kan) det jo funke bra. Kanskje det var denne gangen det funka bra (jeg tror det).

Er det ikke dette som er den mest populære løsningsmetoden på skolene for tiden? Vi "gamle" leser jo ofte om mattekunnskapene til ungene i avisene, og da er det jo dette journalistene fokuserer på, og skriver at antall stryk i matte har doblet seg siden i fjor, altså en 200% økning ... :p:roll:

Lenke til kommentar
Vi "gamle" leser jo ofte om mattekunnskapene til ungene i avisene...

Er minst like bekymret for norskkunnskapene. Les topic: "Ufatlig vansklig matte oppgave".

 

Finn én del av den setningen uten feil. :)

 

 

Og, ja, 42 er svaret på, tja, det meste! :p

 

Tok jo en ganske bra maskin 6 millioner år å finne ut av, da...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kom også fram til 45 bier.

Slik: ;)

Kalte cadamba for c, silindri for s, og cuatja for u, og antall bier totalt for x

 

c=1/3x

s=1/5x

u=3(1/3x-1/5x)

 

altså:

x-c-s-u=3

 

og så sette inn i likningen:

x - x/3 - x/5 - x + 3x/5 = 3

 

som er det samma som:

x - 0.333333333333x - 0.2x - x + 0.6x = 3

 

0.0666666666667x=3

x=45

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
"Beklager å avbryte undervisningen i alle klasserom, det er rektor. Det har kommet inn en viktig melding fra norsk mattematikkråd til alle realister.

 

Den deriverte av den integrerte er ikke lenger fakultetet av et bionomisk skalarprodukt på logaritmeform, uttrykt med e som grunntall.

 

Takk"

Bha, plz, sånt lærer vi i første klasse. Selvfølgleig er ikke den deriverte intergrert når fakultet er lik summen av produktet, du må uttrykke det hele med f(x), og droppe e som en variabel i logaritmen, siden skalarproduktet ikke lengere er et fakultet av summen av produktet, når fakultetet er lik den bionomiske skalasummen. :yes:

Hellige Moses det er lenge siden jeg hadde matte... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...