Gå til innhold

Diskusjon om Testing generelt


Anbefalte innlegg

Jeg er omtrent daglig( daglig faktisk ), innom HW og endel av søstersidene. I lengre tid så har jeg irritert meg litt over flåsete testing og dårlig struktur på artikkler når man skal vurdere om et produkt er bra eller dårligt.

 

Overklokking.no har blitt en fjaseside.

De tester ting for skjeldent, og bare en ting i ny og ne. Inntil jeg fant denne siden , så var temperatur målingene bare svada. Savner forresten en slik side om GPU'er.

 

De er også for lite opptatt av oss som skal ha ting stille. Dårlige test metoder, og stort sett synsing. Savner testing av kjølere uten vifte, for å finne den kjøleren som er best å modde som man får mest mulig ut av. Testing av støy.

 

Hardware.no

Bryr seg også for lite om støy. Hadde nettopp 4 disker inne til test, men ingen støy test. bare synsing. For de som er etter stille produkter så får vi ikke et klart og tydeligt valg mellom Seagate og Samsung. ( Jeg anbefaler Samsung ).

 

Det største problemene med å surfe på sidene til HW og de andre er at ikke er lett å finne data som kan gi deg en god anbefaling. Man benytter forskjellige pc'er med forskjellige test-verktøy, under forskjellige forhold. Dataene blir ikke lagret på en slik måte at jeg kan velge 2 produkt og se forskjellen på de. TomsHardware har løst det med å teste MANGE produkter på en gang med DØDSMASSE testprogrammer. ( som kan bli litt "overkill" )

Når jeg er interessert i et nytt skjermkort, så er jeg interessert i hvor bra mitt skjermkort (GF4TI4600-128RAM), er i forhold til et nyere. Kanskje på et eldre HK?Med en eldre CPU?

Altså man kan teste seg ihjel, så det er ikke et poeng. Men man må ha noen faste referansesystemer man tester på, slik at når det går 2 uker mellom hver gang man tester 1 skjermkort, så tester man, legger inn i database, og lar brukerene sammenligne litt selv.

 

Det er også for liten samarbeid mellom avdelingene(sidene), er et skjermkort inne på HW til test, så burde det gå rett til OV etterpå for simpel modding/overklokking/kjøling/støytest.

 

Det må også kategoriseres bedre hvem disse produktene retter seg til.

Best i Test, Mest for Pengene, Stille, Overklokker osv ...

 

Det forekommer også terningkast hos dere. Den kan forbedres. Et produkt som fikk 6 for 1 år siden ... får selvfølgeligt ikke 6 idag. Det må ligge et poengsystem i bakgrunnen, som terningkast står til. Slik at når man er etter en anbeflaing så vil det ikke stå til 6 på en gammal kjøler... fordi det er selvfølgeligt noe bedre.

 

Jeg vet at mye av dette er ønskedrømmer, men mye av det bør vurderes fordi det gir siden et løft i informasjonen dere tilbyr. Selvfølgeligt så kan det hende at endel av dette kreves investeringer og utvikling, men man kan jo legge det inn i framtidsplanene... HW og Co må bli bedre .... Best faktisk.

 

Har ikke tatt med de andre sidene i denne artikkelen, men de andre slipper ikke unna. Tok med HW og OV som eksempler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett i mye du sier, og ja de er under utbedring så vidt jeg vet.

Kjøler databasen er på vei med tiden - usikker på når, siden jeg ikke er helt informert ang dette.

 

Mye annet som er under utbedring også, som er med for å få til. Spesielt rettet mot testing. Vi har jobbet med en standar innen benchmarks etc. Og vi jobber med standarinsering av andre testing metoder også.

 

Bedringen er på vei, men desverre tar slikt lang tid. Og som du sier det er noen invisteringer som må gjøres. Desverre er ikke alltid dette mulig. Men det er kommet en super, testbenk for kjølere, som vil gi likt og sammenlignbart resultat til alle kjølere testet.

 

Personlig synes jeg at overklokking.no har forbedret seg drasktisk det siste året :)

 

-P-

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Jeg er klar over at ting kunne vært bedre, men det du foreslår fordrer en av to ting:

 

- Én person må sitte på alt ustyret og jobbe seg ihjel for å få testet alt på samme platform, eller

- Alt og alle må samles på en testlab hvor alle tester utføres. Det er dessverre praktisk umulig ettersom vi bor i Oslo, Trondheim og Narvik, for å nevne noen. Toms Hardware er til sammenligning et stort firma med en svært innholdsrik testlab.

 

Som Erik sier både har vi gjort og jobber med forbedringer på dette, spesielt på kjølersiden, der vi nå tester alle prosessorkjølere på testbenken. Vi jobber også med å inkludere vannkjøling i denne prosedyren, og ikke minst gjøre den transportabel så ikke Vidar trenger å sitte med kjølere opptil øra i flere år.

 

Når det gjelder testing og sammenligning med gamle komponenter har du et poeng, det er også derfor jeg tok med mitt gamle Ti4200 i FX5950-testen. Det er dog en håpløs sak å tilfredsstille alle her, for det finnes en vanvittig mengde kombinasjoner av mer og mindre gammelt utstyr. En annen ting er at vi bytter ut hardware så fort at vi sjelden har noe utrangert å teste :-)

 

Vi er helt enige i at terningkast ikke er noen særlig langlivet løsning. Det er derfor vi ikke har hatt terningkast siden juli i fjor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...