Remind Skrevet 7. mars 2004 Skrevet 7. mars 2004 Vil en datamaskin som står nærme en subwoofer\basshøytaler ta skade av det? Evt hvilke deler vil bli skadet og hvorfor? På forhånd takk
b-real Skrevet 7. mars 2004 Skrevet 7. mars 2004 Jeg vet ikke helt hvor godt skjermen og hdd'en har av det. Begge er jo bygget på magnitismens lover så... Men jeg vet ikke helt jeg egentlig.
Stigma Skrevet 7. mars 2004 Skrevet 7. mars 2004 Harddisker er generellt sett lite tolerante ovenfor bevegelse i det hele tatt. Dette vil inkludere sterke vibrasjoner fra en subwoofer om den her høy effekt på, og du har en tendens til å spille høyt og mye + kabinettet står veldig nærmt. Det vil neppe ødelegge noe direkte, men muligens minske levetiden. Ingen andre deler er spesielt mottagelige for vibrasjonsskader så vidt jeg kan tenkte meg. Det er neppe noe å være bekymret over, men å vibrasjonsdempe harddisken litt ekstra med noe enkelt kan ikke skade om du vil være på sikre siden. -Stigma
Stigma Skrevet 7. mars 2004 Skrevet 7. mars 2004 (endret) Jeg vet ikke helt hvor godt skjermen og hdd'en har av det.Begge er jo bygget på magnitismens lover så... Men jeg vet ikke helt jeg egentlig. Skjermen tror jeg neppe man trenger å bekymre seg over. Jeg anntar subben står på gulvet, og monitoren på bordet over. Da er den lang nok vekke til at det skal kunne gjøre noe skade (ved mindre du har for vane å spille musikk på smertegrensen da ) Selvfølgelig gjelder det samme for subsom alle andre høytalere, at de ikek skal stå nært monitor pga. elektromagnetisk støy som vil vært uheldig, men da er det snakk om under halvmeteren som regel. (varierer jo selvfølgelig med styrke på magneten i høytaleren/subben). Men som sagt, jeg anntar subben er på gulvet, så da er det neppe noe problem. -Stigma Endret 7. mars 2004 av Stigma
sjefen_ Skrevet 7. mars 2004 Skrevet 7. mars 2004 Pc'en bør ikke stå helt inntil en diger sub, da bliur den påvirket av magnetismen, og det kan umulig være bra for harddiskene.
herpel Skrevet 7. mars 2004 Skrevet 7. mars 2004 Jeg har et par Proson med 2*10 tommere som sparker rimelig bra... Når jeg drar på skikkelig så vibrerer det såpass mye at skjermbildet vibrerer og du ser hvordan det nesten blir tredimensjonalt =) Høyttalerne står på spikes ca 1 meter unna bordet med PC'en. Det kan også være at min monitor begynner å bli gammel. Er en 21'' Sony fra -96 husker ikke modellnavnet.
P-in-P Skrevet 7. mars 2004 Skrevet 7. mars 2004 Det er ikke noe problem sett at du har skikkelige høytalere som er skjermet mot magnetisme! Hvis du derimot ikke har det er det ikke bra for HDD og skjerm nei!
bensinkanna Skrevet 7. mars 2004 Skrevet 7. mars 2004 mistet putselig lyden i min sub, dette skjedde etter at jeg satte den tett i mellom 2 monitorer.... Har ikke peil på høytalere osv. men kan dette ha hatt noe virkning
schmelck.no Skrevet 7. mars 2004 Skrevet 7. mars 2004 Jeg har et par Proson med 2*10 tommere som sparker rimelig bra... Når jeg drar på skikkelig så vibrerer det såpass mye at skjermbildet vibrerer og du ser hvordan det nesten blir tredimensjonalt =) Høyttalerne står på spikes ca 1 meter unna bordet med PC'en. Det kan også være at min monitor begynner å bli gammel. Er en 21'' Sony fra -96 husker ikke modellnavnet. Hadde samme høyttalere selv, stod ca 1m fra kabinettet og 40 cm fra skjermen (LCD), ikke noe problem for meg, men har også lurt på hvordan det er med magnetismen... Hvor mye skal til for f.eks å kunne slette data fra en harddisk?
vifteovn Skrevet 7. mars 2004 Skrevet 7. mars 2004 For å sei det slik då, ingen pc-høgtalare med subwoofer er sterke nok til å skada pc'n på noken måte. Det står kanskje betre forklart i Dans Computerletter nr 92.
Nuffern Skrevet 7. mars 2004 Skrevet 7. mars 2004 En jeg kjenner skulle flytte litt på noen saker, og satte barebone-maskinen sin midlertidlig oppå subben sin. Vi snakker da om subben til Logitech Z-680, med grei guffe på. Fra maskinen kunne han bare høre et sakte *sjoooong*. Etter det har han hatt litt problemer med CPU-kjøleren sin
sedsberg Skrevet 7. mars 2004 Skrevet 7. mars 2004 En subwoofer kan sette ganske mange ting i bevegelse selv om den står på spikes, skumgummi eller noe sånt. Spesielt om man har en litt kraftigere sak som min lille 15-tomms sub (på 136 liter). Og harddisker kan være ganske følsomme for vibrasjoner. Det er ikke sikkert de blir skada men det kan forårsake lesefeil. Om subben påvirker skjermen er noe man ser lett. Blir det regnbuefarger på skjermen så er den for nærme. Selv kan jeg ikke ha subben (ikke 15-tommern, men en liten 8-tommer) under bordet skjermen står på. Da vrir halve skjermen seg i takt med bassen. (Degauss funksjonen på skjermen er ganske kjekk)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå