Gå til innhold

Kjøpe ny 19" LCD? Samsung 193P review..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har akkurat solgt min samsung 193T da jeg fikk en utrolig god pris for den (7000kr.) Enda villere var det vel kanskje at den ble kjøpt for 4200kr hos komplett.no (demovare). Var ikke spesielt imponert over denne skjermen, baklysene skinte igjennom, kontrasten var dårlig, tror jeg kanskje fikk en med 450:1 (samsung har rotet det til ved å bruke to forskjellige paneler på denne modellen og 172X)

Syns også skjermen var dårlig til spilling, hadde for mye etterslep etter min smak.

Dessuten er den ganske kjedelig å se på, +bruk av billig hardplast.

Så nå skal jeg ha meg ny skjerm, har mest lyst på 20"+, men lommeboka sier noe helt annet (d.v.s NEI akkurat nå for tiden :no: )

Ønsker meg nå en ny skjerm med litt bedre oppdaterings frekvens, bedre kontrast og penere design og valget har falt på samsung 193P!

Vet godt at del 2 av LCD testen kommer snart, men 193P vil ikke bli testet i denne, så derfor har jeg gjort litt reaserch på 193P, her er det jeg har funnet til nå:

Fra samsung.se:

Specifikationer:

Bildyta: 19"

Betraktningsvinkel: 178

Ljusstyrka: 250cd/m2

Kontrast: 800:1

Responstid: 20ms (på till på)

TCO: TCO-03

Samsung193p.jpg

Utdrag fra Tomshardware France:

"The 193P has at least two very good reasons to interest you. It is superb and it is the first LCD 19 inches to assert a response time lower than 20 ms. Pressed to discover the screen, we worked on a pre-version of the monitor. But it already brought us many reasons for satisfaction."

Testen er på fransk, men jeg legger linken til denne via bablefish oversettingstjeneste hos altavista til de av dere som ikke kan fransk:

Tomshardware tester 193P

(Testen på fransk)

Testpanelet var svært imponert over denne skjermen, og sier at dette er noe av det beste de har sett fra VA-panel, man får det beste fra begge verdener (TN og VA) hos denne skjermen. Relativt raskt refreshrate (TN) og den gode kontrasten/innsynsvinkelen til (VA). Så denne skjermen kan kanskje være et kompromiss mellom valget av paneltype?

Andre realterte linker:

Japansk test av 193P

Anandtech@Comdex

k-hardware@CeBit

ZdNett

Prisen er slettes ikke så ille heller, ca 7100kr og tilgangen er ganske bra for øyeblikket.

Kommer tilbake med erfaringer, når skjermen er "i hus"!

Endret av ArticOC
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 191T og den er vannvittig bra til både spilling og "office" - faktisk den beste skjermen jeg har sett til nå. Den begynner å bli litt "gammel", men jeg kan likevel anbefale den på det sterkeste.

Skrevet
Tja, sikkert en god skjerm det! Men tror ikke akkurat at overgang til 191T (som er gått ut av produksjon) kan kalles for en oppgradering?! ;)

Sant nok, men tenkte kanskje at ikke alle hadde råd til å kjøpe nytt ;)

Skrevet
(samsung har rotet det til ved å bruke to forskjellige paneler på denne modellen og 172X)

Skal bestille en 172x i slutten av måneden.

Hvordan finner jeg ut at den skjermen jeg kjøper er den med best panel ?

Skrevet

Lurer på om det er noen andre som har fått en 193P i hus nå. Ser at de er lagervare hos PSData og Komplett. Har også veldig lyst på en sånn men skulle gjerne sett en test av den først..

Håper at de som måtte få en slik i hus kan komme med en tilbakemelding med det første her på forumet. Tror mange lurer på denne. En grundig HW.no test kommer vel kanskje ikke med det første?

Skrevet
(samsung har rotet det til ved å bruke to forskjellige paneler på denne modellen og 172X)

Skal bestille en 172x i slutten av måneden.

Hvordan finner jeg ut at den skjermen jeg kjøper er den med best panel ?

Samsung har ikke rotet det til ;)

17" kommer som regel i TN baserte paneler, mens 19" og større kommer i VA og S-IPS basedrte paneler. Vi har derimot sett en rekke VA baserte 17", og jeg har bare hørt om en S-IPS basert 17" (denne ble trukket fra markedet etter 1 mnd pga mangel på paneler) Men en tommelfingerregel er at 17" mest sannsynlig er en TN bsart skjerm. 172x er det....

TN baserte paneler er nok det foretrukne til spill enda. Men jeg har sett VA og S-IPS som klarer oppgaven med glans (bakdelen her er at de koster skjorta, og det er fp som bruker like mye dinero på skjerm som selve maskina).

ArticOC- Klin til og gi oss tilbakemelding ;)

Men påpeker samtidig for deg at 19" har dessverre en rekke bakdeler i forhold til 17" :(

Men husk:

....tøffinger kjenner ikke på vannet før de hopper uti....

Skrevet

Hentet fra Anandtech.com:

"Our Samsung PR contact informed us that the specification change has been set back officially to 450:1. Most, if not all, 192T and 173Ts are shipping with panels capable of higher contrast ratios than advertised, but they cannot list anything better than 450:1 contrast ratios due to the existing LCDs with lower contrast ratio that are still being sold.. "

Kom over en side som nevte at PVA panel var blitt brukt i enkelte 172X skjermer, men husker ikke helt hvor jeg fant den *leter*

Skrevet

Kan være enig i at Samsung roter mye noen ganger. Som f.eks:

173t har da for sikkerhets skyld ulike panel i Amerika vs Europa. (Heldigvis til vår fordel)

og hvis man tror at samsun xx3t serien har likt panel hele serien igjennom tar man mektig feil :(

Påpeker for de som ikke er like nerder som meg og ArticOC her:

At en skjerm er VA basert betyr ikke at de har samme spesifikasjone som andre VA baserte paneler. Dette sier bare om hvordan teknikk som benyttes for å vise bilder på skjermen.

ArticOC: specsa til 193p ser meget bra ut, og er bedre enn 193t serien (må få avklart dette iløpet av noen dager, da jeg har blitt fortalt at disse to benytter akkurat det samme panelet med de samme spesifiaksjonene, men problemet med Samsung er jo at PM der ikke selv vet hva de bruker). På tide at Samsung kliner til med en felles standard!!

Nevner også at NEC i disse dager slipper noen meget stilige 19" ut i markedet. Eizo har også kommet med en klin ny 19".

Skrevet

Jo, kan virke litt som å spille i lotto når man skal kjøpe seg samsung flatskjerm :) Litt synd egentlig, da samsung generelt sett er en god produsent av flatskjermer og kanskje kan få et litt frynsete rykte av all "triksinga&mixinga" når det gjelder bruk av paneler i forskjellige modeller!

Ang. han som spurte om review av 193P, jeg postet jo en link av review først i tråden..

Skrevet (endret)
Hentet fra Anandtech.com:

"Our Samsung PR contact informed us that the specification change has been set back officially to 450:1. Most, if not all, 192T and 173Ts are shipping with panels capable of higher contrast ratios than advertised, but they cannot list anything better than 450:1 contrast ratios due to the existing LCDs with lower contrast ratio that are still being sold.. "

Kom over en side som nevnte at PVA panel var blitt brukt i enkelte 172X skjermer, men husker ikke helt hvor jeg fant den *leter*

Fant den infoen om at 172X angiveligvis bruker PVA panel på 25ms og ikke tn+film på 12ms! Håper ikke dette stemmer for Samsung sin del.. uff uff

Fra testen:

"The viewing angles are excellent as you should expect from a PVA matrix. No, this hasn’t been a typo! The monitor does use a PVA matrix, although the manufacturer’s website says “TN+Film”."

"The response time measurements brought no surprises now that we know that the monitor has a PVA matrix. As you know from my previous roundups, PVA matrixes are distinguishable for their low pixel response time on black-to-white transitions"

"The situation with SyncMaster 172X has become quite mysterious. Notwithstanding the manufacturer’s claims about a 12msec TN matrix, it has a regular PVA matrix. This dramatically changes the range of possible applications: fast TN matrixes suit for gaming monitors, while PVA ones, on the contrary, make a good office monitor, but are quite bad at displaying action-full computer games. Thus, you should consider 172X if you are searching for an office monitor. If you want to buy a SyncMaster 172X for games, I strongly recommend that you check out the matrix type before the purchase. You can easily tell a TN matrix by its relatively narrow viewing angles, especially vertical ones"

X-bit labs tester 172X

www.xbitlabs.com er regnet som en seriøs kilde

Så det betyr at samsung har "kødda" det til med 192T, 172X, 193T og 173T.. noen som vet om flere? :thumbup:

Tror de fleste her på forumet synes dette er for dårlig, bruker man et annet panel på en serie BØR man gi den et nytt modell nummer.. enig?

Endret av ArticOC
Skrevet

ja det der er frustrerende.

hadde samme problemet selv når jeg skulle kjøpe q17s (den gangen folk trodde den var bra)

xlnt: svart deg der du venter svar

Skrevet (endret)

Alle andre steder står det 20ms og det står også det på f.eks www.samsung.se. Der står også målene så det er bare å sammenligne med 193T og andre. Sitat: Edit: Så også at dette var nevnt lenger opp..

Specifikationer

Bildyta: 19"

Rek. upplösning: 1280x1024

Pixel storlek: 0,294

Betraktningsvinkel: 178

Ljusstyrka: 250cd/m2

Kontrast: 800:1

Responstid: 20ms (på till på)

Färger: 16,7 miljoner

TCO: TCO-03

Meny: Svensk, autojustering

Plug & Play: DDC2B

Vridfunktion (Pivot): Ja

Färg: Silver/vit

Mått mm (BxDxH) inkl.fot: 423x412x236

Mått mm (BxDxH) exkl.fot:

Signalingångar: 15 pin D-sub, DVI-D

Syncmodell: Separate H/V, Composite H/V

Strömförbrukning: 40W

Högtalare: Nej

Vikt: 7,1 kg

Monteringsalternativ: Väggfäste, Universalfot. VESA 100mm

Garanti: 3 års utbytesgaranti på plats

Endret av Tomle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...