Gå til innhold

Komprimere disk?


Anbefalte innlegg

Komprimere disk for mere ytelse?

 

Hmm har lite plass og kunne tenke meg å frigjøre litt før TG (tjihi) Har vel en ja 20-40 GB ledi totalt av 240 GB, akuratt nå startet jeg komprimering av en DISK med 1 partisjon, er det fare for at noe kan gå dunken, under komprimeringen eller seinere i diskens liv?

 

(ps. denne disken er foramtert kun 1 gang, det var i høs, men har kjør defrag et par ganger.)

 

her er et screenshot: betyr det at det noe galt?

http://home.no.net/aod/forum/plz.png

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komprimering er heller ikke så nyttig dersom du har mye mp3, avi, zip eller liknende filer liggende. Disse filene er komprimert i utgangspunktet.

 

Komprimering av disk betyr at den pakker alle filene og når de brukes så blir de pakket opp, noe som betyr at ytelsen minsker.

Lenke til kommentar

Hvis du trenger mer plass så er ikke akkurat koprimering det beste alternativet. Prøv følgende først du:

1. Diskoppryddning

2. Rydd opp i temp mappene med f.eks dette programmet

3. Slett filer du definitivt ikke trenger, eventuelt brenn ut større filer på CD/DVD.

4. Er det fortsatt ikke nok plass: kjøp ny disk

5. Har du ikke penger og bryr det heller lite om ytelse: sett i gang en komprimering, men vit da at ytelsen går ned og hd'en kommer nok til å jobbe en del mer.

 

Edit: glemte en ting til: du kan også sette ned "Systemgjenoppretting"'en (hvis du OS med det da) noen prosenter. Står den f.eks på 12% er det 28,8 GB på disken din. Å sette det ned til en 2-3GB vil jeg ikke anse som farlig. Personlig har jeg slått den av for svært lenge siden.

Endret av ernie85
Lenke til kommentar
Hvis du trenger mer plass så er ikke akkurat koprimering det beste alternativet. Prøv følgende først du:

1. Diskoppryddning

2. Rydd opp i temp mappene med f.eks dette programmet

3. Slett filer du definitivt ikke trenger, eventuelt brenn ut større filer på CD/DVD.

4. Er det fortsatt ikke nok plass: kjøp ny disk

5. Har du ikke penger og bryr det heller lite om ytelse: sett i gang en komprimering, men vit da at ytelsen går ned og hd'en kommer nok til å jobbe en del mer.

 

Edit: glemte en ting til: du kan også sette ned "Systemgjenoppretting"'en (hvis du OS med det da) noen prosenter. Står den f.eks på 12% er det 28,8 GB på disken din. Å sette det ned til en 2-3GB vil jeg ikke anse som farlig. Personlig har jeg slått den av for svært lenge siden.

Ja , slå av systemgjenopprettingen. Skjer det en skjelden gang at noe blir fucka, så er det beste å reinstallere os'et.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...