Gå til innhold

Den store distro-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg er også en av de som mener at Debian bør pelle seg ned til Arch, Gentoo og Slack :)

 

Jeg fatter ikke helt hva Debian gjør som en nybegynner distro..  :dontgetit: -- Du bør også sette opp "Server" svar. - Der kan du trygt skrive Debian :) -- Trustix er vel også en god server-variant selv om jeg ikke har hørt noe spam i fra Trustix-fronten her på forumet i det siste :p

Selv om Debian er en kraftig distro, egner den seg veldig godt til nybegynnere.

Der er jeg uenig. For det første må X settes opp manuelt, istedenfor at det ordnes automatisk. I tillegg må man bruke unstable av xfree86 hvis man har i det hele tatt litt nytt grafikkort. Ikke så greit for en nybegynner, i motsetning til mandrake/suse/fedora hvor alt "bare funker." Lenge siden jeg prøvde meg på debian, men noe nybegynner-distro var ikke inntrykket jeg satt igjen med i hvert fall.

 

Ooops, ble dette plutselig en distrowar? :wow: Men for all del, sett den som nybegynner hvis du mener det er riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er også en av de som mener at Debian bør pelle seg ned til Arch, Gentoo og Slack :)

 

Jeg fatter ikke helt hva Debian gjør som en nybegynner distro..  :dontgetit: -- Du bør også sette opp "Server" svar. - Der kan du trygt skrive Debian :) -- Trustix er vel også en god server-variant selv om jeg ikke har hørt noe spam i fra Trustix-fronten her på forumet i det siste :p

Selv om Debian er en kraftig distro, egner den seg veldig godt til nybegynnere.

Der er jeg uenig. For det første må X settes opp manuelt, istedenfor at det ordnes automatisk. I tillegg må man bruke unstable av xfree86 hvis man har i det hele tatt litt nytt grafikkort. Ikke så greit for en nybegynner, i motsetning til mandrake/suse/fedora hvor alt "bare funker." Lenge siden jeg prøvde meg på debian, men noe nybegynner-distro var ikke inntrykket jeg satt igjen med i hvert fall.

 

Ooops, ble dette plutselig en distrowar? :wow: Men for all del, sett den som nybegynner hvis du mener det er riktig.

Er ikke en distrowar. Er jo bare en diskusjon om hvor vi skal plassere Debian. selv om man må sette opp xfree manuelt, er det jo gode guider til det. Nybegynnere lærer av slikt.

Lenke til kommentar
Jeg er også en av de som mener at Debian bør pelle seg ned til Arch, Gentoo og Slack :)

 

Jeg fatter ikke helt hva Debian gjør som en nybegynner distro.. :dontgetit: -- Du bør også sette opp "Server" svar. - Der kan du trygt skrive Debian :) -- Trustix er vel også en god server-variant selv om jeg ikke har hørt noe spam i fra Trustix-fronten her på forumet i det siste :p

Noen som kan skrive om Trustix?

Lenke til kommentar

Hvilken distro er den som krever minst diskplass?

Trenger X. Eneste som skal kjøre er xmms. Tenkte litt på knoppix, kan kjøre rett fra cd. Jeg er litt usikker på hva jeg skal velge der. Eneste krav er at den skal kunne spille mp3. Så om det er et annet program som gjør at man kan spille musikk fra konsolle så er jo det flott.

Lenke til kommentar
Hvilken distro er den som krever minst diskplass?

Trenger X. Eneste som skal kjøre er xmms. Tenkte litt på knoppix, kan kjøre rett fra cd. Jeg er litt usikker på hva jeg skal velge der. Eneste krav er at den skal kunne spille mp3. Så om det er et annet program som gjør at man kan spille musikk fra konsolle så er jo det flott.

Gentoo og Debian vet jeg at tar veldig lite diskplass. Hvis du er nybegynner, er nok Debian det enkleste. Ellers har du Movix, som er egnet til multimedia.

Lenke til kommentar
Hvilken distro er den som krever minst diskplass?

Trenger X. Eneste som skal kjøre er xmms. Tenkte litt på knoppix, kan kjøre rett fra cd. Jeg er litt usikker på hva jeg skal velge der. Eneste krav er at den skal kunne spille mp3. Så om det er et annet program som gjør at man kan spille musikk fra konsolle så er jo det flott.

Gentoo og Debian vet jeg at tar veldig lite diskplass. Hvis du er nybegynner, er nok Debian det enkleste. Ellers har du Movix, som er egnet til multimedia.

Ja gentoo er et godt valg. Trur ikke den pcen kommer til å ha det beste av hardware.

Lenke til kommentar

Liker selv Slackware. Installeringen er lynkjapp, alt av programmer kommer rett fra source, pakkesystemet er standardisert, bra server- og multimedia-støtte (fant ut at slackware hadde full støtte for Audigy 2 platinum med mulighet til å kontrollere volum på alle inn- og utganger). Det er fullt mulig å starte med denne linux-distroen selv om man ikke har brukt linux før. Det har jeg selv gjort. Dette er kanskje den "reneste" linux-distroen. Dette er forresten også den eldste gjenlevende linux-versjonen, så folkene som utvikler denne, har lang erfaring.

Lenke til kommentar
alt av programmer kommer rett fra source

Hva mener du? Er ikke det felles for de fleste distroer?

fant ut at slackware hadde full støtte for Audigy 2 platinum med mulighet til å kontrollere volum på alle inn- og utganger

Det har vel mer med ALSA å gjøre, eller har slackware utviklet en egen løsning?

Det er fullt mulig å starte med denne linux-distroen selv om man ikke har brukt linux før. Det har jeg selv gjort.

Jeg begynte med Slackware som nybegynner, og ga opp.

Endret av yNx
Lenke til kommentar
Det er fullt mulig å starte med denne linux-distroen selv om man ikke har brukt linux før. Det har jeg selv gjort.

Jeg begynte med Slackware som nybegynner, og ga opp.

Jeg begynnte også med slackware som nybegynner.. det gikk helt greit

prøvde redhat/mandrake noen dager først.. men gikk lei av mangel på

ting å gjøre :roll:;)

 

husker jeg hadde en lang liste med kommandoer jeg lærte meg..

fant ut hvordan man kunne hjelpe meg selv, man, info, howto's ( /usr/doc/Linux-HOWTOs/ og /usr/doc/Linux-mini-HOWTOs/) osv..

 

btw, mplayer er tøft i console.. tenker på ascii output av filmer.. man

ser faktisk en god del :p

Lenke til kommentar
Det er fullt mulig å starte med denne linux-distroen selv om man ikke har brukt linux før. Det har jeg selv gjort.

Jeg begynte med Slackware som nybegynner, og ga opp.

Jeg begynnte også med slackware som nybegynner.. det gikk helt greit

prøvde redhat/mandrake noen dager først.. men gikk lei av mangel på

ting å gjøre :roll:;)

 

husker jeg hadde en lang liste med kommandoer jeg lærte meg..

fant ut hvordan man kunne hjelpe meg selv, man, info, howto's ( /usr/doc/Linux-HOWTOs/ og /usr/doc/Linux-mini-HOWTOs/) osv..

 

btw, mplayer er tøft i console.. tenker på ascii output av filmer.. man

ser faktisk en god del :p

Jeg hadde også prøvd mandrake først, men jeg var _helt_ blank da jeg prøvde Slackware. Problemene startet da jeg skulle få lydkortet til å virke. Da måtte jeg kompilere ny kernel, noe jeg aldri hadde gjort før. det gikk _ikke_ bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...