Gå til innhold

Den store distro-tråden


Anbefalte innlegg

hva med å skrive litt om systemkrav??

Linux kan kjøre på det meste, kommer bare ann på hva du skal bruke det til...

 

Kjører Fedora selv på en gammel laptop (266Mhz/128RAM). Den fungerer utmerket til surfing, chatting og texteditor. Går litt tregt å jobbe med Gimp/OpenOffice/o.l., men det går det også hvis man absolutt vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare se på FAQ-tråden: veldig bra i begynnelsen, men jeg gidder i hvert fall ikke å bla igjennom hele den når jeg lurer på noe. Det er mangel på organisering som har drept den (men akkurat det er ikke nødvendigvis noen sin skyld).

Det er vanskelig å organisere noe som en FAQ eller en distro-oversikt ved bruk av et web-forum som dette. En wiki med temaene til alle sticky-trådene hadde vært betraktelig mer egnet til jobben, og da kunne også alle vært med på utviklingen av teksten (se bare på wikipedia.org med over 500 000 leksikonartikler på drøssevis av språk).

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å organisere noe som en FAQ eller en distro-oversikt ved bruk av et web-forum som dette.  En wiki med temaene til alle sticky-trådene hadde vært betraktelig mer egnet til jobben, og da kunne også alle vært med på utviklingen av teksten (se bare på wikipedia.org med over 500 000 leksikonartikler på drøssevis av språk).

Absolutt, hadde vi hatt vår egen alinux side kunne vi jo egentlig bare satt i gang (jeg er helt seig av tolmodighet etter å ha smørt meg så mye pga alinux.no :p).

 

Men uansett: som sagt liker jeg at alt er samlet i første post :) Og FAQ-tråden er fin for de som bruker den.

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig i den FAQ'en din...

Du setter Arch i samme bås som Gentoo / Slack... Jeg personlig ville nok satt den sammen med Debian....

 

Men så var det dette med smaken da.... :p

Hadde vore artig å fått vite kvifor du meiner det, ikkje for å trolle, men fordi det virkelig er interesant

Lenke til kommentar
Hadde vore artig å fått vite kvifor du meiner det, ikkje for å trolle, men fordi det virkelig er interesant

Kan prøve å utdype hva jeg mener om det...

Har ingen erfaring med Slack, men Gentoo er det jeg bruker til vanlig.

 

Det jeg mener er den viktigst faktoren for hvordan man skal definere en distro er i første omgang installasjonsrutinene. Når installasjonen er unnagjort, er det jo ikke så veldig mye som skiller de ulike (selvsagt er det ulikheter, men de ser jeg bort ifra nå.... ;) )

 

Selve installasjonen til Debian og Arch er i mine øyne veldig lik. Enkel og grei meny som følger deg trygt igjennom installasjonen.

1. Partisjonering

2. Mounting

3. Nettverk

4. Pakker

+++

 

Med andre ord er det iallefall veldig ulikt i forhold til Gentoo (hvor alt gjøres med textcomandoer.. Om jeg ikke husker helt feil så er det muligheter for det i de to andre og, men du har iallefall valget).

 

Når vi ser på pakkehåndteringen, synes jeg (uten at jeg har stor kjennskap til noen av de) at Pacman og APT fungerer tilsynelatende likt...

 

#apt-get install <pakke>

#pacman -s <pakke>

 

begge to oppererer med binærepakker (ingen kompilering, selv om dette er mulig igjennom ABS på Arch)

 

Ble litt av alt her, men dere kan nå prøve selv og... Arch er iallefall en veldig spennende distro, og jeg vil ikke ha noe problemer med å anbefale både Arch og Debian (selv om Gentoo er i en helt annen divisjon da.... ;))

 

Tar forbehold om feil og uvitenhet... :cool:

 

Arild

Lenke til kommentar
Satt Arch i samme bås som Gentoo og Slackware fordi Arch er veldig minimalt og du må nok lese deg til det meste.

Men vil du ikke si at det er slikt med Debian og da?

 

Det er bra at du har tatt med en grov oversikt over hvilke distroer som passer til hvem. Vil nok uansett være mest aktuelt for nybegynnere som kanskje ikke vet at det er noe som heter SuSE, Gentoo, Debian osv... Så hvordan men kategoriserer de litt mer avanserte distroene får vel neppe noen betydning for de fleste. Og de som ønsker å prøve en litt vanskeligere distro, vet nok sånn ca hvor i terrenget den ligger på vanskelighetsgraden...

 

Så om du fortsatt ønsker å ha Arch sammen med Gentoo / Slack så er det greit for meg... :thumbs:

Lenke til kommentar
Satt Arch i samme bås som Gentoo og Slackware fordi Arch er veldig minimalt og du må nok lese deg til det meste.

Men vil du ikke si at det er slikt med Debian og da?

 

Det er bra at du har tatt med en grov oversikt over hvilke distroer som passer til hvem. Vil nok uansett være mest aktuelt for nybegynnere som kanskje ikke vet at det er noe som heter SuSE, Gentoo, Debian osv... Så hvordan men kategoriserer de litt mer avanserte distroene får vel neppe noen betydning for de fleste. Og de som ønsker å prøve en litt vanskeligere distro, vet nok sånn ca hvor i terrenget den ligger på vanskelighetsgraden...

 

Så om du fortsatt ønsker å ha Arch sammen med Gentoo / Slack så er det greit for meg... :thumbs:

Har ikke prøvd arch, men har inntrykk av at debian er litt mer nybegynnervennlig.

Lenke til kommentar

Jeg er også en av de som mener at Debian bør pelle seg ned til Arch, Gentoo og Slack :)

 

Jeg fatter ikke helt hva Debian gjør som en nybegynner distro.. :dontgetit: -- Du bør også sette opp "Server" svar. - Der kan du trygt skrive Debian :) -- Trustix er vel også en god server-variant selv om jeg ikke har hørt noe spam i fra Trustix-fronten her på forumet i det siste :p

Lenke til kommentar
Jeg er også en av de som mener at Debian bør pelle seg ned til Arch, Gentoo og Slack :)

 

Jeg fatter ikke helt hva Debian gjør som en nybegynner distro.. :dontgetit: -- Du bør også sette opp "Server" svar. - Der kan du trygt skrive Debian :) -- Trustix er vel også en god server-variant selv om jeg ikke har hørt noe spam i fra Trustix-fronten her på forumet i det siste :p

Selv om Debian er en kraftig distro, egner den seg veldig godt til nybegynnere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...