Gå til innhold

Hvilken linux?


Anbefalte innlegg

Hei :dontgetit:

 

Jeg er en fyr som har brukt windows i 5år og vill så gjerne prøve ett nytt OS nå, og da tenker jeg på Linux. Spørsmålet mitt er,

 

hvilket linux bør jeg velge?

 

er det lurt og kaste seg ut i en linux installasjon om jeg ikke vet noe om linux?

 

Jeg har hørt om suse , red hat osv. men klarer ikke og bestemme meg..

Endret av Clone baby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men er mandrake 9.2 en OS for lav kapasitets hoder  :roll: eller er den brukt av avanserte brukere?

Mandrake er midt imellom. Det meste kan gjøres enkelt med GUI, men selvfølgelig kan du gjøre ting manuelt via konsoll, og avanserte tjenester er tilgjengelige som på alle andre distroer hvis du installerer det.

 

Mandrake 9.2 er som nevnt vanvittig enkelt å installere, bare putte i CD'en, velge norsk etter en to-tre vinduer, og så er det gode forklaringer i installasjonsprosedyren på norsk.

 

EDIT: I586 CD'ene, last ned alle tre.

Endret av TopDog
Lenke til kommentar

Selv begynnte jeg med RedHat, og byttet gradvis ut windows mer og mer (er vel noen uker sien jeg sist var der inne, har glemt passordet til windows-pc'ne på skolen...)

 

Så kom fedora ("redhat 10"), og jeg begynnte å bruke det. Kjempefornøyd! Drifter i dag et nettverk av ca. 10 fedora-pc'r og en Debian server i skolens regi. Ca. et år siden jeg begynnte med Linux...

Lenke til kommentar
Men dere mener att jeg burde prøvd linux? eller er det bare dumt for meg som hav vært windows bruker i 5 år?

Prøv Knoppix, MandrakeMove eller lignende Live-CD først og se om du liker applikasjoner, GUI, brukeropplevelse o.l. først så slipper du å kaste bort masse timer med installasjon/avinstallasjon av noe du ikke vil ha.

Lenke til kommentar
Men dere mener att jeg burde prøvd linux? eller er det bare dumt for meg som hav vært windows bruker i 5 år?

Prøv Knoppix, MandrakeMove eller lignende Live-CD først og se om du liker applikasjoner, GUI, brukeropplevelse o.l. først så slipper du å kaste bort masse timer med installasjon/avinstallasjon av noe du ikke vil ha.

Hehe, tja, jeg har jo vinterferie og massevis av tid, + en pc uten OS på så jeg tror jeg legger inn hele driten nå som jeg bare sitter her, men takk for tipset :):)

Endret av Clone baby
Lenke til kommentar

HELT enig!

hvorfor ikke lage en eller annen iformasjonstråd ellerno som gir svar på

hva førstegangsvelgerne skal bruke..

låsing av den tråden også? vet mange ikke vil lese trådene fordi

de er alt for lange..

 

bare et tips/kast ut i luften

 

err.. man har jo nesten en slik tråd.. men ikke mange som ser den da.

hva med en som tar seg av bare distroer for 1gangsbrukere.. med navn om det samme?

Endret av zacky
Lenke til kommentar
msn: gaim, amsn

media player: mplayer, xine

 

Tror nok de fulger med mandrake.

Ja, Gaim, Mplayer og Xine følger alle med Mandrake. Til IRC følger Xchat med. For stort sett det meste du gjør på Windows finnes det et Linux alternativ. Aberet er bare at de ofte har litt kryptiske navn så de kan være litt vanskelige å finne.

 

Ang dere som klager over at slike tråder popper opp stadig vekk... vel, det finnes ingen distroFAQ her og nye distrioer, forbedrede distroer dukker jo opp nesten ukentlig, så det er ikke så lett for en "n00b" å vite hva som er best å satse på (om noen vet det...)

 

DistroFAQ er en god ide, men det vil trenge heavy oppfølging skal den være relevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...