Goophy Skrevet 4. mars 2004 Skrevet 4. mars 2004 Jeg satt og tenkte litt på å skaffe meg ny og bedre hadware nettopp. Et av kravene var at den skulle kunne klokkes høyere enn høyest og da måtte jeg jo ha masse god kjøling også. Så kom jeg til å tenke; "Har jeg faktisk bruk for den ekstra ytelsen overklokkingen gir meg?" Nei, jeg har egentlig ikke det, jeg bruker kanskje maks halvparten av datakraften jeg har til rådighet når jeg kjører at på standard. Har egentlig noen av dere bruk for den ekstra ytelsen? Selvfølgelig er det gøy å overklokke, se hvor høyt man kommer, er en viss spenning i det, men uansett...
PsychoPat Skrevet 4. mars 2004 Skrevet 4. mars 2004 Jeg har bruk for den ekstra ytelsen ja. Ikke det at det er så mye. Hovedgrunnen for veldig mange tror jeg er jakten på høyere benchmark score og at det er veldig morsomt. Det tror jeg veldig mange er enige i her på forumet. Spesielt det med at det er morsomt.
Muffinman Skrevet 4. mars 2004 Skrevet 4. mars 2004 Hvis man har utstyr som er veldig overklokkbart er det jo en del ytelse å hente, og jeg må si at videoredigering og rendring, samt encoding av diverse filmfiler går raskere. En jobb som tar flere timer vil være merkbart raskere utført om man klokker opp flere 10-prosenter. Du kan jo gjerne snu litt på spørsmålet, har jeg virkelig bruk for den ekstra ytelsen en 3.2 ghz P4 gir i forhold til en 2.8? For ikke å snakke om en 3.4? Har jeg virkelig bruk for ytelsen til et 9800 XT i forhold til et 9800 pro? Det er jo en vanvittig prisforskjell på slike komponenter. Men det er jo enkelt å klokke rimeligere utstyr til å yte BEDRE enn det beste som kan kjøpes. Mange som kjøper top notch utstyr, uten å ha bruk for det. Når man har hardwaredilla, synes overklokking er gøy og faktisk kan bruke ytelsen overklokking gir, kan det ikke bli bedre. Og så sitter man med utstyr som yter bedre enn det kraftigste på standard hastigheter ei stund, uten å ha betalt seg blakk...helt til det kommer noe nytt da...
SantaClaws Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 (endret) Jeg har hatt en Amd athlon Xp 2500 + på 2500 mgz ca 1 år nå, for et år siden var det ganske rått... Exempel bare... "En overklokka pc er "up to date" over mye lengre en en std.... " Skjærmkortet mitt derimot.... Fx 5800... hadde jeg bare kjøpt 9700 pro..... Selv om gpu core clock er overklokka med 150 mgz, og minnet med 450 mgz, så hjelper det hverken mot 9700 pro, 5900 ultra ++++ heh Endret 8. mars 2004 av SantaClaws
Samcki Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 Ja overklokking hjelper ja! les litt på guiden der står det en del fornuftig
F-r-e-d-r-i-k Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 Tro meg, du merker forskjell fra 2,8GHz til 3,5GHz. Utrolig mye raskere boot.
Goophy Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Skrevet 8. mars 2004 Men man har fortsatt ikke bruk for datakraften det gir... De fleste har ikke det!
Kozesmurf Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 fritidsproblemer.. hørt om det ? Va det som fikk meg til å klatte med pc'en. har nå gått over fra å megaoverklokke til å ha en noenlunde overklokking i en mest mulig stille maskin. fins ikke en vifte som går på full pupp. cpu er på koselige 13 grader og overklokka 300Mhz. har jeg bruk for det ? kjølinga kommer bra med i sommervarmen ettersom det både spilles og arbeides på maskinen. kreftene kommer bra med når jeg skal spille noe rått. et spill skal spilles med sine beste verdier, ikke "alternative" settings uten at pc'en høres ut som en turbin. eks. du kjøper ikke en bil med turbomotor uten å bruke turboen ass... og der kunne du jo spurt... "har man bruk for en turbo i en bil?" nei. egentlig ikke om man ikke febrilsk ønsker å knuse toppfarten ved første brua på motorveien.
Gef Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 (endret) Jeg har lagt merke til at hvis jeg klokker CPU'en min til 3.76GHz og kjører rammen på 1:1 altså 250MHz 2-2-2-6, så merker jeg stor forskjell fra 3.0GHz og 200MHz 2-2-2-6 på rammen. Klokker jeg CPU til 3.76GHz og har ram på 5:4 altså 200MHz 2-2-2-6 så merker jeg ikke så mye at det gjør noe, men forkjellen er der. Så på mitt system har rammen GANSKE mye å si Der jeg merker forskjell er f.eks når jeg sitter i windows og skal åpne programmer, skal gjøre mange ting om gangen også gå inn i spill går fortere. Endret 8. mars 2004 av Gef
Samcki Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 Men man har fortsatt ikke bruk for datakraften det gir...De fleste har ikke det! Vel min kjære venn. Hvis vi ikke trenger den ekstra kraften så stiller jeg deg et spørsmål: Hvorfor oppgrader en pc? overklokking er en billig oppgradering og ja jeg trenger den ekstra kraften.
Goophy Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Skrevet 8. mars 2004 Men man har fortsatt ikke bruk for datakraften det gir...De fleste har ikke det! Vel min kjære venn. Hvis vi ikke trenger den ekstra kraften så stiller jeg deg et spørsmål: Hvorfor oppgrader en pc? overklokking er en billig oppgradering og ja jeg trenger den ekstra kraften. Vet ikke hvorfor folk oppgraderer feks. fra p4 2,4 til 3,0 feks. Den siste oppgraderingen jeg gjorde nå var fra en p3 800mhz m/ riva tnt2 gfx kort. Jeg trengte sårt veldig mye mer datakraft til en del tunge bildeprogrammer. Så mye var umulig å oppnå ved kun overklokking...
Samcki Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 Så du sier: hva er forskjellen mellom en xp2500 og en xp3200? ja det er forksjell og ja den er merkbar
SpecialUnit69 Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 De fleste pc'er idag er gode nok for det meste av software og spill.... MEN kravene på spill og slikt blir stadig høyere, og hvis men da ikke vil investere i NYE DELER, så kan det lønne seg å presse litt ekstra ut av det man allerede har.... Personlig har jeg ikke bruk for overklokkede deler......Men det er jo fett å se hvor langt du kan komme
Goophy Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Skrevet 8. mars 2004 Så du sier: hva er forskjellen mellom en xp2500 og en xp3200? ja det er forksjell og ja den er merkbar 1500,- og 300mhz. Men jeg tenkte mer på ekstremklokking, som går godt over hva produsenten tilbyr av prosessoreffekt. Og forskjellen mellom en xp2500 og xp3200 er ikke veldig stor ved vanlig bruk, kun benchmarks og spresielle applikasjoner...
CSSSK Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Har man bruk for å kunne sparke ball? Har man bruk for å kunne danse? Har man bruk for å kunne spille trompet? Har man bruk for å trimme en gatebil? Overklokking er for mange en hobby. Noen har bruk for det, andre ikke...
SantaClaws Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Min xp 2500+ er klokka til 300 mgz over det xp 3200+ kjører på (2500 mgz), så jeg vi si at det er "liten" forskjell på 3200, og 2500... I allefall hvis du sammenligner med de første Barton 2500+ prosessorene
Samcki Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Men man har fortsatt ikke bruk for datakraften det gir...De fleste har ikke det! Vel min kjære venn. Hvis vi ikke trenger den ekstra kraften så stiller jeg deg et spørsmål: Hvorfor oppgrader en pc? overklokking er en billig oppgradering og ja jeg trenger den ekstra kraften. Vet ikke hvorfor folk oppgraderer feks. fra p4 2,4 til 3,0 feks. Den siste oppgraderingen jeg gjorde nå var fra en p3 800mhz m/ riva tnt2 gfx kort. Jeg trengte sårt veldig mye mer datakraft til en del tunge bildeprogrammer. Så mye var umulig å oppnå ved kun overklokking... Det er mulig jo! hmm en xp2500+ som er klokket til 2.5ghz har en ganske så stor ytelseshopp.
Jtand Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Hvis man har en gammel maskin har man bruk for det. Også er det litt gøy å fortelle til venner at man har så og så mange MHz...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå