Gå til innhold

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hyperthreading enabled/disabled i bios gjør at en annen kernel blir

installert ved inst. av os .

 

Ting som er os installasjons avhengig i bios er:

Hyperthreading

APIC

MPS versjon

ACPI

 

Endring av disse etter os installasjon er "no go" .

 

...

Må innrømme at jeg ikke var klar over dette...

Er det mer som ikke må endres etter installasjon av OS?

 

Nå vet jeg selvsagt ikke hva de originalt var satt til. Det betyr vel at jeg må sette verdiene til det jeg vil ha dem til, og så reinstallere windows?

Lenke til kommentar
Det betyr vel at jeg må sette verdiene til det jeg vil ha dem til, og så reinstallere windows?

Jepp, das ist korrekt.

Hmmm, nok en gang! Ja, ja....

 

Hvor finner jeg en god oversikt over de ulike verdiene i CMOS, hva de gjør og fornuftige alternativer? Håndboken til ASUS er fryktelig kortfattet i så måte.

Lenke til kommentar
Med ujevne mellomrom (men ganske så ofte) kommer blåskjermen frem. Feilmeldingen som kommer er: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

Har formatert og installert alt på nytt, men til ingen hjelp.

 

Ideer?

 

Asus P4P800 Deluxe

P4 3.0 GHz

1 GB Twinmos

Prøv å ta ut ett og ett tilleggskort (f.eks lydkort... spesielt lydkort fra Creative). Feilmeldinger med DRIVER_IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL ser ut til å handle om problemer med deling av IRQ-adresser (maskinvare-adresser).

 

Selv har jeg hatt et Creative Soundblaster 5.1 Live! lydkort som bare laga f**nskap. Samme med et integrert lydkort på hovedkortet... Prøv å ta ut/disable slike ting en etter en, for å sjekke om det hjelper. Samt også å laste ned nyeste drivere for ALLE ting ... selv om Windows har en eller annen standard-driver som ser ut til å fungere.

Ikke for å pirke, men vedkommende har fortalt at han ikke har tilleggskort. Så han har ikke noe å ta ut...! Må lese alt hehe! :thumbs:

Lenke til kommentar
Da blir det ingen blåskjerm, bare en automatisk restart.

Du kan fjerne en hake framfor "Automatisk restart" i eit eller anna oppsett på XP.

Dette er sikker berre lagt inn for at folk skal tru at blåskjerm ikkje opptrer så ofte

med XP. Men blåskjermen kan innehalde informasjon du gjerne skulle ha sett.

 

 

Edit:

Høgreklikk på Min datamaskin, Egenskaper, Avansert, Starte på nytt automatisk

i windows 2000.

Endret av bentose
Lenke til kommentar

Fikk akkurat samme feilmelding i dag når jeg skulle installere laptopen min (IBM X31). Alt gikk greit helt til jeg skulle installere lydkort driverne. Da starta maskina kun opp annenhver gang - og ellers i blåskjerm. Reintallerte og installerte alt unntatt lydkort og alt var stabilt. Slengte deretter på lydkortdrivere og den ble buggy igjen. Skal sjekke litt mer i morra, men i mitt tilfelle er det feil/inkompabilitet med lyd driverne. Har forøvrig det derre Soundmax integrert tingen...

Lenke til kommentar
Denne feilmeldingen kan skyldes mange ting. For å finne ut hva det er må du slå av automatisk restart slik som bentose foreslår slik at du ser hvilken driver det er som krasjer.

Det har jeg gjort, og da får jeg en av de to feilmeldingene jeg har referert til tidligere, uten drivernavn.

 

Men andre ganger får jeg likevel bare en automatisk restart. Uten forvarsel blir det svart skjerm, og maskinen starter på nytt.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Disse feilmeldingene er ofte vanskelige å tolke, men som mange har sagt tidligere i tråden (fin trådnekrofili forresten), så er de ofte driverrelaterte. I og med at problemet oppsto da du fikk nytt skjermkort tipper jeg at problemet kommer fra en av følgende muligheter:

 

- ATI-driverne er i konflikt med noen andre drivere i systemet.

- Strømforsyningen er ikke kraftig nok til å drive systemet ditt med det nye skjermkortet.

 

Det kan være andre ting som forårsaker problemet, men disse er de jeg umiddelbart finner mest realistiske. Svar uansett gjerne på følgende spørsmål:

 

1. Skjermkortet du byttet ut til fordel for HD5750, var det fra en annen produsent enn ATI?

2. Hva er spesifikasjonene for strømforsyningen din?

 

Ting du kan prøve allerede nå er å koble fra alle tilkoblede enheter som ikke er kritiske for bruk av systemet (som joystick, printer og liknende). Deaktiver gjerne enheter som er integrert på hovedkortet også (lydkort, skjermkort, modem etc), dette gjøres i BIOS. Om dette hjelper er det nok et driverproblem som ligger bak, og i så tilfelle tipper jeg en full reinstall av Windows vil være beste løsning.

 

Dersom du har mange harddisker i systemet ditt kan du også koble fra alle (unntatt systemdisken) samt dvd-rom, muligens kan dette få strømforbruket langt nok ned dersom det er dette som er problemet. Hvis dette hjelper trenger du muligens en ny og kraftigere strømforsyning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...