Gå til innhold

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

http://www.jsiinc.com/SUBM/tip6000/rh6045.htm

 

står noen tips om hva du kan prøve på den siden

 

This problem can be caused by:

 

1. A damaged Virtual Memory Manager Page file.

 

2. A faulty RAM (memory) module.

 

3. A RAM module that is NOT compatible with the computers chip set.

 

så hvis du har 2 minnebrikker så anbefaler jeg at du prøver å fjerne den ene for å se om problemet går bort, hvis ikke så prøver du med den andre brikken, på den måten kan du utelukke om det er minnebrikkene som forårsaker problemet.

gjerne kjøpr memtest86 som noen nedenfor anbefalte.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
Med ujevne mellomrom (men ganske så ofte) kommer blåskjermen frem. Feilmeldingen som kommer er: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

Har formatert og installert alt på nytt, men til ingen hjelp.

 

Ideer?

 

Asus P4P800 Deluxe

P4 3.0 GHz

1 GB Twinmos

La meg gjette,.,. Du har Norman Internet Firewall og en p2p klient? Løsning--> kvitt deg med Norman.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips, men...

 

Memtest86 kjører og kjører, men finner ingen feil....

Kan jeg da gå ut i fra at RAMen er i orden? Og er det i så fall ikke nødvendig å plukke ut RAM-brikkene? (Er det forresten mulig å kjøre med bare en RAM-brikke?)

Har brukt standardinnstillingene i Memtest86, er det lurt?

 

 

Nei, jeg har ingenting fra Norman installert.

Lenke til kommentar
Takk for gode tips, men...

 

Memtest86 kjører og kjører, men finner ingen feil....

Kan jeg da gå ut i fra at RAMen er i orden? Og er det i så fall ikke nødvendig å plukke ut RAM-brikkene? (Er det forresten mulig å kjøre med bare en RAM-brikke?)

Har brukt standardinnstillingene i Memtest86, er det lurt?

 

 

Nei, jeg har ingenting fra Norman installert.

Høyst sansynlig så har du en dårlig driver. Feks. Du bruker en Windows 2000 driver til ditt isdn kort og du har Windows Xp. Eller at driveren er gammel.

Endret av maximus
Lenke til kommentar

Ingen konflikter under enhetsbehandleren?

 

Uansett kan du frigjøre endel IRQ adresser ved å disable com1&2 + parallelporten i BIOS. (Hvis du ikke har noe tilkoblet der da)

 

Etter denne blåskjerm-meldingen din skal det stå nevnt minst ett filnavn. Gjerne en .dll eller .sys-fil, hva heter denne?

Lenke til kommentar

Kommer etter min erfaring, og jeg har fikset ganske mange hundre pc'er gjennom min karriere, av hva som helst. Men statistisk sett er det som regel minne eller grafikkort som er problemet. Prøv med et annet kompatibelt grafikkort, du har jo allerede kjørt memtest så da er det sansynligvis ikke minne. Dersom det ikke fungerer, kan det også være prosessoren som i enkelte, sjeldne tilfeller gir slike symptomer.

 

Hvilket grafikkort har du? En bios oppgradering kan i enkelte tilfeller også være løsningen. Sjekk produsentens hjemmeside for mer info om dette.

 

- Judaz -

Lenke til kommentar

Samtidig med at jeg formaterte c: og reinstallerte winxp benyttet jeg sjansen til å bytte skjermkort. Hadde et Gainward GeForce2 Ti, nå har jeg et Radeon 9800 Pro. Det har ikke endret noe, så jeg tror neppe det er skjemkortet.

 

Det dukker ikke opp noe filnavn på blåskjermen.

 

Jeg bør kanskje legge til at innimellom kommer det blåskjermer med andre feilkoder, men de husker jeg ikke nå...

 

Dessuten synes det som det er ekstra mange feil under booting, på litt varierende steder, men såvidt etter at windows begynner å røre på seg. Da blir det ingen blåskjerm, bare en automatisk restart.

Lenke til kommentar
Memtest86 kjører og kjører, men finner ingen feil....

Kan jeg da gå ut i fra at RAMen er i orden? Og er det i så fall ikke nødvendig å plukke ut RAM-brikkene? (Er det forresten mulig å kjøre med bare en RAM-brikke?)

Har brukt standardinnstillingene i Memtest86, er det lurt?

Hvis du kjører alle testene i memtest86 vil dette ta en del timer (minst 5-6 timer). Sett den på over natten med alle testene.

 

mag

Lenke til kommentar

Gjør andre valg.

Default innstillingene er de 7 første testene - disse tar ca 20 minutter. Test 8 til 11 tar ca 5 timer:

 

Test 0: 0:05

Test 1: 0:18

Test 2: 1:02

Test 3: 1:38

Test 4: 8:05

Test 5: 1:40

Test 6: 4:24

Test 7: 6:04

 

Total Time for Default tests: 23:16

 

Test 8: 12:30

Test 9: 49:30

Test 10: 30:34

Test 11: 3:29:40

 

Total Time for All tests: 5:25:30

 

Les readme-filen som følger med memtest86 for å vite mer..

Lenke til kommentar
Med ujevne mellomrom (men ganske så ofte) kommer blåskjermen frem. Feilmeldingen som kommer er: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

Har formatert og installert alt på nytt, men til ingen hjelp.

 

Ideer?

 

Asus P4P800 Deluxe

P4 3.0 GHz

1 GB Twinmos

Prøv å ta ut ett og ett tilleggskort (f.eks lydkort... spesielt lydkort fra Creative). Feilmeldinger med DRIVER_IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL ser ut til å handle om problemer med deling av IRQ-adresser (maskinvare-adresser).

 

Selv har jeg hatt et Creative Soundblaster 5.1 Live! lydkort som bare laga f**nskap. Samme med et integrert lydkort på hovedkortet... Prøv å ta ut/disable slike ting en etter en, for å sjekke om det hjelper. Samt også å laste ned nyeste drivere for ALLE ting ... selv om Windows har en eller annen standard-driver som ser ut til å fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...