Gå til innhold

Et hd problem for eksperter....


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal flytte min gamle 40GB disk (boot hardisken) fra min gamle amd 1200

til min nye amd64 3200 maskin. Har win 2k. HD'en funker som bare det i min gamle maskin, men jeg får ikke bootet opp min nye maskin. Får ikke blåskjerm, og det kommer opp at den laster inn windows (ser at den laster i dos, streken nede). Har prøvd å boote i safe mode, da stopper den på 4. linje ved system32 et-eller-annet.

 

Noen som har noen gode råd?

 

jeg må jo oppdatere drivere idet den står i min nye maskin, men jeg kan vel ikke gjøre det på min gamle maskin før jeg setter den inn i den nye? eller?

 

what 2 do?? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DU prøver altså å boote Windows som er installert for en maskin, i en helt annen maskin. Det går ofte ikke bra, av gode grunner.

Du kan også forsøke en Repair install, det oppfører seg akkurat som en vanlig installering men du beholder det du hadde fra før. Men det beste er muligens å installere helt på nytt.

Lenke til kommentar

Veldig godt råd: "Ta backup først!"

 

Mindre gode råd:

Det burde ikke være et problem med så nye maskiner, men sjekk at antall sylindre og slikt er riktig i bios.

 

En annen mulighet er at win2k misliker hovedkortet ditt sterkt. Har vært borti det når jeg prøvde å innstallere win2k på en nyere maskin (dvs helt ny innstallasjon)

 

Hvis du har innstallert noen hovedkort spesifike ting (som via 4 in 1) eller ide driver eller chipset driver så kan du jo prøve å fjerne de.

 

Trodde jeg hadde et godt råd, men jeg fant det ikke i hjernen min :no:

 

Må nok sove :yes:

Lenke til kommentar

Ville vel tro at det er overgangen fra 32 bit til 64 bit som kan han noe å si her. Stort sett vil du vel få opp en 2k installasjon på en annen maskin, bare masse masse drivere som må installeres i etterkant, men mellom disse to chipsettene kan det være store forskjeller for windows, slik at den ikke helt takler det sånn uten videre.

Lenke til kommentar

Har gode erfaringer med å bytte hd mellom pcer i win2000. Må selvsagt reinstalere en del drivere.

Det er ett untak noen hovedkort har ulike harddisk kontroller drivere, dette gjør at win2000 starter å laste og så stopper opp. Må da reinstalere hele svineriet.

Skal finnes en løsning på dette ved å få 2000 til å laste flere drivere ved oppstart men har ikke prøvd denne.

 

Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar

Sett den tilbake i den gamle maskinen, så tar du å fjerner drivere som er spesifike for denne; f.eks IDE ATA/ATAPI-kontrollere, scsi kontrollere, lydkort, skjermkort(dersom du ikke skal bruke det samme) + universal seriell busskontroller'e.

 

Så tar du å setter den inn i den nye igjen å installerer de driveren når du får spørsmål om det.

Dette har hverfall fungert med meg.

 

edit: kan være kjekt å ta med driverene for nettverkskort å modem også

Endret av BioAcid
Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt så må alle drivere som er til den gamle hardware fjernes først før man flytter harddisken over til det nye systemet. Jeg har selv gjort denne jobben en del ganger og det har gått veldig bra. Første oppstart på ny hardware tar jo også litt tid da etter som div. nytt skal detekteres og konfigureres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...