Gå til innhold

kamerat skal ha ny PC rundt 3000kr


Anbefalte innlegg

ein kamerat av meg skal ha ny maskin.. Han vil bruke ca 3000kr til sjølve Datamaskina(uten skjerm, tastatur etc)

 

Hovudkort med audio kort og lan er jo ett pluss..

 

Han har tenkt å spele spel som Warcraft 3 og kanskje Morrowind.

 

* eit low-end 3dkort

* 40/60 giga bør holde.

* Hovudkort med Audio og Lan?

* Ikkje meir enn MAKS 3500kr

* Skal ha ram

* dvs alt som skal til for å bruke ei maskin. inkludert DVD rom

 

Har brukt search funksjonen og ja eg har funne postar.. Men vil ha andre forslag enn det eg fann.

 

EDIT: høh glømte å skrive noke..

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ein kamerat av meg skal ha ny maskin.. Han vil bruke ca 3000kr til sjølve Datamaskina(uten skjerm, tastatur etc)

 

Hovudkort med audio kort og lan er jo ett pluss..

 

Han har tenkt å spele spel som Warcraft 3 og kanskje Morrowind.

 

* eit low-end 3dkort

* 40/60 giga bør holde.

* Hovudkort med Audio og Lan?

* Ikkje meir enn MAKS 3500kr

 

Har brukt search funksjonen og ja eg har funne postar.. Men vil ha andre forslag enn det eg fann.

hmmm...

 

Det skal faktisk ikke mer en 3000 kr i en pc, altså uten skjerm, mus og tastatur for bare ca. 2800 kr kan du få dette..

 

cpu: AMD Athlon barton 2500 link: https://prisguiden.no/produkt/73. ca 700 kr

 

hovedkort:MSI KT4 Ultra link: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...product_id=1763. ca 400 kr

 

3dkort: Sapphire Radeon 9600XT 128 MB link: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=15012 ca 1200 kr

Hvis dette 3d kortet er for dyrt prøv dette: Hightech Excalibur Radeon 9600 128MB link: https://prisguiden.no/produkt/4398. ca 1000kr

dette er de 3d kortene der du får mest for pengene... men gå for XT versjonen.

 

hardisk: Western Digital Caviar 80 GB - 7200 (WD800BB) link:

https://prisguiden.no/produkt/2644 ca 550 kr..

 

med denne pc'en kan du kjøre mye mer en morrowind og warcraft 3...

 

lykke til..

Lenke til kommentar

Han sier tilogmed at han SKAL ha ram, og da må du legge til kanskje 500-800kr mer på den lista di even89.

 

en annen ting er at han godt kan gå for duron 1600 til de to spilla. for han trenger ikke mer. 9600 er bra kjøp men kanskje også "overkill" så om du finner ett brukt gf 4 på bruktmarkedet eller demobrukt på en webshop går det greit. eller funker et gf 5200 non ultra til disse spillene også (har det kortet i andre pc'en min) disse gfx kortene finnner du ned til 500kr.

 

kt400 var greit, i tilfelle han senere vil oppgradere littegrann, til en 2500+ når han trenger det.

 

Skal det BARE være spill trenger du ikke mer enn 80gig, men det skjer vel aldri at den ene og alene blir brukt til BARE det ;)

 

vel det var mine tips. gadd ikke finne dem frem fra prisguiden siden du sikkert er i stand til å gjøre det selv :)

 

-bugbear

 

edit: resten er vel ganske greit smak og behag i mus, tastatur og kabinett valg. Om han trenger en sjerm burde han kanskje spare litt mer, for ett bra skjermkjøp angrer man aldri på. :thumbup:

Endret av bugbear
Lenke til kommentar

eksempel på oppsett...

 

 

Kabinett - In-Win S551 Midi Tower 300W - 591,-

 

Prosessor - AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz BOXED - 783,-

 

Hovedkort - Abit NF7 V2.0 Hovedkort for Socket A - 709,-

 

Minne - TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5 - 773,-

 

Harddisk - Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM - 576

 

Nå er vi oppe på 3432,- og som du skjønner så må jeg bevege meg over budsjettet da det gjenstår et skjermkort, samt CD-stasjon (spiller/brenner) og diskettstasjon...

 

men en floppy har han sikker, hvis ikke så har sikkert fattern hans en løs på jobben som det sikkert ikke gjør noe om han "låner".. eller så har han kanskje samlet på den fra den forrige PCen hans...

samme gjelder egentlig også CD-spiller...

 

da gjenstår det som sagt et skjermkort... til spillene han spiller så holder dette kortet (bra):

PowerColor Radeon 9200 128MB DDR - 636,-

 

skal han ha en en del å gå på så bør han han velge dette:

Sapphire Radeon 9600 Atlantis 128MB DDR - 955,-

 

 

 

Beklager så mye for at jeg kom over budsjettet, men klarte ikke å få det noe særlig billigere....

 

 

**Edit: SkriveGunn

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

problemet med å handle på fleire webshops er at porto utgifta blir ganske stor .. Da vil det muligens vere like rimelig å handle ved kun ein.. Eller?

 

(tar utgangspunkt sida en av postane oppom baserte seg på prisar frå prisguiden.)

 

 

EDIT: tviler på at han klarer å fylle 80 giga.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
problemet med å handle på fleire webshops er at porto utgifta blir ganske stor .. Da vil det muligens vere like rimelig å handle ved kun ein.. Eller?

 

(tar utgangspunkt sida en av postane oppom baserte seg på prisar frå prisguiden.)

 

 

EDIT: tviler på at han klarer å fylle 80 giga.

Helt enig!!!

 

Er bare tull å blande webshops

....

 

Tror du det holder med 40 GB?

 

Da kan du trekke fra ca. 100 kr... men jeg syns det er dumt... man får 40 GB mer (doble plass) for 100 kr liksom...

Lenke til kommentar

han treneger mer diskplass enn prossesor ytelse til de spilla (lite overdrivelse, men diskplass er mye mer nyttig uansett), de kjører helt fint på min athlon t-bird 1400mhz, gf fx 5200, 512 ddr, og MSi Kt3-ultra2.

er han kresen så må han ut med det dobbelte, men som jeg sa tidligere, 2500+ blir nesten sløsing da han ikke vil merke forskjell.

Endret av bugbear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...