Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Cruise Control Oppkjøring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ser heller ikke poenget med dette. Kjører ofte bil med cruise control og automat selv, men rundt i byen/nærområdet (trondheimsområdet) er det meget få plasser det egner seg å bruke cruisecontrol. Omtrent bare på E6 ut fra byen (70 og 80 sone) eller motorveier.

 

tviler på at du skal kjøre så lenge på slike veier under oppkjøringa ;)

Lenke til kommentar

joda det er fullt lovlig, da min kjørelærer fikk det på sin bil undersøkte han det og da viste det seg at det va fullt lovlig. Jeg brukte det uten reaksjon fra sensor. dessuten er det ganske kjekt på oppkjøring, si du kjører på en lang strekning med 50km/t da setter du bare criusecontrollen på og trenger ikke å bekymre deg for om de overskrider fartsgrensa :green:

 

criusecontroll = :thumbs:

Lenke til kommentar

Om man får lov eller ikke kan vel variere fra sensor til sensor. Enkelte vil kanskje godta det. Har hørt om tilfeller der man ikke engang får ha på seg solbriller, da sensoren vil se at eleven aktivt bruker speilene, selv om det kan gå ut over sikkerheten. Det skader jo ikke å spørre.

 

Men hvis du ikke klarer å holde fartsgrensene på oppkjøringa, så bør du vel kanskje ha noen flere kjøretimer.

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Fikk ikke lov til å bruke solbriller når jeg kjørte opp. Har gjort det fire ganger (bil, lastebil, lastebil med henger og buss før noen tror jeg har driti på draget flere en en gang :p )

Han ville se at jeg brukte speilene.

Var litt heldig med været de gangene jeg kjørte opp. Hadde det vært snø og blå himmel og sol. Så kunne jeg likegodt a tredd en bøtte over hue, ser ikke en dritt.

 

Men tror at dette kommer litt an på hvem du får som sensor.

Lenke til kommentar
hvis man trenger cruisecontrol for å klare å holde seg akkurat på (evt litt under) fartsgrensa burde man ikke få lappen enda..

kan vel sei det, men det er framleis lov, leraren min undersøkte og eg snakka litt med sensor om det under oppkjøring. Joda det er lov. Men om det burde vera lov er ei heilt anna sak. eg ser ingen grunn til å forby det. Om du klarer å holde fartsgrensa eller ikkje på ein lang rett strekning har lite eller ingenting med kjøreferdighetene å gjera, det einaste ein oppnår med CC i slike tilfelle er at du får nokre sekunder på å pusta djupt, å kjøla seg ner litt. ein kan jo ikkje bruka CC i nokon form for traffikkavviklingsituasjonar, dermed er det heller ikkje avgjerande på kjøringa di.

 

 

.....å...nei eg treng ikkje CC for å halda fartsgrensa men det er lett å halda auga på vegen å litt lite på speedometeret under oppkjøring! spørr alle dei som har stroke nokre gonger (eg er ikkje ein av dei :green: )

Lenke til kommentar

Det er ikke noe forbud mot å bruke det så vidt jeg vet! Tror det kommer mer ann på om kjørelæreren tillater det!

 

Når søskenbarnet mitt hadde langkjøring spurte faktsike kjørelæreren om hun ville at han skulle sette på CC for henne!

 

BTW: Hun svarte nei...

Lenke til kommentar
hvis man trenger cruisecontrol for å klare å holde seg akkurat på (evt litt under) fartsgrensa burde man ikke få lappen enda..

Hehe - helt enig. Å holde jevn fart er så elementært at hvis du ikke klarer det så har du ihvertfall ikke noe bak et ratt å gjøre.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Tja.. hvorfor ikke bruke cruisekontroll når man har alle de andre elektroniske støttehjulene i bilene fra før?

 

Synes glattkjøring burde vært obligatorisk i en bil uten ABS, ESP ++ og uten servo. Noe helt annet å kjøre uten alt det.. Pluss at det er mye morsommere :thumbs:

Lenke til kommentar
Tja.. hvorfor ikke bruke cruisekontroll når man har alle de andre elektroniske støttehjulene i bilene fra før?

 

Synes glattkjøring burde vært obligatorisk i en bil uten ABS, ESP ++ og uten servo. Noe helt annet å kjøre uten alt det.. Pluss at det er mye morsommere :thumbs:

Da jeg tok glattkjøringa måtte vi kjøre både med og uten ABS og ESP.

Lenke til kommentar
jeg lærte meg "glattkjøring" uten abs/esp/servo men med bakhjulstrekk helt selv etter jeg hadde kjørt opp ;) Mye morsommere på en snødekt parkeringsplass.

så lenge du ikkje øver deg på vegen så er det vel OK (og sikkert mykje kjekkare ;) )

 

 

sånn ellers, ja det er elementært å halda farten i ein bil. joda eg kan det eg og. men nå som CC er eit av dei hjelpemidla som e tilgjengelige i bil så må ein kunne bruka det og (ikkje at det er noko vanskeleg). ei oppkjøyring handlar og om å kunne beherske bilen med alle hjelpemidler som ein kan nytta seg av. ein annan ting, kvifor ikkje gjera oppkjøyringa så enkel for seg sjølv som mogleg? det er ikkje mot lova, difor ser eg ikkje nokon grunn til at ein ikkje skal nytte CC under oppkjøyring, trur ikkje at nokon av dykk ville unngått å bruka CC berre av prinsipp! det er jo berre dumt.

 

"nei i prinsippet er eg imot CC på oppkjøyring, difor vil eg ikkje nytta dette fine hjelpemiddelet som er tilstades i bilen og som eg lovleg."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...