Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISDN og ADSL


Anbefalte innlegg

Jeg har nå kommet i den heldige situasjon at jeg har fått tilgang til bredbånd (ADSL) etter x antall år med venting. Jeg sitter med ISDN fra før. Vi skal bestille ADSL snarest mulig, men har noen spørsmål først. Siden telefonledningen allikevel skal splittes (der en går til telefon og en til internett) så skjønner ikke jeg helt meningen med å fortsette å ha ISDN. Vi vil jo allikevel få telefon og internett forbindelse uten ISDN?. I tillegg sparer vi pengene Telenor krever for leie av ISDN boksen. Er det virkelig nødvendig med ISDN da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint å ha adsl og bare en telefonlinje (analog) . Problemet er at Telenor må koblet tilbake til analog og for den jobben skal de ha rundt 1000kroner for .

 

Man bør da regne litt på om det virkelig lønner seg å gå tilbake til analog telefon . Man mister nummervisingen som noen sier man kan ha på analog til 25kroner .

 

Siden det koster 990 eller .no å skifte tilbake vil det ta noen måender før man har spart "flyttegebyret" . Prisen for ISDN pr måned er 239 kroner mens analog er på 159 . Alså sparer man 80kroner pr måned med analog linje .

 

For å spare inn byttet så går det da 12.37 måneder før man er på 0 og dette er uten nummervising på den analoge linjen . Om man tegner nummervising så går det 18måneder før man faktisk begynner spare 80 kroner pr måned på å bytte til analog linje fra isdn etter å ha fått adsl .

Lenke til kommentar

hei.

 

vi byttet fra ISDN til analog telefonlinje i juni. Dette er imidlertid noe jeg ikke uten videre vil anbefale videre. Man sparer riktignok 70 kr pr måned, men telenor skal ha et betydelig beløp for å byttet (990?). Dessuten var vi nødt til å kjøpe et par nye analoge telefoner.

 

Midt tips er derfor å ha ISDN noen måneder til, og se om såkalt "IP-telefoni" leverer etter forventningene. Telenor tar nemlig ikke gebyr om man sier opp hele telefonabonnementet.

 

ola

Endret av Ola_os
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...