Gå til innhold

Bør forhandlerne slutte å selge mobiler?


JZA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enklere med reklamasjon og service på telefonene, produsenten gir deg bare en ny telefon når de utbedrer feilen. Dette vil kanskje gjøre mobilene billigere også? I alle fall samme prisnivå, når forhandlere ikke tar noe fortjeneste.

Største problemet man har er jo at produsentene nekter å ta imot ødelagte produkter. Butikken jeg jobber i må selge mobiltelefoner vi er klar over har fabrikasjonsfeil ved salgstidspunktet for ikke å tape hele varens verdi. Spesielt gjelder dette Nokia, de er noe herk.

 

Når kundene da kommer tilbake til oss i butikken og reklamerer på den ødelagte telefonen etter en dag eller to er vi pent nødt til å sende den til reperasjon, fremfor å erstatte produktet med et nytt. Alt av den enkle grunn at produsentene er noen jævler!

 

Beste for forbrukerne er nok at butikkene selger mobilene, slik det er idag.

Lenke til kommentar

Dere MÅ ikke selge produkter som dere VET har feil, men dere gjør det likevel?????? Med andre ord skyver dere dritten over på kundene... feteste innrømmelsen jeg har lest på lenge!

 

Hvilken kjede jobber du i da? For den skal jeg ****** meg sky som pesten heretter... hehe

 

Men du glemmer jo at det finnes noe som heter forbrukerkjøpslov da... :D Kunden er den som velger om det skal repareres eller ikke, ikke selger.

 

Er for dumt hvis dere bruker argumentet "produsentene er noen jævler" for å slippe å følge forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Dere MÅ ikke selge produkter som dere VET har feil, men dere gjør det likevel??????

 

Men du glemmer jo at det finnes noe som heter forbrukerkjøpslov da... :D Kunden er den som velger om det skal repareres eller ikke, ikke selger.

 

Er for dumt hvis dere bruker argumentet "produsentene er noen jævler" for å slippe å følge forbrukerkjøpsloven.

1.

Kjeden jeg jobber i har såpass lave priser at om vi skulle kassere én telefon måtte vi solgt 50 andre bare for å dekke inn tapet.

Så enten så MÅ vi selge telefonen vi vet det er noe galt med, eller så må vi trekke inn årene og slå oss konkurs. Enkelt og greit.

Dette er en konsekvens av den stadig økende konkurransen i markedet.

 

2.

Du har helt rett i at kunden kan velge mellom reparasjon eller omlevering SÅ LENGE DETTE IKKE GÅR NEVNEVERDIG UTOVER FORHANDLEREN ØKONOMISK.

Problemet er at forhandleren ikke får tilbake noe for den aktuelle telefonen fra produsentene og lider da et stort tap (se nr 1)

Forhandleren kan derfor kreve at telefonen skal til reperasjon og ikke omleveres!

(Dette har også blitt godkjent av Forbrukerrådet)

 

Kunden vil i disse tilfellene får en lånetelefon i ventetiden som er på ca én uke

Lenke til kommentar
1. Kjeden jeg jobber i har såpass lave priser at om vi skulle kassere én telefon måtte vi solgt 50 andre bare for å dekke inn tapet. Så enten så MÅ vi selge telefonen vi vet det er noe galt med, eller så må vi trekke inn årene og slå oss konkurs. Enkelt og greit. Dette er en konsekvens av den stadig økende konkurransen i markedet.

 

2.

Du har helt rett i at kunden kan velge mellom reparasjon eller omlevering SÅ LENGE DETTE IKKE GÅR NEVNEVERDIG UTOVER FORHANDLEREN ØKONOMISK. Problemet er at forhandleren ikke får tilbake noe for den aktuelle telefonen fra produsentene og lider da et stort tap (se nr 1) Forhandleren kan derfor kreve at telefonen skal til reperasjon og ikke omleveres! (Dette har også blitt godkjent av Forbrukerrådet)

 

Om den kjeden du jobber i kjøper inn så dårlige produkter, så bør kjeden ta den diskusjonen med produsenten om retur av varer. Men isteden SELGER dere varen.

Hvor mye tror du dere tjener på å måtte betale for masse reparasjoner, hvis tapet på en telefon (som dere får refundert fra produsent dersom det er fabrikkfeil) er så stort at dere må selge 50 nye telefoner (fulle av feil!) for å dekke det tapet?

 

Det er jaggu meg det DUMMESTE jeg har hørt på lenge! Gjør kundene dine en tjeneste, og la være å selge noe du VET har en feil! Gjør dere ikke det, så fortjener dere å gå konkurs :D

 

 

2. Gi meg en dokumentasjon på at Forbrukerrådet sier det er greit at butikken velger om det skal repareres eller omleveres. Så skal jeg gi meg.

Lenke til kommentar

1.

Hadde du tenkt deg littegrann om før du svarer på innlegget mitt hadde du sett at hele grunnen til at det er slik vi må gjøre det er at PRODUSENTEN IKKE REFUNDERER telefoner vi må reparere, siden de faktisk ikke har fått noen kjøpsdato enda. Dette gjelder for tiden kun Nokia, da de andre produsentene endelig har skjønt problemet og hjelper oss med saken.

 

2.

Jeg kan ikke hjelpe deg med dokumentasjon på dette, da det er en internsak i bedriften, som vi ikke får lov til å spre til andre enn de kundene det faktisk gjelder. Ikke spør meg hvorfor.

Vi har vært igjennom lange forhandlingsrunder med Forbrukerrådet og ble enige om at dette var helt grei praksis (foreløpig) så lenge produsentene er så vanskelige som de er.

Etterhvert skal det legges klarere regler mellom produsent og forhandler også som gjør det enklere for forhandlere å få dekt sine tap av produsentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...