Gå til innhold

Lei av støy


Anbefalte innlegg

Har vurdert nå å få bort støyen i PC'en min, og har sett på følgende:

 

Thermalright SLK900 Socket A kjøler u/ vifte

Papst 92x92mm vifte 23dB

Zalman Heatpipe GPU kjøler

Støydempet drevramme (gummioppheng)

 

Har også sett på en PSU...

MIST 430W PSU... (LINK)

 

Hva tror dere om dette? Kan det bli stille?

Viftekontroll skal jeg også ha... så det kan justeres.

Alt skal monteres i et Lian Li kabinett...

 

Hva tror dere?

Endret av pZion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres bra, men dyrt ut. Det er absolutt "topp of the line" om du tenker ytelse, så om du har lyst til å bruke så mye penger så sett i gang.

 

Jeg har bare et par ting å si:

1: Velg 350w strømforsyningen fra MIST med 120mm vifte.

2: Drevrammen kan du lage selv.

3: Thermalright har en aluminiumkjøler for 80mm vifter som koster mye mindre. (trykk på link i sig, helt nede på siden)

Lenke til kommentar

Hei... takk for svar.

 

Jeg regnet ut på denne at jeg trengte 384W, blir det ikke litt lite med en 350W PSU da? Eller fungerer det allikevel?

 

Ang. kjøler, så vil jeg helst bestille den fra microplex fordi jeg får litt rabatt, samtidig som det da blir samlet frakt (Må spare der jeg kan spare, er allerede over budsjettet).

 

Men tror du denne vil gjøre samme nytten som den du viste meg?

 

 

EDIT: Er også åpen for andre forslag til kjølere... så bl.a. litt på Silent Twin... har du noe å anbefale?

Endret av pZion
Lenke til kommentar

Ligg unna Silent Twin. Den bråker for mye (for meg) med viftene på 12V, og kjøler for dårlig med viftene på 7V. Jeg har hatt den, men bruker nå SLK947u med en gammel 92mm vifte jeg hadde liggende. Vet ikke merke, men støynivået er vel rundt 30-32 dB ved 12V. Kjører den på 5V når jeg ikke spiller, og da er HD det jeg hører best (Seagate 7200.7).

Lenke til kommentar

Når det gjelder den strømforsyningen (Fotron/source, MIST, ++ er den samme) så vil du ikke mangle strøm. Det er enda ikke et system jeg har hørt om som den ikke kan drive. (Fra dual K7 & 6xdisker til dual Xeon)

Strømforsyningen er også veldig bra på stabilitet (peaks, ripple og andre ting som jeg egentlig vet lite om, sammen med 99.9% av de andre her)

 

Når det gjelder den kjøleren, så nevnte jeg den siden den vistnok skal være bare et par prosent dårligere, og koster bare litt over halvparten. Men SLK900 kan jo bruke 92mm vifter som igjen gir deg lavere volum.

Det er bare opp til deg å velge. (Er du ute etter lavest mulig volum, så velger du SLK900)

Lenke til kommentar

Modifiser så mye du kan selv.

 

bruk to vifter der du kan i stedet for en, vibrasjonsdemp alt du kan og skru ned vifter (2 vifter er bedre en en, sett begge på lavere hastighet og få det på lavere temp uten å miste så mye ytelse), spes psu er dette greit på, voltmodd vifte og sett inn en till, mange strømmforsyninger klarer det selv om man bare setter ned farten har jeg hørt, men for sikkerhets skyld kan du sette inn en ekstra vifte.

 

cpu vifte, bytt ut det du har med arctic silver hvis du ikke har det fra før, og/eller underklokk(pass på å undervolt, det er det som setter ned temps) hvis ytelse ikke er viktig, men en ny cpu kjøler kan til tider være en veldig god oppgradering hvis man vil ha bedre ytelse/få ned støy.

 

drevramme kan du lage selv, henge opp i strikker er vel en veldig lett metode hvor du ikke får noen særlig varmeøkning. en annen mye brukt metode er å teipe inn hd, da blir det varmere men det er mange teiphd'er som lever fortsatt har jeg hørt.

 

har ikke prøvd alle disse tipsene selv, men har lest litt rundt på forumet, og har lært at dette kan være fine ting å gjøre. ble litt stygt men, men

Lenke til kommentar

Du kan sette på skumplater i kabinettet, det får lyden til å "sirkulere" i PCen. Bare ikkje dekk til kjølehullene i kabinettet, er ikkje sikker på hvor du får tak i utstyret, men det var bare ein måte eg leste i et "Komputer for alle" blad. Det er enklest å gjøre dette visst du har uttrekkbare sidedører i kabinettet. Men det ska hjelpe mot støy sto det.

Lenke til kommentar

må bare tilføye at FSP (Fortron/Source strømforsyninger er HELT knall :thumbs:

microplex sine MIST bygger på FSP med små modifikasjoner, jeg har selv hatt 2 forskjellige en FSP300 og nå en FSP350, jeg solgte min FSP300 til en kammerat og kjøpte meg en FSP350 og fant ut at de var CA like bra! med FSP300 12V = 11.73V med FSP350 12V = 11.80V og resten av spenningene forholdsvis like, bare å trykke på profil for specs, ifølge den guiden om hvor mye strøm et oppsett bruker (vist tidligere) så skal specsa mine bruke ca 395watt. og FSP300 klarte å drive det HELT 100% stabilt, så alt jeg kan si er at dette er KNALL bra PSU'r!

 

lite bråk, senker kabinett temp pga. 120mm vifte, lite vifte støy av PSU uten for kabinettet pga. viften sitter inne i psu'n, og bra spenninger + at det er overspenns værn på dem(som jeg har erfart mang en gang :D, når man plugger i vifter og styr når alt står på så er det MEGET kjekkt).

 

 

Konklusjon: Alle må kjøpe seg en FSP300 eller høyere :w00t::cool:

 

Mvh Troy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...