Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvor langt kan jeg strekke en nettverkskbel?


Anbefalte innlegg

Takker for tilliten, Lenny. :smile:

Ja, det tok litt tid å skrive det, men jeg synes det er så mange "tror"- og "har hørt at"-svar her på forumet, særlig når det gjelder nettverk, at jeg bare måtte komme med en ordentlig teknisk spesifisering. :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Max lengde mellom nettverks enheter med TP kabel er hundre meter, og max lengde mellom PC'er er 225 (hvis jeg ikke tar feil) ...

 

DVS at mellom 2 PC-er, kan det være 100m hvis man bare bruker kabel.

Men har man et mellom ledd som en switch, hub e.l. så kan avstanden mellom de to pc'ene være på 225 meter

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-20 00:14, Razul skrev:



Det betyr i klartekst at når en PC skal sende en pakke ut på nettverket, sjekker den at det ikke foregår noen sending på nettverket og dersom det ikke er det i øyeblikket den sjekker, så sender den i vei. Det som da gjerne kan skje er at en annen PC gjør akkurat det samme, samtidig. Siden det tar tid for signalet å bre seg i ledningen, vil ikke disse oppdage hverandre før de er godt i gang med sendinga.



 

Stemmer jo det du sier, men når den sjekker om det foregår trafikk, så sender den ikke med en gang hvis den finner ut det ikke er noe trafikk, da venter den litt til og så sender den hvis det er ledig.

Er egentlig ikke nøye, men hadde bare lyst til å si noe :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-20 13:16, FunC skrev:

Quote:


On 2002-03-20 00:14, Razul skrev:



Det betyr i klartekst at når en PC skal sende en pakke ut på nettverket, sjekker den at det ikke foregår noen sending på nettverket og dersom det ikke er det i øyeblikket den sjekker, så sender den i vei. Det som da gjerne kan skje er at en annen PC gjør akkurat det samme, samtidig. Siden det tar tid for signalet å bre seg i ledningen, vil ikke disse oppdage hverandre før de er godt i gang med sendinga.



 

Stemmer jo det du sier, men når den sjekker om det foregår trafikk, så sender den ikke med en gang hvis den finner ut det ikke er noe trafikk, da venter den litt til og så sender den hvis det er ledig.

Er egentlig ikke nøye, men hadde bare lyst til å si noe
:grin:

Var jo akkurat det jeg skreiv. Bare litt dårlig formulert, kanskje ... :wink:

Feilen oppstår når to eller flere PC-er sjekker nettet akkurat samtidig, finner ut at det er ledig og så begynner å sende samtidig uten å vite om hverandre.

Lenke til kommentar

Vi er noen naboer som har nettverk mellom oss... hos den ene står en D-Link ruter med innebygd 100mbit switch, så går den ned til de andre to naboene til hversin switch der..... Der har vi et strekk på ca 100 meter+ patchekabler... så det blir vel 115meter og det funker fint..... etter at vi bytta switchen hos den ene naboen ut med ruteren istedet for en gateway+switc, før vi bytta ikke tjangs å klare det.....

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-19 23:33, ilpostino skrev:

du kan koble til noe som heter 'repeter'. denen forsterker signalet i kabel og sørger for 'feilfri' kommunikasjon over lengere avstander....



"repeter" ?? er dette noe du kan koble på enden av TP kabelen for å forsterke signala så forsette? Vill sei legge endå lenger kabel? Eg har HUB med innebygd switch står det på pakken, ikkje spør meg men den går rett til naboen..og det var lang kabel! skal see om eg finner bilder...den var jafall over 130m vill eg tru..og det var ein telefon ledning eller noe slag som faren til naboen sa vi kunne bruke.(han er elektriker). funket fint. :smile: anyway..problemet mitt er at eg skal legge til neste nabo...har lest ein anna "topic" om dette før. Der funket nettverket på 150m når dei begge hadde HUB i endene...men når dei bytta ut eine med ein switch funket det ikkje. Men slepper vel å beskymre meg...viss det går gale...tar vi opp igjen kabelen:) men noen som har noen billige kostnader på trådlaust nettverk? (vi er fattige ungdommer) og har ikkje råda til noke trådlaust nettverk for 10 000,- eller noke. Såg ein plass om noe heimelaga antenner...kan dette vere ein god løysning? noen som har prøvd?? vore fint om noen kunne hjelpe då...fordi vi begynder å utvide nettverket med en gong vi får litt varme og snøven ikkje er i veien =] (unnskyld min forferdelige urettskriving..er trøtt og min Norsk sliter kraftig :razz:) Håper berre noen forstår noe jafall... :lol:

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager strekker dere TPkabler over til naboer som bor opptil 100meter vekke?

 

Jeg har en kammerat som maser om han kan koble seg opp på ADSL linja mi, men jeg er ikke sikker på hvordan vi skal gjøre det, fordi mellom oss er det både asfalt og et par-tre naboer... Vi har fri sikt til hverandre og avstanden er ikke mer en max 25meter.

 

Eneste mulighet jeg kommer på er trådløst nettverk, men det koster jo en del, gjør det ikke? (trenger man base-enhet, eller bare 2 klient kort til dette?)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-21 02:10, The Jackal skrev:

Holder med et trådløst nettverkskort hver, pluss at han som har linja må ha et vanlig NIC i tillegg. Beste løsningen ville nok likevel vært å kjøpe en router med innebygget WLAN, Zyxel Prestige 316 for eksempel. Da trenger kameraten din kun et trådløst NIC.


kor langt? og kor dyrt?

Lenke til kommentar

Tja, ta i bruk trær, telefonstolper, hagene til naboene :smile: så går det meste greit. Iaf slik vi har gjort det, lagt kabel igjennom hagen til 3 andre naboer, langs hekken dems, ca 160 meter totalt(cat5) i ett strekk.

 

Men vi får dessverre bare 10mbit mellom våre nettverk, 100mbit ble for tøft... :sad:

 

Quote:


On 2002-03-21 01:28, NetFinity skrev:

Hvordan i alle dager strekker dere TPkabler over til naboer som bor opptil 100meter vekke?


 

[ Denne Melding var redigert av: MaxPain på 2002-03-22 08:24 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-21 07:52, Rockj skrev:

Quote:


On 2002-03-21 02:10, The Jackal skrev:

Holder med et trådløst nettverkskort hver, pluss at han som har linja må ha et vanlig NIC i tillegg. Beste løsningen ville nok likevel vært å kjøpe en router med innebygget WLAN, Zyxel Prestige 316 for eksempel. Da trenger kameraten din kun et trådløst NIC.


kor langt? og kor dyrt?

 

 

WLAN har vel en rekkevidde på ca 100 meter (?) tror jeg. Denne routeren koster vel rundt 3000 tror jeg, og et trådløst NIC får man vel ned mot 1000-lappen. Fordelen med routeren er jo også at du slipper å bruke den fattige programvaren til Telenor, eller andre oppkoblingsrutiner for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Bare for å ha detaljene på det rene... Jeg har aldri hørt om en "repeter", men går ut fra at det er snakk om det som på godt norsk kalles en "repeater". Denne brukes i lengre kabelstrekk for å rense og forsterke signalet. Den opererer på bit nivå, mottar et tegn, tolker dette og sender det på ut-porten. Med andre ord er det en hub med en inn og en ut port.

 

Dersom man skulle brukt en vanlig signalforsterker ville man fått forsterket opp signalet, men da ville også støyen blitt sterkere, og etter en bare teoretisk interessant tid ville signalet bli helt uforståelig pga all støyen. Repeateren brukes som en forsterker, som forsterker opp signalet og samtidig renser det for støy.

 

Pga tcp/ip protokollen og round-trip-delay vil en repeater fortsatt ikke kunne tillate kabelstrekk som er noe lenger enn 100 m ved 100mbit, men ved lavere hastigheter vil den kunne brukes. Håper dette var svar på spørsmålet

 

-magnus

Lenke til kommentar

Prøver meg på litt ascii-art her... men håper dere forstår :smile:

 

Her er en liten tegning som viser først et signal som har blitt forstyrret (pga. lengde eller støy):

 

 

//| |

|/ | | //|

| | | |

---| -| |-----

/

 

Resultat etter at repeateren har fixet signalet:

 

----- ------

| | | |

| | | |

---| |-----| |-----

 

 

OT: NRZ, Manchester og Differential Manchester koding er morsomt. For å ikke snakke om Fourier-konvertering av analoge signaler til digitale :grin:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Takk for det kjempesvaret, Razul. det er det beste svaret jeg har fått på noen av mine ganske så mange spørsmål her på forumet. TAKK :grin:

 

Hvis jeg har forstått riktig, så vil det fungere sånn nogenlunde hvis man trekker en kabel ikke spesielt lengre enn 125 meter. jeg har funnet ut at jeg kan klare å ha en hub før ca. 125 meter i hver ende, så da ville jo dette hjelpe litt, ville det ikke?

 

 

SirHartge: Eh? jeg posta den faktisk under internetnettverk :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...