Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvor langt kan jeg strekke en nettverkskbel?


Anbefalte innlegg

Det er maks 90m strekk. 10m er forbeholdt patche-kabler og kabler fra kontakt til nettverkskort.

100m er totalt, og en slik feil vil kunne gi 10% for lange kabler.... det er fyfy når det er snakk om CAT5.

 

Lengre kabler betyr dårligere hastighet, og i værste fall at nettverkskortet nekter å kjøre på full hastighet.

 

Så en film fra AT&T en gang der det målte forskjellen på to CAT5 kabler der den ene hadde CAT5 plugger og den andre RJ-45, og det var faktisk målbar forskjell.....PÅ PLUGGER!!!! Så regler er til for noe....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Razul, det svaret der burde klippes ut og legges til faq'en her på forumet. Dog er det en liten ting jeg må arrestere deg på, men det kan selvfølgelig være jeg tar feil og da må du unnskylde og gjerne rette meg.

 

Du skriver:

 

- "...Når senderen klarer å få ut hele pakka uten å motta jammesignal, trur den at pakka har blitt overført korrekt..."

 

Vil ikke avsender her fortsette å sende inntil den får en bekreftelse på at alle data er mottatt hos mottaker?

Lenke til kommentar

Razul skrev (2002-03-20 00:14):

>>>Når senderen klarer å få ut hele pakka uten å motta jammesignal, trur den at pakka har blitt overført korrekt.<<<

 

Slik jeg har forstått det (og som en annen sier rett ovenfor) så lytter f.eks. en hub på svaret fra det den sender og sammenlikner med det den sendte. Dersom det er likt, antar den at pakken er sendt korrekt. Om det ikke er likt så venter den en tilfeldig tidsenhet og sjekker om nettet er ledig og prøver å sende på nytt.

 

>>> - sette inn en router eller store-and-forward-switch (ikke cut-trough-switch) på midten. (Ikke så praktisk med mindre du har et annet hus på midten av strekket<<<

 

Hvorfor sier du dette? Alt av nettverksutstyr genererer et nytt signal og da burde det ikke ha noe å si om en bruker store-and-forward eller cut-trough eller en vanlig hub for den skyld (hub er også raskere (og rimeligere) enn en svitsj når det bare er to punkter).

 

Hele poenget er vel at signalet blir utsatt for støy og desto lengre desto mer... Når en setter inn en hub/svitsj så blir signalet generert på nytt og da er støyen borte.

 

Eller er det bare jeg som ikke har fått med meg noe her??

 

 

Uansett, bra post du hadde :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-03-21 01:28, NetFinity skrev:

Hvordan i alle dager strekker dere TPkabler over til naboer som bor opptil 100meter vekke?


Jeg har en kammerat som maser om han kan koble seg opp på ADSL linja mi, men jeg er ikke sikker på hvordan vi skal gjøre det, fordi mellom oss er det både asfalt og et par-tre naboer... Vi har fri sikt til hverandre og avstanden er ikke mer en max 25meter.


Eneste mulighet jeg kommer på er trådløst nettverk, men det koster jo en del, gjør det ikke? (trenger man base-enhet, eller bare 2 klient kort til dette?)


Dere kan fint bruke TP-kabel mellom deg og mase-kompisen :smile:

 

Sett opp en vire mellom husene og fest et rør til denne (f.eks elektrikerrør) og trekk kabelen gjennom røret.

 

Sett opp en utvendig koblingsboks på veggen i hver ende. Dette vil lette arbeidet med utskifting av kabelen hvis den skulle ryke. Da trenger dere bare koble fra i hver boks, feste ny TP i enden på den gamle og når den deffekte kabelen trekkes ut, får du samtidig den nye på plass..

 

Innvendig legges TP-kabel opp så fint dere får det til, og avsluttes i en RJ45 kontakt på veggen hos hver av dere. Null problem :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-03-21 01:28, NetFinity skrev:

Hvordan i alle dager strekker dere TPkabler over til naboer som bor opptil 100meter vekke?


 

LOL, Må få lov og opplyse faktisk finnes folk som _ikke_ bor i byer. Tilfelle du ikke visste det...

Har selv gravd ned 250 meter kabel, for hånd, på en dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...