Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Pastor Lorentzen: Så vidt meg bekjent finansieres de fleste utdelinger av stat, reklame og TV-rettigheter. Om de nominerte må betale for sin deltakelse er prisen verdiløs. Eller mener du noe annet?

 

Forresten vil jeg be deg lese artikkelen jeg linket til på nytt. Du har åpenbart misforstått dens budskap.

Det er meget mulig at det finnes priser i Norge som er finansiert av staten, men utenfor Norge tror jeg ikke du finner mange prisutdelinger som staten betaler for. Det er ikke alle som er så sosialistisk som oss. Sponsorer og TV-rettigheter er som regel med å dekke utgifter, og interesseorganisasjoner.

 

Jeg har lest artikkelen, som er temmelig utdatert da Ubisoft nå har skiftet mening, meldt seg inn i NSM, og støtter Gullstikka. Jeg skjønner selvsagt budskapet om at en prisutdeling der enkelte spill fra enkelte distributører ikke er oppe til vurdering ikke vil være 100% rettferdig. Men jeg skjønner samtidig at firmaer som Vivendi må synes det er urettferdig å betale 50.000 for at et arrangement som Gullstikka skal finne sted, og så skal en distributør som K.E.Media som bidrar med 0 kroner komme og sope inn masse priser og gratisreklame.

 

Som jeg sa i min forrige post, Gullstikka er et nytt prosjekt. Noen barnesykdommer må man regne med. Jeg synes allikevel det er viktig å støtte opp om et slikt arrangement, med det håp om at en gang i fremtiden så vil alle distributørene støtte opp om arrangementet, og det dermed blir å representere 100% av alle utgitte spill i Norge (istedetfor 97% ca. som det er nå). Jeg må si jeg synes det er en temmelig arrogant holdning man viser dersom man snur ryggen til arrangementet og sier "kom tilbake når alt er perfekt", istedetfor å hjelpe til med å gjøre det perfekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pastor Lorentzen: Det jeg mente med at du hadde misforstått artikkelens budskap, var at du så ut til å tolke den dithen at Gamer.no ville at K.E. Media skulle få delta gratis siden de ikke var medlem av NSM. Det gjorde du jo ikke likevel, så da er saken i orden. :)

 

Men tilbake til poenget, som er at en betalt nominasjon ikke er en gyldig nominasjon. Husk at en pris er en æresbevisning for god innsats. Hele poenget forsvinner idet man tar penger for den. Kanskje fungerer Oscar og flere andre utdelinger på samme måte, men da kan man jo i så fall vurdere i hvor høy grad man skal se på disse som kvalitetsstempler. Jeg vil gjerne få trekke frem et av mine favorittsitater, hentet fra boken Murphys lov: ”Om en million mennesker tror på en dum ting, er det fortsatt en dum ting.”

Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen: Det jeg mente med at du hadde misforstått artikkelens budskap, var at du så ut til å tolke den dithen at Gamer.no ville at K.E. Media skulle få delta gratis siden de ikke var medlem av NSM. Det gjorde du jo ikke likevel, så da er saken i orden. :)

 

Men tilbake til poenget, som er at en betalt nominasjon ikke er en gyldig nominasjon. Husk at en pris er en æresbevisning for god innsats. Hele poenget forsvinner idet man tar penger for den. Kanskje fungerer Oscar og flere andre utdelinger på samme måte, men da kan man jo i så fall vurdere i hvor høy grad man skal se på disse som kvalitetsstempler. Jeg vil gjerne få trekke frem et av mine favorittsitater, hentet fra boken Murphys lov: ”Om en million mennesker tror på en dum ting, er det fortsatt en dum ting.”

Så med andre ord ville Gullstikka vært greit hvis:

 

1) Alle spilldistributører blir med i NSM

2) En prosentdel av medlemsavgiften går til å dekke Gullstikka

3) En jury får velge fritt blant alle spillene som distributørene ga ut i fjor

Lenke til kommentar

Jeg er 100 prosent enig med Lorentzen i at Gullstikka er et veldig bra arrangement, det var i det minste gøy i fjor! Dessuten vil alle vinnerne ha all grunn til å være stolte, juryen er satt sammen av noen av de desidert mest kompetente spillfolkene i Norge, og det at de kommer frem til vinnere i de forskjellige kategoriene bør bety mye.

 

I tillegg fremstår hele showet som helprofft og engasjerende - både for bransjen og spillere. Hvis du ikke har andre planer den 18. mars, bør du gjøre deg selv en tjeneste og stikke innom!

 

Men det er samtidig tullete å mene det irrelevant å kritisere nominasjonsprosessen. Det er i alle spillinteressertes interesse at Gullstikka blir så bra som det kan få blitt, og en diskusjon rundt arrangementet er både naturlig og viktig.

 

Ja, jeg ser naturligvis at ting koster og at pengene må komme fra et sted, men det vil neppe bli full oppslutning om arrangementet før også nominasjonen er fri og uavhengig av hvem som har betalt og hvem som ikke har betalt.

 

Det er mulig å komme unna med en betalt nominering dersom man har et stjernespekket show som tiltrekker folk i kraft av å være underholdning. Se på Oscar-utdelingen for eksempel, hvor filmstudioene bruker millioner av dollars på å blidgjøre medlemmene av akademiet i sin favør. Men Oscar-utdelingen har både enormt lang tradisjon og kjendiser i superklassen, så nominasjons- og avstemningsprosessen blir mindre viktig for vanlig film- og kjendisinteresserte.

 

Spellemannsprisen er et annet godt eksempel: selv mange av de nominerte driter i hele prisen, og den eneste grunnen til å se på showet er for mange å se kjendiser på TV.

 

Spill kan ikke sies å være like hot som film og musikk, og Håvard Lillelien (var det det han het da?) bidrer neppe til å heve glamourfaktoren nevneverdig. Jeg tror et av de viktigste kriteriene for vanlige spillinteresserte vil være en genuin spenning rundt hvilket spill som vinner i de forskjellige kategoriene. Samt en liste med nominerte som trekker frem alle de beste spillene fra fjoråret.

 

Man bør i det hele tatt føle arrangementet er en hyllest til fjorårets aller beste spill, uavhengig av hvem som har gitt ut spillet. Gullstikka bør ta sikte mot å bli den DEFINITIVE kåringen av årets spill i Norge, det er rett og slett det sterkeste kortet arrangementet kan ha i ermet.

 

Når KE Media ikke er med, havner blant annet Burnout 2, Blitzkrieg, GTA: Vice City, Max Payne 2, Railroad Tycoon 3, Vietcong, Broken Sword 3, MotoGP 2 og RTL Skijump 2003 utenfor nominasjonslista. Spillet som vinner i action-kategorien, for eksempel, vil ha fraværet av Vice City og Max Payne 2 hengende over seg.

 

Og selv om den idiotiske holdningen til KE Media er både tydelig, irriterende og viktig for NSM og bransjen generelt, er dette noe vanlige spillere ikke bryr seg en dritt om. Akkurat som filminteresserte ikke bryr seg om en film er produsert av Dreamworks eller 20th Century Fox - de vil bare se en bra film.

 

Jeg mener allikevel, som Lorentzen, det er viktig å støtte opp om arrangementet. Jeg tror folk ville blitt overrasket hvis de visste hvor kult arrangementet var i fjor. Det å være på en fest-/awards-kveld tilegnet spill, i den rammen Gullstikka gir, er både morsomt og spennende, og jeg tror faktisk mange ville ha endret mening om arrangementet hvis de først kom seg dit.

 

I praksis betyr det at det bør være en debatt rundt Gullstikka, og at både kritikere og tilhengere bør stå samlet på veien til den ultimate, norske spillprisutdelingen. Det er enkelt å glemme litt slark i maskineriet og bare kose seg gjennom det som forhåpentligvis blir en knallkveld.

Lenke til kommentar

Her var det utrolig mye rare postinger, og svært få som har skjønt noe som helst av hvordan bransjeorganisasjoner jobber, og hvordan de aller aller fleste kåringer gjennomføres, og ikke minst finansieres.

 

Eneste som har skjønt det er Pastoren.

 

Det de aller fleste her inne sier er at nesten alle former for kåringer som gjøres i inn- og utland ikke er til å stole på.

 

For det første kan dere bare glemme tullet om at staten betaler for kåringer av noe som helst som har med underholdning å gjøre.

 

For det andre kan dere alle lære en viktig ting rundt enhver form for kåring:

 

Det blir alltid en regning, og den må alltid betales. Trenger ikke ha studert økonomi for å fatte det poenget engang. I de aller fleste kåringer er det deltagerne som betaler på et eller annet vis. Dette gjelder for bokbransjen, spillbransjen, musikkbransjen, TV-bransjen, reklamebransjen, IT-bransjen og alle andre bransjer også for den saks skyld.

 

Enhver kan selvsagt mene hva man vil, men i denne tråden er det ikke bare meninger som er kommet frem...det er alt for mye "følelser" og synsing uten grobunn i reell kunnskap og innsikt. Resultatet blir naturlig nok deretter.

 

Der er sjelden noen form for gratis lunsj, ei heller i underholdningsbransjen. Kun de naive tror i såfall at det er tilfellet.

Lenke til kommentar

Eh... På den lista finner jeg ikke det spillet som (blant de som kom ut ifjor) spilles av SUVERENT mest folk på nettet - Frozen Throne. Så konsoll eller genre har ingenting å si, men det at det er ei tilleggspakke hindrer det? Det er i mine øyne fullstendig tåpelig, Frozen Throne kunne banka halvparten av de spilla med en hånd limt fast under foten hadde det vært med.

 

En annen ting som er helt teit med en slik tittel er at spilla på ingen måte stiller (err, hvorfor skrev jeg "spiller"?) på lik linje i denne kåringa. Årets spill? En slik tittel SKAL kåres av et fagkyndig panel - NFS:U som leder med 21% er hypa opp og forgudet av fjortenåringer landet rundt, men det er ikke en BRØKDEL av det bilspillet (og ikke minst data/videospillet) som Project Gotham Racing 2 er. I tillegg er det flere andre spill som ÅPENBART fortjener tittelen "Årets spill" mange ganger mer enn disse.

Lenke til kommentar
Eh... På den lista finner jeg ikke det spillet som (blant de som kom ut ifjor) spilles av SUVERENT mest folk på nettet - Frozen Throne. Så konsoll eller genre har ingenting å si, men det at det er ei tilleggspakke hindrer det? Det er i mine øyne fullstendig tåpelig, Frozen Throne kunne banka halvparten av de spilla med en hånd limt fast under foten hadde det vært med.

 

En annen ting som er helt teit med en slik tittel er at spilla på ingen måte stiller (err, hvorfor skrev jeg "spiller"?) på lik linje i denne kåringa. Årets spill? En slik tittel SKAL kåres av et fagkyndig panel - NFS:U som leder med 21% er hypa opp og forgudet av fjortenåringer landet rundt, men det er ikke en BRØKDEL av det bilspillet (og ikke minst data/videospillet) som Project Gotham Racing 2 er. I tillegg er det flere andre spill som ÅPENBART fortjener tittelen "Årets spill" mange ganger mer enn disse.

Det kommer jo helt annpå hva du ligger i fagkyndig panel... er det de som mener det samme som du gjør?

 

Det finnes ikke noen objektive meninger rundt spill, selv om det er bred enighet om mye. Blir akkurat som Oscar utdelingen, blir som oftest noen bra filmer som blir nominert også blir det mange som du kanskje synes suger.

 

Synes det er helt greit at Frozen Throne ikke kan vinne åretsspill... siden det ikke er et spill, men en tilleggspakke. Årest tilleggspakke kanskje?

 

De kårer årets spill på bakgrunn av popularitet og ikke på kvalitet alene. Dette synes jeg er helt greit, det er tross alt massene som bestemmer hva som er bra (Ja, jeg vet... britney spears heh).

Lenke til kommentar
Eh... På den lista finner jeg ikke det spillet som (blant de som kom ut ifjor) spilles av SUVERENT mest folk på nettet - Frozen Throne. Så konsoll eller genre har ingenting å si, men det at det er ei tilleggspakke hindrer det? Det er i mine øyne fullstendig tåpelig, Frozen Throne kunne banka halvparten av de spilla med en hånd limt fast under foten hadde det vært med.

 

En annen ting som er helt teit med en slik tittel er at spilla på ingen måte stiller (err, hvorfor skrev jeg "spiller"?) på lik linje i denne kåringa. Årets spill? En slik tittel SKAL kåres av et fagkyndig panel - NFS:U som leder med 21% er hypa opp og forgudet av fjortenåringer landet rundt, men det er ikke en BRØKDEL av det bilspillet (og ikke minst data/videospillet) som Project Gotham Racing 2 er. I tillegg er det flere andre spill som ÅPENBART fortjener tittelen "Årets spill" mange ganger mer enn disse.

Det er en spillkyndig fagjury som kårer vinnerne i alle de andre klassene (bortsett fra årets butikk), men årets spill har arrangørene valgt å la folket få lov til å stemme fram.

Lenke til kommentar

Til SBS: Med et fagkyndig panel mener jeg en gjeng som har prøvd alle spilla og som vet hva et spill av kaliberet "Årets spill" bør inneholde. Alle fjortisene (åh, så objektiv jeg er i kveld) som har prøvd NFSU og som stemmer på det har i 95% av tilfellene spilt pent sagt få av de andre.

 

Frozen Throne kan ikke bli årets tilleggspakke ettersom... vel... det er ingen pris for årets tilleggspakke.

 

Til Pastor Lorentzen: Det er poenget jeg prøver å få frem. Selv om jeg for lengst har mista all tiltro til Gullstikka er det ikke sikkert at alle andre har gjort det, og en pris med navnet "Årets beste spill" vil av den grunn ha litt å si. Vil det ikke da være naturlig å basere kåringen på en gruppe mennesker som av ovennevnte grunner er i stand til å dele ut en slik pris til rett instans, fremfor at en gjeng uvitende fehuer kan trykke på en knapp og dermed ha lagt tungen på vektskåla?

Lenke til kommentar

Syns det var Tåpelig at ikke Frozen Throne var med.. Av alle spill jeg har spilt så er det ett spill fra blizzard jeg spiller mest. Blizzard er helt konge når de endelig gir ut spill..

Ett spill jeg kunne tenke meg å prøvd innen jeg tar kvelden i rundt 2060 er Duke Nukem... savner den karen der.. Done when its done ? rofl :dribble: Noen tanker om hva de holder på med ?

 

Uansett Gullstikka er nytt for meg... er det verd 250 kr ?? kansje jeg skal ta meg en tur dit.

 

Ps: noen som vil spille 1mot1 på battlenet ? :yes: trenger noen å trene på :p

Endret av Lord Jason Hell
Lenke til kommentar
Til Pastor Lorentzen: Det er poenget jeg prøver å få frem. Selv om jeg for lengst har mista all tiltro til Gullstikka er det ikke sikkert at alle andre har gjort det, og en pris med navnet "Årets beste spill" vil av den grunn ha litt å si. Vil det ikke da være naturlig å basere kåringen på en gruppe mennesker som av ovennevnte grunner er i stand til å dele ut en slik pris til rett instans, fremfor at en gjeng uvitende fehuer kan trykke på en knapp og dermed ha lagt tungen på vektskåla?

Jo, jeg er enig med deg. Om de hadde kalt det "Folkets pris", eller noe slikt hadde det vært bedre. Juryen har derimot fått i oppgave å kåre både "Årets online/multiplayer-spill", "Årets strategi-spill" og "Årets PC-spill", så det er vel ganske store sjanser for at Frozen Throne dukker opp i noen av de kategoriene. Ta gjerne og send en mail til arrangøren via www.gullstikka.no og gi uttrykk for din mening, husk at Gullstikka er helt nytt og fremmed for alle, arrangørene inkludert, og de setter helt sikkert pris på all feedback.

Lenke til kommentar
Det blir alltid en regning, og den må alltid betales. Trenger ikke ha studert økonomi for å fatte det poenget engang. I de aller fleste kåringer er det deltagerne som betaler på et eller annet vis. Dette gjelder for bokbransjen, spillbransjen, musikkbransjen, TV-bransjen, reklamebransjen, IT-bransjen og alle andre bransjer også for den saks skyld.

 

Enhver kan selvsagt mene hva man vil, men i denne tråden er det ikke bare meninger som er kommet frem...det er alt for mye "følelser" og synsing uten grobunn i reell kunnskap og innsikt. Resultatet blir naturlig nok deretter.

 

Der er sjelden noen form for gratis lunsj, ei heller i underholdningsbransjen. Kun de naive tror i såfall at det er tilfellet.

Du har også misset et essensielt poeng: Mange av de som kritiserer Gullstikka bryr seg ikke om hvor pengene til arrangementet kommer fra. Jeg tror kritikken om betalte nominasjoner ville ha stilnet nesten helt dersom "alle" betalte i steden for "de fleste".

 

For det at ingen av spillene til Take 2/Rockstar, CDV osv. ikke er med til vurdering er mer enn nok til å rokke ved folks oppfatning av prisutdelingen. Bare se på avstemningen det er linket til over, den ser jo helt rar ut uten Max Payne 2 og GTA: Vice City - to spill som garantert ville ha fått veldig mange stemmer.

 

Det at det ikke finnes noe som heter en gratis lunsj er forståelig nok noe arrangørene av Gullstikka er opptatt av, og et godt argument rent logisk. Men dette argumentet har mindre tyngde hos spillinteresserte utenfor bransjen.

 

Hvis hovedmålet med Gullstikka er å ha en kul fest for bransjen, kan NSM naturligvis arrangere ting som de gjøres nå. Sånn sett er arrangementet nesten perfekt allerede, alt den trenger er flere "norske", bransjespesifike priser.

 

Men hvis målet er å skape en prisutdeling alle spillinteresserte i Norge kan samles bak, synes jeg alle utgiverne må være med. Det er ikke mange spillutgivere her i landet, og fraværet av KE Media merkes veldig godt.

 

Hva om GTA: San Andreas blir hyllet som det aller største mesterverket i 2004, for å så bli ignorert på neste års Gullstikka? Eller hva om Duke Nukem Forever endelig kommer og viser seg å revolusjonere genren (yeah, right)?

 

Forhåpentligvis løser dette her seg selv ved at de teite danskene i KE Media tar til vettet, jeg føler jeg blir irritert på dem her jeg sitter.

 

Poenget mitt er bare at denne problemstillingen er reell for NSM, og i steden for å skylde på at kritikere er naive, bør det jobbes med en form for løsning.

Lenke til kommentar
For det at ingen av spillene til Take 2/Rockstar, CDV osv. ikke er med til vurdering er mer enn nok til å rokke ved folks oppfatning av prisutdelingen. Bare se på avstemningen det er linket til over, den ser jo helt rar ut uten Max Payne 2 og GTA: Vice City - to spill som garantert ville ha fått veldig mange stemmer.

Dæven, at jeg ikke stussa over det engang. :dontgetit: Nå skal jeg gå og skamme meg lenge - og så skal jeg komme tilbake og slenge mer "saklig dritt" om denne tulleprisen.

Lenke til kommentar
Det blir alltid en regning, og den må alltid betales. Trenger ikke ha studert økonomi for å fatte det poenget engang. I de aller fleste kåringer er det deltagerne som betaler på et eller annet vis. Dette gjelder for bokbransjen, spillbransjen, musikkbransjen, TV-bransjen, reklamebransjen, IT-bransjen og alle andre bransjer også for den saks skyld.

 

Enhver kan selvsagt mene hva man vil, men i denne tråden er det ikke bare meninger som er kommet frem...det er alt for mye "følelser" og synsing uten grobunn i reell kunnskap og innsikt. Resultatet blir naturlig nok deretter.

 

Der er sjelden noen form for gratis lunsj, ei heller i underholdningsbransjen. Kun de naive tror i såfall at det er tilfellet.

Du har også misset et essensielt poeng: Mange av de som kritiserer Gullstikka bryr seg ikke om hvor pengene til arrangementet kommer fra. Jeg tror kritikken om betalte nominasjoner ville ha stilnet nesten helt dersom "alle" betalte i steden for "de fleste".

 

For det at ingen av spillene til Take 2/Rockstar, CDV osv. ikke er med til vurdering er mer enn nok til å rokke ved folks oppfatning av prisutdelingen. Bare se på avstemningen det er linket til over, den ser jo helt rar ut uten Max Payne 2 og GTA: Vice City - to spill som garantert ville ha fått veldig mange stemmer.

 

Det at det ikke finnes noe som heter en gratis lunsj er forståelig nok noe arrangørene av Gullstikka er opptatt av, og et godt argument rent logisk. Men dette argumentet har mindre tyngde hos spillinteresserte utenfor bransjen.

 

Hvis hovedmålet med Gullstikka er å ha en kul fest for bransjen, kan NSM naturligvis arrangere ting som de gjøres nå. Sånn sett er arrangementet nesten perfekt allerede, alt den trenger er flere "norske", bransjespesifike priser.

 

Men hvis målet er å skape en prisutdeling alle spillinteresserte i Norge kan samles bak, synes jeg alle utgiverne må være med. Det er ikke mange spillutgivere her i landet, og fraværet av KE Media merkes veldig godt.

 

Hva om GTA: San Andreas blir hyllet som det aller største mesterverket i 2004, for å så bli ignorert på neste års Gullstikka? Eller hva om Duke Nukem Forever endelig kommer og viser seg å revolusjonere genren (yeah, right)?

 

Forhåpentligvis løser dette her seg selv ved at de teite danskene i KE Media tar til vettet, jeg føler jeg blir irritert på dem her jeg sitter.

 

Poenget mitt er bare at denne problemstillingen er reell for NSM, og i steden for å skylde på at kritikere er naive, bør det jobbes med en form for løsning.

Det er faktisk revnende likegyldig om kritikerne bryr seg om hvor pengene kommer fra eller ei. Faktum er uansett at ting koster penger, og spillbransjen i Norge er ikke større enn at bransjen har råd til å tilpasse seg "sleipe" freeraidere.

 

Ser man spillbransjen i et historisk perspektiv har den i alt for mange år bestått av for mange røvere og useriøse aktører. Heldigvis har dette blitt bedre, og NSM prøver i hvertfall å gjøre bransjen mer stue-ren. Når en aktør som tilfeldigvis sitter på gullegget GTA-serien ikke er villig til å bidra med sin andel av de kostnadene bransjen pådrar seg for å bli bedre, ja da er det ikke lett å komme videre. Det er da to måter dette kan gjøres på. Enten dekker NSM kostnadene for freeraidere som ikke vil betale, eller de prøver å "presse" freeraidere til å være med neste gang.

 

Nå kjenner ikke jeg detaljene i hvordan alt dette har skjedd, og ei heller hvilken dialog som foregår. Har vært for lenge borte fra spillbransjen til at jeg sitter på de store detaljkunnskapene. Sett utenifra mener jeg også at det er en rekke ting NSM kune gjort annerledes - like mye som det er en rekke ting de burde gjort som fortsatt står ugjort. Faktum er uansett at en nesten samlet bransje i hvertfall prøver, og en aktør gir blaffen. Det beste hadde jo vært om alle aktørene stod samlet.

Endret av Heales
Lenke til kommentar

Frozen throne er nominert!!!!!!!!!!!!!!!

 

Arg er sint!!!

 

K.E. Folka får ikke nominere gratis! Dealen er at alle NSM medlemmer betaler 50 000 hver for å arrangere utdelingen. Noe av pengene kommer fra bilettene osv. Man får 5 nominasjoner for de 50 000 hvis de vil ha med flere så betaler de litt ekstra. Men de betaler ikke 1500 pr nominasjon!!!!! Det er de firmaene som ikke er medlemmer som betaler 1500 pr nominasjon. Derfor kan K.E folka ha med spill i nominasjon!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...