Gå til innhold

Koolance Exos, mye luft, plagsom surkling!


Anbefalte innlegg

Har et Koolance Exos system som sliter med mye luft. Det surkler og jeg kan se bobler i slangene.

 

Har prøvd å fylle på mer vann, men det er fullt og jeg får ikke mer på.

Lurer på om det kan være pumpene som lager bobler, de 'blåser' nemlig vann opp inne i tanken og det blir mye skum..

 

Vet ikke hva jeg kan gjøre for å få det vekk, det bråker mye mer av systemet når det surkler som verst, og det er det ingen som liker!

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- skru av maskinen / delene som kjøles ned

- skru av pumpen(e)

- slå alt du kan i skjermen, men med flat hånd

- skru på igjen.

- neida_

- skru av maskinen / delene som kjøles ned

- skru av pumpen(e)

- se om all luften ikke forsvinner opp i tanken (kanskje du må legge systemet i forskjellige vinkler for at dette skal skje)

- skru på pumpen(e)

- se om ny luft suges inn i systemet

- ikke`? da er kanskje problemet løst --> el_

- skru av pumpen(e)

- sjekk at slangene sitter godt innpå niplene, og stram kanskje til eventuelle slangeklemmer

- skru på pumpene(e), virker ikke dette, report back

 

ingenting i veien med å rapportere tilbake tross at det kanskje virker ;)

 

jeg hadde selv vannkjøling bare i en liten periode, så jeg er nOOb og unskyld om det ikke virker :evil:

Lenke til kommentar

konklusjon: Du har luft i systemet..

trengde igrunnen ikke å være proff. for å finne det ut nei.. ;p

 

Mål: Å få lufta ut av systemet

 

Du må nok bevege kabinettet ditt litt rundt i rare vinkler for å få lirka ut luftbobblene fra krinker og kroker i systemet.

Det er anbefalt å la dette stå å svive ei stund uten at selve pc'en din står på.. kun lar pumpene spinne og kose seg.

 

for å gi det inn med t-skjeer...

kluet med å bevege kabinettet i "umulige" vinkler er å få luftbobblene til å bli tatt av vannstrømmen slik at denne kan føre luftbobblene dine til vanntanken hvor bobblene stiger til topps.

Voila.. en bobble mindre

 

en av de store tabbene som ofte gjørs i et vannkjølingssystem er å foreks la vanne sprute inn i kjøleblokka i den øverste nippelen (dersom den ene nippelen står over den andre). da er det større sjangs for at luftbobbla stiger opp og holder seg der uten å kunne bli dratt videre rundt i systemet til vanntanken.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng å ha stapp full tank, vannet/luften som kommer fra system rekker å stige opp i tanken, og ikke bare bli sugd inn i systemet igjen.

 

Hvilken tank har du?

 

kozesmurf:

det skal jo ikke ha noe med blokene å gjøre i og med at de luft boblene som evt. skulle være der ikke flytter seg, og at det er et problem for seg selv :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikset det, snudde hele Exos enheten opp ned og kjørtet den i 10-20 sec opp ned..

 

En 'akvariekompis' som forklartet at det sikkert var luft inne i pumpen som ikke gikk vekk, stemte trolig.

 

Deilig, ingen surkling eller bobler!! Nå lurer jeg på hvorfor jeg ikke gjordet det for 7-8 månder siden! :blush:

Lenke til kommentar
kozesmurf:

det skal jo ikke ha noe med blokene å gjøre i og med at de luft boblene som evt. skulle være der ikke flytter seg, og at det er et problem for seg selv :)

Konklusjonen tok jeg ut ifra min egen swiftech cpu-kjøler. det ene hullet er lagd helt opp i den ene sida.

Dersom jeg hadde valgt å la vannet strømme inn i det øverste hullet da og ut det nederste hullet er sjangsen mye større for at luft skal samle seg i toppen av kjøleblokka.

 

Tar jeg ut vannet i det øverste hullet i kjøleblokka er sjangsen mye større for at vannstrømmen klarer å dra med seg luftbobbla, evnt. snu litt på kabinettet for å styre luftbobbla dit hen vannet forsvinner ut av blokka.

 

men... no har jo gutten klart seg :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...