Gå til innhold

1 parabol og 2 tver


Anbefalte innlegg

fattern har kjøpt seg parabol, så vil jeg gjerne ha sånn att jeg kan bruke den på tven min også, å han på sin da selvsagt. er det mulig å gjøre sånn att jeg kan se på hva jeg vil på min tv, å han det han vil på sin tv likt? jeg vet det er å få tak i en slags kabel, men da må vi begge set på det samme likt, å det er vel ikke serlig gøy.. så hvor mye vil sånn utstyr koste?

Endret av Bushnell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tvilsomt, ettersom du velger kanal med tunerens fjernkontroll. Da må du evt kjøpe en privat tuner som du kobler opp mot parabolen i tillegg og plasserer på ditt rom.

Da mu du vel i tillegg ha en form for splitter på kabelen fra parabolen? Eller vil det gå? Mener å huske at vi hadde en diskusjon om dette på jobb, husker ikke helt hva konklusjonen ble. Mulig du må hive på ett ekstra sett hoder som du bruker eller noe i den dur.

Lenke til kommentar

man må ha en annen parabol, eller ett annet hode (jeg er ikke helt sikker på om det går med ett ekstra hode)

men jeg VET at det ikke går med bare en splitter eller en ekstre tuner, du må ha egen tuner og egen parabol/hode.

 

du kan jo så klart få tak i en splitter til parabol, og se på 2 tv`r, problemet er bare at det kommer samme bildet på begge tv`ne

Lenke til kommentar
Du må ha en splitter fra parabolen som går til begge tunerne. Helt standard coaxial-kabel, så det skulle ikke være noe problem. Men du må som sagt en en extra tuner, med et eget kort.

 

mvh

Pantera

Sikker på dette her? Ville vært finfint om du har testet det selv. For jeg har fått det for meg at hodene er dynamiske og bare kan ta inn en kanal av gangen, og at du derfor må ha ett ekstra sett hoder til den andre tuneren. Men godt mulig jeg harfeil og du har rett.

Lenke til kommentar
Sikker på dette her? Ville vært finfint om du har testet det selv. For jeg har fått det for meg at hodene er dynamiske og bare kan ta inn en kanal av gangen, og at du derfor må ha ett ekstra sett hoder til den andre tuneren. Men godt mulig jeg harfeil og du har rett.

 

har dessverre ikke testet selv, men ifølge denne web-siden: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18...com/subdet5.htm

 

...så skal det være mulig å sette opp et 'flerbruks-anlegg' med kun ett sett hoder. Her bruker de en switch, som kobles mellom hodene og receiver.

Den switchen som er brukt i eksempelet koster 5500,- så da vil det være billigere å sette opp en ekstra parabol. Men kikk på web-shopen og se om det er noe annet som kan brukes.

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Du kan koble til 2 tunere til en parabol med 1 hode, men du må ha et hode med 2 utganger, og 2 kabler fra hodet ned til hver sin tuner. Et slikt hode er ikke så altfor mye dyrere en et vanlig hode med en utgang. Koster vel etsted mellom 3-600 kr mener eg... I tillegg må du ha et eget programkort i din tuner for å få tilgang til de ulike kanalene.

Lenke til kommentar
Du kan koble til 2 tunere til en parabol med 1 hode, men du må ha et hode med 2 utganger, og 2 kabler fra hodet ned til hver sin tuner. Et slikt hode er ikke så altfor mye dyrere en et vanlig hode med en utgang. Koster vel etsted mellom 3-600 kr mener eg... I tillegg må du ha et eget programkort i din tuner for å få tilgang til de ulike kanalene.

Dette er rett løsning på problemet!

-

Og begynne å rote med svindyre "splittere" er ofte helt unødvendig hvis det er under 8 brukere på en antenne. Det finnes nemmelig LNB med opptil 8 utganger. Det vanlige er dog en LNB med to utganger.(twin LNB) Grunnen til at man ikke kan splitte et signal fra én LNB til to tunere, og kunne oppere disse uavhengig av hverandre er polariteten. Det er nemmelig H pol og V pol på signalene. Uansett hvor avansert splitter man har, er det såvidt meg bekjent helt umulig og kunne benytte H og V pol samtidig fra en vanlig LNB med singel uttak. Jeg mener et flerbruker anlegg krever minimum en LNB som kan operere med V og H pol samtidig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mener jeg har lest om en tuner som har 2 innebygde tunere (Strong, Force, ellerno?)

 

Med den kan man se på to forskjellige kanaler (på 2 tv-apparater) med ETT abonnement.

 

Den kostet skjorta da selvfølgelig, men jeg finner den ikke igjen på nettet nå :angry:

Jepp. Såg den i L&B, trur det var ein Force. Meiner den kosta rundt 6k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...