Gå til innhold

Nye PCer på skulen - hurra


Anbefalte innlegg

Kom til skulen i dag :/

Men denne dagen var ikke som andre dager... skulen hadde kjøpt 18pcer.. til KUN vårs klasse.

Trådløst nettverk satt opp. har nå en centrino ibm pc til 18 000kr. MEN kun brukes på skulen. men kan bruke så mye me vil. har brenner i :p full nedlasting :D

 

og den beste delen.. JEG FEKK LOV Å BRUKE LINUX :D

 

Her sitter det en gutt som nesten grine.. :D tenk.. JEG fekk lov :p

 

Det var noe nytt.. ikke noe 333mhz pcer lengre på skulen :D

 

Har fått fri hele dagen til å leke :D

sitter og laster ned slackware og har cd klar :p

 

##Topic endret av moderator - vennligst la oss slippe å gjøre dette igjen ;) - Blib##

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det hørtes jo bra ut :yes:

selv kjørte jeg slackware på ikt..

skolen har også byttet ut ALLE pcer med linux..

satt inn linux servere og kjører skolelinux

de hadde flere hundre tusen i året på ms office + windows..

nå kjører de tynnklienter (linux) mot en stor linux server + openoffice.. :thumbup:

de har 76tynnklienter med skolelinux, 55 arbeidstasjoner med skolelinux + 35 bærbare (trådløst nett) med skolelinux..

 

dessverre funker ikke access versjonen (97) deres verken i wine, winex eller crossoveroffice, så de må kjøre dualboot på noen få når folkene skal lære seg

det :no:

 

tenk så mye turer i fjellet de har råd til nå da :D

Endret av zacky
Lenke til kommentar
takk :D er helt i 100. trudde aldri de ville godta linux på pcen. siden de er så fan av windows 98 og office 2000

På skolen vår er det massevis av gamle pcer.

 

Jeg fikk lov til å bygge en selv og de datadelene og ta det med hjem, men jeg orkert ikke fordi jeg har 3 pcer hjemme alerede, og pcen har bare ca. 400 MHz og 128 MB RAM.

 

Fikk lov til å gjøre hva jeg ville med den. Nå har jeg den på skolen, og når vi har tilvalgsfag så bruker jeg den... Med yndlingsoset mitt; Linux Mandrake 9.2 :cool:

 

Nesten like heldige vi.. ;)

 

-------------------------------

Men til saken her... Skolen vår er også helt "ville" etter OpenOffice og Micro$uck Windows 98....

 

Men jeg er sånn tilvalgselev (altså bestemmer, og fikser dataene) og bestemmer litt jeg og, og i en sånn møte snakket vi om å drite i å kjøpe inn nye Windows 98-lisenser (ettersom det hadde kommet nye pcer) og heller instalere SkoleLinux...

 

Men det ble ikke noe av fordi de drittsekkene som skal fikse dataene har ikke peiling (det er ikke meg altså, men folka fra komunen)....

 

Stakkars skolen vår....

Endret av haackon
Lenke til kommentar

98 på skolen er jo genialt. Da kan elevene gjøre hva man vil :)

Adminene har definitivt gjort seg selv en bjørnetjeneste. Selv om de kan win98 så kan jeg tenke meg at det er rimelig mye mer arbeid å 'mantaine' (i mangel på et norsk ord siden jeg er trøtt) systemet. Husker selv det kjekke programmet jeg lastet ned fra dvj's box da skolen brukte 98. Plutselig hadde man jo tilgang til alt.

Sukk. Nå blir man jo tatt for hacking av å ha putty i hjemmeområdet. Glad jeg har usb-penn ;)

Lenke til kommentar
98 på skolen er jo genialt. Da kan elevene gjøre hva man vil :)

Adminene har definitivt gjort seg selv en bjørnetjeneste. Selv om de kan win98 så kan jeg tenke meg at det er rimelig mye mer arbeid å 'mantaine' (i mangel på et norsk ord siden jeg er trøtt) systemet. Husker selv det kjekke programmet jeg lastet ned fra dvj's box da skolen brukte 98. Plutselig hadde man jo tilgang til alt.

Sukk. Nå blir man jo tatt for hacking av å ha putty i hjemmeområdet. Glad jeg har usb-penn ;)

Hehe, ja.

 

På skolen vår er det så fucka at det er kejmpelett.

 

På skolen skal vi ikke ha tilgang til hardisken der windows ligger i, altså partisjon C. Vi får heller 50 MB til å bruke til hva vi vil. Jeg er fornøyd med mine 13 GB :D

 

Skjønte dere den??

 

Hvis ikke: Windows 98 og NT hr en kildekodefeil: Gå inn på Paint, NotePad eller WordPad (OpenOffice funker også fett).

 

Der velger du åpne, og skriver inn C: Så kommer du inn på hardisken, selv om den skal være sperret!

 

Hehe, der har jeg laget en mappe med navnet "temp2", og bruker å ha mine private filer der. Men dessverre er det slik at jeg må ha den samme pcen som jeg lagra på om jeg skal finne filene igjen ;););)

 

------------------------------------------------------------

 

Ja, heldivis har vi det, jeg klarer meg ikke med Office 200 ell. noe sånt ihvertfall. ;)

Lenke til kommentar

Windows98 har ikke brukerrettigheter i det hele tatt.

Forøvrig ligger både OOo of Mozilla Firefox på en rekke av skolens pc'er. Jeg har Firefox i hjemmekatalogen min, og har argumentene klare om ansvarlig skulle finne det for godt å ta meg ut av en time til en liten skjennepreken. Tror nok Firefox ikke bare ivaretar mine personlige interesser nei. Kanskje vi burde foreslå det dvj og sim ?

Lenke til kommentar

Til de av dere som snakker om linux på skolen:

 

På vår skole har vi win2000 pluss office 97. Det funker ok, men aldri når det skal. (f. eks greier nesten aldri windows å lese disketter, mens det funker flott i Linux?!? Folk har med seg foredrag på disketter/eller usb pen lykkelig uvitende om at vi ikke har rettigheter til å installere hardware på alle maskinene - det varierer...)

 

Jeg spurte admin om jeg kunne få sette opp en maskin med RH 9 dualboot. Etter litt mas fikk jeg ja, og etter litt fikk vi et lite linux miljø. Vi utvidet til to maskiner (stadig med lokal login), en til med suse 9 retail (aaaaarg den distroen har voldt meg mye bry!) som admin hadde hørt så mye pent om. En stund senere fikk vi lov til å sette i stand en gammel avdanka maskin som ingen skulle noe med, og smekket inn debian på den. Den tjener nå som NFS og LDAP server, og det funker flott. Etter dette har vi stadig utvidet, etterhvert kvittet oss med suse og oppgradert til fedora, og nå kjører 7 maskiner for elevene, 1 for en spessielt interessert lærer (yes!), og en server linux (dualboot på alle bortsett fra serveren). De er stort sett altid opptatt, og skolen snakker nå høyt om skolelinux :D

Lenke til kommentar
Windows98 har ikke brukerrettigheter i det hele tatt.

Forøvrig ligger både OOo of Mozilla Firefox på en rekke av skolens pc'er. Jeg har Firefox i hjemmekatalogen min, og har argumentene klare om ansvarlig skulle finne det for godt å ta meg ut av en time til en liten skjennepreken. Tror nok Firefox ikke bare ivaretar mine personlige interesser nei. Kanskje vi burde foreslå det dvj og sim ?

Hvilke argumenter har du, sa du ? Jørgen dabber deg lett! ;p

 

Meen, jeg begynner å få litt medfølelse for Admin-folka på skolen. ******* kjipt å få noe man har satt opp ødelagt av små drittunger som tror de kan hacke.

Lenke til kommentar

Hehe, stilig, stilig folkens :) Ble glad av å lese dette..

 

Ellers kjører jo nesten alle skolen Novell software til sånn gruppeting osv. Nå er jo Novell blitt så utrolig forelsket i Linux og "open source" at det 100% sikkert vil gjøre Linux enda mer kjent for den gjennomsnittlige IT-ansvarlig på alle våre små skoler rundt om i landet. Og dét er jo kjempekos ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...