Gå til innhold

Har planer om å bygge høytalere til pc


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp av dere til valg av elementer, hvis noen av dere vet om websider eller butikker som selger elementer og delefilter så hadde det hvært fint. Hadde også hvært fint om dere kunne hjelpe meg med tegninger til forskjellige høytalerkabinetter. :p

 

Skal lage en et surroundsett men har bare råd til å lage to fronthøytaler nå. Høytalerene skal være treveis men 10" eller 12" basselement, mellomtone,og diskant.

 

Hvis dere er interresert så kan jeg poste bilder av prosjektet mitt så dere får sett om det blir noe bra til slutt :yes:

 

Takker til alle på forumet (dersom jeg får hjelp da) hehe :laugh:

Endret av Spyder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høytalere bygd hjemme blir sjelden bra. Lyden blir ikke som fabrikerte høytalere, elementene passer ikke kassen (noe som skiller god lyd fra dårlig).. Særlig hvis du tenker på pc høytalere.. Du burde heller legge pengene dine inn i et par skikkelige høytalere... Tro meg..

 

EDIT: Sikkert ikke dette du ville høre, men det burde bli sagt :)

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Høytalere bygd hjemme blir sjelden bra. Lyden blir ikke som fabrikerte høytalere, elementene passer ikke kassen (noe som skiller god lyd fra dårlig).. Særlig hvis du tenker på pc høytalere.. Du burde heller legge pengene dine inn i et par skikkelige høytalere... Tro meg..

 

EDIT: Sikkert ikke dette du ville høre, men det burde bli sagt :)

Hvis man gjør jobben skikkelig så blir lyden faktisk meget bra den man må bare passe på å he rett volum til høytalerene og selvsagt velge rett type høytaler. Materiale jeg skal bruke er MDF eller Eik og begge er jo perfekt til å bruke.

 

Dette prosjektet kommer jeg til å gjennomføre uansett :yes: Har lyst å se resultatet selv, og jeg vet at det kommer til å både se og låte godt :D

Lenke til kommentar

Hvis byggeren har peiling så vil nok høytalerene bli meget bra. De færreste fabrikanter håndlager kassene sine, spesialtilpasser delefilterene(eller bruker sikkelige delefiltere, ok kanskje når man nærmer seg 10k pr enhet) tilpasser den til rommet osv osv. For ikke å snakke om kvaliteten på komponentene, som regel forferdelig.

 

Alt dette kan en løse ved å bygge selv. Dessuten er det morsomt og lærerikt. MYe billigere blir det også.

Lenke til kommentar

Er aldeles ening med det du skrev der, har hatt enormt mange forskjellige typer høytalere gjennom årene men har aldrig blitt fornøyd. De har som du sier ikke bra nokk komponenter. Jeg kommer til å bruke det beste materiale og det fineste til mine høytalere. kommer til å bruke ca 5000 tusen på dette. Det som er det vanskeligste med dette blir vel og bestemme seg for hvordan høytalerene skal se ut.

Lenke til kommentar
Høytalere bygd hjemme blir sjelden bra. Lyden blir ikke som fabrikerte høytalere, elementene passer ikke kassen (noe som skiller god lyd fra dårlig).. Særlig hvis du tenker på pc høytalere.. Du burde heller legge pengene dine inn i et par skikkelige høytalere... Tro meg..

 

EDIT: Sikkert ikke dette du ville høre, men det burde bli sagt :)

Tull. Kjøper du ferdige byggesett og følger tegningen blir lyden bra.

Lenke til kommentar
Jeg holder selv på med et par høyttalere fra ljudia. Link

 

Er ikke ferdig enda, så jeg vet ikke noe om lyden. Disse eller disse passer beskrivelsen av det du var ute etter.

Likte svært godt det settet du holder på med der ja :thumbup: Lurer på om jeg ikke skulle valgt disse jeg også. Får tenke litt på det tror jeg.

 

Men hvilket materialet bruker du da? Selv ser jeg for meg et par store høytalere i eik eller noe. :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg har brukt vanlige sponplater (vet det ikke er optimalt)(16mm). Brukte dette matrialet siden jeg fikk det gratis. Front og bakplatene har et tynt lag plastik yterst, slik at det ser ut som ekte tre. Jeg har malt dem svarte, og en kammerat skal bruke gråt tøy til å kle sine med.

Lenke til kommentar

Sponplater duger godt. Bare pass på at kabinettet er avstivet godt nok. I tillegg bør frontplaten være mye tykkere enn kabinettsidene. Frontplaten kan godt være ca dobbelt så tykk som sideveggene siden mesteparten av vibrasjonene er på fronten.

 

Andre tips!

Kle innsiden av kabinettveggene med asfaltplater (selvklebende). De får du sannsynligvis billigst hos en bilrekvisitaforhandler. Understellsmasse til bil kan også brukes, men det blir lett mye griseri av det siden det er vanskelig å arbeide med i et lite kabinett.

 

Til internkabling kan man bruke tråden fra en spole (solid-core). Bare husk å pusse vekk belegget på kontaktflatene. Tykk solid-core kan være vanskelig å arbeide med dersom man bruker printplate til delefilteret. Er delefilteret av 1. eller 2. ordens type kan man godt lodde hele delefilteret rett på høyttalerelement kontaktene.

 

Er ikke høyttaler elementene skjermet kan man surre litt aluminiumspapir rundt magnetene for å minske utstrålingene til bla. monitoren.

 

Det beste er å unngå høyttalerterminaler. Høyttalerkablene strekkes da til og loddes direkte på høyttalerelement kontaktene/delefilteret. Biltema høyttalerkabel på 2x2.5 kvmm er et godt kjøp.

Endret av frans
Lenke til kommentar

Skal man bygge en god høyttaler så kreves det ganske mye kunskaper. Man kan selvsagt bruke andres kunnskaper, altså bygge et byggesett eller en annen ferdig designet høyttaler. Å designe sin egen høyttaler og få et godt resultat er ikke enkelt. Man skal ha veldig høye kunnskaper både når det gjelder teori og praksis. Det kreves også tilgang på endel målesutstyr. Det er ytterst sjeldent at noen får et godt resultat første gang de designer sin egen høyttaler.

Lenke til kommentar
Sponplater duger godt. Bare pass på at kabinettet er avstivet godt nok. I tillegg bør frontplaten være mye tykkere enn kabinettsidene. Frontplaten kan godt være ca dobbelt så tykk som sideveggene siden mesteparten av vibrasjonene er på fronten.

 

Andre tips!

Kle innsiden av kabinettveggene med asfaltplater (selvklebende). De får du sannsynligvis billigst hos en bilrekvisitaforhandler. Understellsmasse til bil kan også brukes, men det blir lett mye griseri av det siden det er vanskelig å arbeide med i et lite kabinett.

 

Til internkabling kan man bruke tråden fra en spole (solid-core). Bare husk å pusse vekk belegget på kontaktflatene. Tykk solid-core kan være vanskelig å arbeide med dersom man bruker printplate til delefilteret. Er delefilteret av 1. eller 2. ordens type kan man godt lodde hele delefilteret rett på høyttalerelement kontaktene.

 

Er ikke høyttaler elementene skjermet kan man surre litt aluminiumspapir rundt magnetene for å minske utstrålingene til bla. monitoren.

 

Det beste er å unngå høyttalerterminaler. Høyttalerkablene strekkes da til og loddes direkte på høyttalerelement kontaktene/delefilteret. Biltema høyttalerkabel på 2x2.5 kvmm er et godt kjøp.

Takker for gode råd, dette kommer godt med i planleggingen. kommer ikke til å designe mine egne høytalere, tror som du sier at det ikke kommer til å bli så bra. Driver å leter ette tegninger og og skisser med av ferdig målte kabinetter på nette men har så langt ikke funnet et jeg vil setteigang og bygge. Har vel egentlig ikke helt bestemt meg for hva jeg vil ha enda, Hvis noen av dere vet om steder jeg kan finne tegninger av kasser vær snill lag en link til meg oki. :thumbup:

 

Setter pris på at dere hjeper meg :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...